Vurderer BILLIG vinterbil, men hvilken

En jeg jobber med kjørte tidligere en Pajero som dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31618071

Han er aktiv jeger og kjørte vel omtrente hele norge og sverige på langs med den, og gjerene i løpet av en helg. Han hadde bare lovord om den og angrer på at han solgte den og kjøpte en nyere pick-up. Så i følge han er kort pajero god som gull.

Gode biler, men som gammel bilmann må jeg fraråde å kjøpe noe som er så gammelt - om du da ikke har både lyst og evne til å skru en del.
 
Hva med en Fiat Panda 4x4 serie 1? Denne bilen er jo både liten, har god bakkeklaring, meget god fremkommelighet, enkel og billig i drift. Har sittet på i en slik en ved 2 anledninger, og ble mildt sagt imponert over 4x4 systemet på denne bilen. Og gud for en sjarmerende liten bil!:p

En slik bil er sjelden her på berget, så her må det importeres fra italia eller tyskland, men til gjengjeld har du flust av alternativer og finner meget fine eksemplarer til en rimelig penge:)

Edit: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=150494453&__lp=7&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=28&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&maxFirstRegistrationDate=1995-12-31&negativeFeatures=EXPORT&lang=de&pageNumber=5
 

En skal absolutt ikke kimse av Lada Niva. Lada har kommet med mye skrot, men Niva er faktisk ikke så verst. Den har firehjulstrekk, god fremkommelighet og er uhyre enkel å skru på. En av mine tidligere arbeidsgivere hadde en slik til jobber litt utenfor allfarvei, og vi utsatte den for vanvittige mengder juling. Den bare tok i mot....

Hvis du kan leve med stigmaet svært mange mennesker utsetter deg for så fort de hører Lada, er det slett ikke noe dumt valg - forutsatt at du finner en, de begynner vel å bli sjeldne nå.
 
Blir selvfølgelig fristet til å kjøpe Defender, men da kjøper jeg heller helt ny bil. er jo litt på den tanken og, for dere som har lest tidligere tråder. Men akkuratt nå bruker jeg heller minst mulig penger på en gørrstøgg men ok teknisk bil og mer penger på klokke og leilighet.

Suzukien er et godt forslag, men for lang og for lav. Fiaten var jo eventyrlig søt, men på mange måter for pen til mitt bruk, også ble jeg litt engstelig av å se at det var plass til reservehjul i motorrommet. hehe. Pajero er gromt, men må vel finne rett bil som nyig har skiftet det meste. Rett å slett finne en dritt lei eier som er tre skruer unna ny bil.

SJ er sjelefulle biler, og har hatt slik før. Var på to hjul med den flere ganger, men aldri redd, hehe.

Jaja, vi får se da. Om det ramles over noe duganes.
 
En skal absolutt ikke kimse av Lada Niva. Lada har kommet med mye skrot, men Niva er faktisk ikke så verst. Den har firehjulstrekk, god fremkommelighet og er uhyre enkel å skru på. En av mine tidligere arbeidsgivere hadde en slik til jobber litt utenfor allfarvei, og vi utsatte den for vanvittige mengder juling. Den bare tok i mot....

Hvis du kan leve med stigmaet svært mange mennesker utsetter deg for så fort de hører Lada, er det slett ikke noe dumt valg - forutsatt at du finner en, de begynner vel å bli sjeldne nå.

Det var så absolutt ment som et seriøst forslag. Dessverre er prisen på disse blitt ganske drøye. Har selv INGEN erfaring med bilen, men hørt masse positivt. Var i markedet for en slik for noen år siden, men av flere grunner havarerte planene.
 
Her hadde jeg seriøst vurdert en Subaru!

Jeg har en kamerat som kjøpte seg en eldre legacy stasjonsvogn for 8 år siden da han skulle ha en bybil han ikke trengte være redd for, og endte etter mye research opp med den legacy. Den hadde da gått 180t, og har idag gått 340 hvis jeg ikke husker helt feil. Han har byttet bremseklosser, ellers har det vært tut og kjør med lett service! Bilen kommer også helt fantastisk godt frem!

Han sendte meg en artikkel rett etter handelen om hvordan engelske bønder flyktet fra land rover og gikk for subaru istedet... Kun for å strø salt i såret etter at jeg måtte ut med mye penger på min nesten nye landy. Meget mulig man ikke får følelsen av å være lord av majorstua, men dette er en bil jeg da virkelig hadde vurdert...

Lykke til !
 
Hehe.

Hvis jeg kjøper en arbeidsbil som jeg vurderer skal det være en "drittbil". Jeg bryr meg ikke om hvordan den ser ut, så lenge den er pålitelig og kommer frem.

Men som noen en gang sa et sted jeg ikke husker; Rich people drive Land Rovers, Really rich people drive really old land rovers.
 
Faktisk vært med i uhell i sj13 selv... det er faktisk skumle biler :p.

Skal du ha en 4x4 som er pålitelig og høy til 25k må du svelge mange, mange kameler. F.eks en rosa, himmelsk stygg bil som den linket tidligere her. Tror det blir vanskelig å få noe annet "bra" i prisklassen... men alt er mulig.

Har selv vært i "selge bil 3 skruer unna ny bil men møkk lei" situasjonen, tror den herremannen kjøpte en god sak. 911'en jeg kjøpte i sommer kom med kvitteringer siste par årene for over 300k i arbeid, tror han også var sånn passe lei.

Man kan være heldig og man kan være uheldig ;).