Whisky-smaking i Skottland

Medlem
9. jan. 2010
Innlegg
653
Vi har bestemt oss for å gi en tur til Skottland med Whisky-smaking i fokus til en venn.

Siden jeg har null peiling på Whisky og at det er en del Whisky-nerder her inne spør jeg dere om tips:

- Hva, hvor osv. Har noen vært på dette?
 
Vi har bestemt oss for å gi en tur til Skottland med Whisky-smaking i fokus til en venn.

Siden jeg har null peiling på Whisky og at det er en del Whisky-nerder her inne spør jeg dere om tips:

- Hva, hvor osv. Har noen vært på dette?

Ikke vært der enda, men en vakker dag...

Aberlour skal være veldig bra - kanskje det beste av alle. Balvenie skal også være bra.
På Islay er det vel flere alternativ - men Laga/Laphroaig/Ardbeg er jo hete kandidater.
Hvis det er storby (Edinburgh) kombinert med whiskybesøk kan Glenkinchie en mulighet.
 
Her blir det å følge godt med!

Jeg og pappa skal en tur i slutten av mai, og håper å få mest mulig ut av turen. Gleder meg noe enormt :)
 
@Thore ikke bestemt og forsåvidt ikke såå nøye. Men utgangspunktet var Glascow eller Edinburgh.
 
Redigert av en moderator:
Først av alt. Ikke meningen å "Hijacke" tråden din Schmelck, men har vurdert en lignende tråd selv.

Vi kommer til å fly til Aberdeen, for deretter å bruke leiebil å dra innom Inverness, Loch Ness, Oban, Mull, Isle of Sky, Mallaig, Jura, Fort William osv. Som du ser blir det hovedsaklig på vestkysten av Skottland:D

Så gode tips på veien og på de aktuelle stedene mottas med stor takk :)
 
En kompisgjeng var i Aberdeen i høst. Leide miibuss med sjåfør og besøkte Glenfiddich og Strathisla!

På høsten er Macallan stengt, men denne ligger jo også i samme område som Glenfiddich og bør jo være verdt et besøk!
 
MMMMMmmmmmmmmacallan Whisky Makers Edition. Nesten for mild da, er jo som å drikke fløtekaramell til tross for sine 44% eller hva det er. Tror definitivt det måtte ha stått på min liste i hvert fall.
 
MMMMMmmmmmmmmacallan Whisky Makers Edition. Nesten for mild da, er jo som å drikke fløtekaramell til tross for sine 44% eller hva det er. Tror definitivt det måtte ha stått på min liste i hvert fall.

Har en slik stående. Fantastisk god. 42,8% faktisk:D
 
Har både den og Blended Oak stående. Tar dem jo aldri med meg noe sted (er ikke vors eller nascfylle"mat"!) så de varer lenge.
 
Å besøke Macallan hadde vært skikkelig stas. Har ingen anelse om hvordan dette foregår. Er det bare å kjøre innom de forskjellige destilleriene, eller må det "bookes" på forhånd?:)
 
Redigert:
Bookes på forhånd så vidt jeg husker fra vi var en gjeng som kom delvis i gang med planlegging. Enkelte har egne omvisningstider og helger også.
 
Du trenger som regel ikke å booke men vil du være sikker på å få plass når du kommer bør du gjøre det. Har selv opplevd å få beskjed om at det har vært fullt når vi har ankommet destilleriet.
 
En liten bump :)

Da drar vi 28 mai til Aberdeen, og blir der til 2 juni. Vi kommer til å oppholde oss hovedsaklig langs hele vestkysten, men kjører gjerne noen timer ekstra inn i landet om det er noe spennende å besøke. Det første stedet vi skal til er Tarbert, som ligger ganske langt syd.

Det eneste vi har bestemt er at vi skal besøke Macallan, og bookingmail er nå sendt :D

Om noen har tips til turen nordover igjen setter jeg stor pris på det :D
 
Vært i Edinburgh. Der er jo verdens største whiskysamling. Fikk smake litt forskjellig. De virkelige entusiastene allierte seg med en mann på hotellet og fikk en god pris hos en pub som hadde peiling på whisky
 
Ja definetivt.

Fjorårets guttetur gikk til Aberdeen.


Det er langt fra Aberdeen og ut til Spayside. Essensielt at transport etappen blir morsom.
Vi bestilte litt på måfå en taxisjåfør til å kjøre oss ut. Vi traff virkelig innertier med denne karen her.

Karl Fisher Executive Hire & Tours - Aberdeen Day Tours - Aberdeen Sightseeing trips

Lokalkunnskap og egenregissert stand up show holdt praten i gang i syv timer.

Hadde vi hatt en kjedelig sjåfør hadde dette virkelig vært bånn i bøtta.

Vi var på Glenfiddich og Strathisla. (hmm ja nå ser jeg at Boenna_69 har skrevet før i tråden). Prosessen er jo forholdsvis idenstisk, og du skal være bra interessert for at du ikke etter et par destillerier føler at du har sett nok.
Glenfiddich er ganske tilrettelagt turister, og er hatet av alle andre i området, men siden du er turist, vært å få med seg.

Prøvesmakingen er jo høydepunktet uansett, jeg nyter faktisk Whisky på en helt annen måte etter turen.