Vurderer BILLIG vinterbil, men hvilken

Selg en klokke og kjøp denne!

Etter å ha blitt gal i hele høst av å fylle Discoveryen med søle og bikkjehår har jeg klart å selvbedra meg til å mene at jeg trenger et supplement, og har kjøpt en Defender 90. Seks år etter at jeg solgte den forrige har jeg glemt den smule frustrasjonen og har bare gode minner igjen. Defenderen er best på et veldig, veldig smalt bruksområde, men har mer antikvarisk sjarm enn noen annen moderne - og her strekker man begrepet til det ytterste - bil. Litt rust, vanninntrengning og generelle traktortilbøyeligheter er til å leve med. Men jeg tror ikke jeg ville kjøpt den i annonsen. Jeg har snakket med selgeren - han virket litt peilingsløs hva bilens historie angikk, og serviceheftet manglet oppføringer etter 80000. Da tror jeg denne er et bedre kjøp, selv med mer kjørelengde:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27196675

Ellers har jeg prøvekjørt og nesten kjøpt denne, men tok til vettet og valgte en med tak:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31453554

Men hvis grensen er 25k ville jeg ikke kjøpt en LR. De du finner i den prisklassen er virkelig for viderekommende entusiaster med stor skruglede og -evne. Dobler du prisen, kan du finne velbrukte Tdi-versjoner som med litt, vel, endel, pleie fremdeles har mange km igjen på telleren. Og de trekker 3500 kg og kommer frem overalt. Som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31580779

Skjønner nå at du er ute etter noe helt annet enn en småbil nr 2. Bratte jorder og brøytekanter krever sin bil, for ikke å si - sin mann.

Om du, mot formodning, skal holde deg til det opprinnelige budsjettet burde du kanskje vurdere denne.

Disse bilene går og går og ligger på Toyota-nivå når det gjelder driftsikkerhet/pålitelighet. Hadde en slik som "konebil" for noen år siden, men den egner seg dårlig på litt lengre turer. Den er så lavt giret at du må legge inn 5.gir før du passerer porten og den bruker av den grunn litt mye bensin på langtur. Ellers er det en bråkete liten brødboks, men vesentlig behageligere enn en fullblods Land Rover. Billig er den også. Om jeg ikke kjøper en klokke jeg har kikket litt på så vil jeg vurdere å kjøpe den. Kjekk å ha når man skal hente posten, kjøre søpla, handle litt eller bare skal en tur oppi fjellet og jobbe litt.

En jeg jobber med kjørte tidligere en Pajero som dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31618071

Han er aktiv jeger og kjørte vel omtrente hele norge og sverige på langs med den, og gjerene i løpet av en helg. Han hadde bare lovord om den og angrer på at han solgte den og kjøpte en nyere pick-up. Så i følge han er kort pajero god som gull.

Gode biler, men som gammel bilmann må jeg fraråde å kjøpe noe som er så gammelt - om du da ikke har både lyst og evne til å skru en del.

Hva med en Fiat Panda 4x4 serie 1? Denne bilen er jo både liten, har god bakkeklaring, meget god fremkommelighet, enkel og billig i drift. Har sittet på i en slik en ved 2 anledninger, og ble mildt sagt imponert over 4x4 systemet på denne bilen. Og gud for en sjarmerende liten bil!:p

En slik bil er sjelden her på berget, så her må det importeres fra italia eller tyskland, men til gjengjeld har du flust av alternativer og finner meget fine eksemplarer til en rimelig penge:)

Edit: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=150494453&__lp=7&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=28&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&maxFirstRegistrationDate=1995-12-31&negativeFeatures=EXPORT&lang=de&pageNumber=5

En skal absolutt ikke kimse av Lada Niva. Lada har kommet med mye skrot, men Niva er faktisk ikke så verst. Den har firehjulstrekk, god fremkommelighet og er uhyre enkel å skru på. En av mine tidligere arbeidsgivere hadde en slik til jobber litt utenfor allfarvei, og vi utsatte den for vanvittige mengder juling. Den bare tok i mot....

Hvis du kan leve med stigmaet svært mange mennesker utsetter deg for så fort de hører Lada, er det slett ikke noe dumt valg - forutsatt at du finner en, de begynner vel å bli sjeldne nå.

Blir selvfølgelig fristet til å kjøpe Defender, men da kjøper jeg heller helt ny bil. er jo litt på den tanken og, for dere som har lest tidligere tråder. Men akkuratt nå bruker jeg heller minst mulig penger på en gørrstøgg men ok teknisk bil og mer penger på klokke og leilighet.

Suzukien er et godt forslag, men for lang og for lav. Fiaten var jo eventyrlig søt, men på mange måter for pen til mitt bruk, også ble jeg litt engstelig av å se at det var plass til reservehjul i motorrommet. hehe. Pajero er gromt, men må vel finne rett bil som nyig har skiftet det meste. Rett å slett finne en dritt lei eier som er tre skruer unna ny bil.

SJ er sjelefulle biler, og har hatt slik før. Var på to hjul med den flere ganger, men aldri redd, hehe.

Jaja, vi får se da. Om det ramles over noe duganes.

En skal absolutt ikke kimse av Lada Niva. Lada har kommet med mye skrot, men Niva er faktisk ikke så verst. Den har firehjulstrekk, god fremkommelighet og er uhyre enkel å skru på. En av mine tidligere arbeidsgivere hadde en slik til jobber litt utenfor allfarvei, og vi utsatte den for vanvittige mengder juling. Den bare tok i mot....

Hvis du kan leve med stigmaet svært mange mennesker utsetter deg for så fort de hører Lada, er det slett ikke noe dumt valg - forutsatt at du finner en, de begynner vel å bli sjeldne nå.

Det var så absolutt ment som et seriøst forslag. Dessverre er prisen på disse blitt ganske drøye. Har selv INGEN erfaring med bilen, men hørt masse positivt. Var i markedet for en slik for noen år siden, men av flere grunner havarerte planene.

Her hadde jeg seriøst vurdert en Subaru!

Jeg har en kamerat som kjøpte seg en eldre legacy stasjonsvogn for 8 år siden da han skulle ha en bybil han ikke trengte være redd for, og endte etter mye research opp med den legacy. Den hadde da gått 180t, og har idag gått 340 hvis jeg ikke husker helt feil. Han har byttet bremseklosser, ellers har det vært tut og kjør med lett service! Bilen kommer også helt fantastisk godt frem!

Han sendte meg en artikkel rett etter handelen om hvordan engelske bønder flyktet fra land rover og gikk for subaru istedet... Kun for å strø salt i såret etter at jeg måtte ut med mye penger på min nesten nye landy. Meget mulig man ikke får følelsen av å være lord av majorstua, men dette er en bil jeg da virkelig hadde vurdert...

Lykke til !