Watches and Wonders + Geneva Watch Week 2024

IMG_2277.png

For de som synes vekten av et ekteskap ikke er nok…
 
IWC introduserer en evighetskalender du ikke trenger å stille på nesten 2000 år.
IW505701_Front.jpg

Absolutt imponerende, og noe jeg har sansen for....

Men - jeg skulle likt å sett beregningen som viser at det tar 45 mill år før den er ett døgn ute av fase. Det utgjør ca. 0,155 millisek. avvik pr månesyklus. Problemet er at den modellen bl. a NASA bruker for å beregne månefaser og formørkelser, J. Chapront, M. Chapront-Touzé and G. Francou, 2002, ikke har så stor presisjon. I den modellen ligger usikkerheten i den gjennomsnittlige synodiske månedens lengde på rundt 1/100 sek. (Og så ser vi selvfølgelig bort i fra at månens omløpstid rundt jorda gradvis øker.) :geek:

EDIT: Stygg regnefeil fra min side, presisjonen i den teoretiske månemodellen er nærmere 1/100000 sek., så da er det nok mulig. Det jeg lurer på da, er hva de har satt som benchmark for en synodisk måned.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Auto
Noe overraskende er vinnerne for meg (ved førsteinntrykk) 1908 platina og Carerra Skipper i gull. To veldig flotte klokker på hver sin måte.

Jeg er kjempeglad for at GMT i 58-kassen kommer, men jeg vet ikke om fargene funket helt for meg. Ellers et tydelig skritt i bling-retningen fra Rolex, en BB58 i gull som endelig fikk den lenka den burde hatt fra starten av, og masse flott jeg aldri noen gang kommer til å få ta på fra Patek.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Helt greit at det går, men det uret der er jo ikke brukendes til annet enn markedsføring. 1,7mm tåler jo ingenting.
Jeg måte måle, men det er akkurat så tykk som en 1 Krone mynt.
Jepp.
Problemet er at vi har ikke å dele med ren metal, men en sandwich med safirglass, stål kasse og urverk.
Klokke for pianister og gynekologer kanskje.
 
IMG_2283.jpeg

IMG_2282.jpeg

63 komplikasjoner, 2877 komponenter. 960 gram mekanisk kunst på sitt aller beste. Noen som gnælte over at Vacheron ikke hørte til helt der oppe? Gå og sutt på en helgull DeepSea isåfall. Dette er verdens mest kompliserte urverk, og første med kinesisk Perpetual Calendar!