Vurderer BILLIG vinterbil, men hvilken

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.047
Sted
Erewhon
Hei. Driver å pusser en del båt om våren, og er en del på "remote places" vinterstid så vurdere å kjøpe en billig firehjulstrekker med hengerfeste som kommer frem på og utenfor vei, er en trofast sliter, kan godt se jævlig ut men starter hver gang, og kommer seg frem.

Hvaslags forslag har dere?

Tenker selv på Suzuki Sj... men lurer på om det er andre alternativer?

http://www.youtube.com/watch?v=P76Qd4OcCsA
 
Hei. Driver å pusser en del båt om våren, og er en del på "remote places" vinterstid så vurdere å kjøpe en billig firehjulstrekker med hengerfeste som kommer frem på og utenfor vei, er en trofast sliter, kan godt se jævlig ut men starter hver gang, og kommer seg frem.

Hvaslags forslag har dere?

Tenker selv på Suzuki Sj... men lurer på om det er andre alternativer?

http://www.youtube.com/watch?v=P76Qd4OcCsA

Hva slags pristak snakker vi om da? litt lettere å finne noe om man har en sum å gå etter =)
 
Burde kansje skrevet det, men ønsker noe kort noe da jeg parkerer en del i byen. Om det er noe med personlighet er det ekstra morro.
 
Finn en bra Jeep Cherokee.
Har hatt 4.0 bensin, og det var en god bil, dog heftig bensinutgifter.
Har hørt mye bra om 2,5 bensin.

Ellers er jo LR Freelander innenfro prisen, har dog inntrykket av at det ikke er helt på høyde kvalitetsmessig.

Skal du ha noe med sjel er vel gammel Land Rover det som gjelder!
 
Audi 80 Quattro? Jeg durer rundt i en nydelig blå 93 Audi 80 Avant som vinterbil nå (Det er blåfargen som er nydelig. Ikke bilen). Valget falt lett på denne siden jeg har hatt Audi 80 og Audi Cabriolet tidligere og aldri hatt noe trøbbel med de. Denne har tjenestegjort som vinterbil i 4 år og til tross for 260 000 km på telleren har jeg ikke kostet på den mer enn et oljefilter fra Biltema, en dunk olje og en ny bremseslange. Evighetsmaskin :D
 
Husk at kort akselavstand og gammelt 4x4 system der du enten må velge 2hjulstrekk eller låst senter dif. kan bli spennende ved kjøring på vei på glatt føre ;)

Om budsjettet er fleksibelt (les: 3x) så hadde en LC90 av tidlig årgang vært mitt første valg :D
Om du skal holde deg til budsjett ville jeg heller ha prøvd og funnet en stasjonsvogn med 4wd da man generelt får lite for pengene i "offroad" klassen i den prisklassen. Gammel Quattro er aldri og forakte i kombinasjon med en 5syl. maskin.
 
Hvis du leter litt, finner du en fiin Mitsubishi Spacewagon -99/00 model til 25-20 lapper. 130 hk bensin, passelig bakkeklaring, god plass, passelig stygg og mer en passelig vedlikeholdsfri. Ganske morsomt å lukeparkere med denne når det er 30 cm isete brøytekanter.

PS-space-wagon_790466p.jpg
 
Vi hadde i en periode en drosjekjørt SpaceWagon her i huset. En skikkelig bossbil. Perfekt for ditt bruk skulle jeg tro. :)

Med 4x4 og lavserie (automat) var det helt utrolig hva den klarte på piggfrie vinterdekk. Utover det var forsåvidt kjøreegenskapene under en hver kritikk. Eneste bilen jeg har prøvd som veksler mellom total understyring og ekstrem overstyring i samme sving uten hjelp fra is eller glatt føre.. :p
 
Finn en bra Jeep Cherokee.
Har hatt 4.0 bensin, og det var en god bil, dog heftig bensinutgifter.
Har hørt mye bra om 2,5 bensin.

Ellers er jo LR Freelander innenfro prisen, har dog inntrykket av at det ikke er helt på høyde kvalitetsmessig.

Skal du ha noe med sjel er vel gammel Land Rover det som gjelder!

Veit ikke noe om Cherokee, men den er alt annet en liten..

Men Freelander må du styre langt unna.. største møkke jeg har vært borti, girkassen raset på en vi hadde, den hadde ikke gått 100 000 en gang, å det har skjedd med flere veit jeg! :p
 
Du må for all del ikke kjøpe en SJ. Den er grusom å kjøre og i tillegg er den livsfarlig om du skulle kollidere, bli påkjørt, kjøre av veien eller komme litt for fort inn i en rundkjøring - da velter den.

Da er det bedre med en gammel Swift eller hva de heter disse aller minste variantene som er på størrelse med en Polo.

Støtter forøvrig forslaget om en gammel Audi Quattro om du finner en som er EU-godkjent innenfor ditt budsjett. Vil også råde deg til å holde deg unna disse fryktelig-kostbare-å-holde SUVene.
 
Vært å sett på en SJ nå. Ble ikke handel.

Hvis jeg kjøper en bil som beskrevet så blir det bil nr 3.. så både langkjøringsbil og sommerbil har jeg. SJ i god stand hadde vært helt topp det, skal opp bratte bakker og på jorder og litt sånn og trekke henger to ganger i året.

Bakkeklaring er fristende, tildels av grunnene listet ovenfor, men også fordi det er helt nydelig å kunne parkere oppå brøytehauger i oslo til vinteren.

Dere er snille som gir så mange gode og grundige svar. Sammen tenker vi best:)

Så dere må bare skrike ut om dere kommer over noen annonser på finn som kan passe:)
 
Selg en klokke og kjøp denne!

Etter å ha blitt gal i hele høst av å fylle Discoveryen med søle og bikkjehår har jeg klart å selvbedra meg til å mene at jeg trenger et supplement, og har kjøpt en Defender 90. Seks år etter at jeg solgte den forrige har jeg glemt den smule frustrasjonen og har bare gode minner igjen. Defenderen er best på et veldig, veldig smalt bruksområde, men har mer antikvarisk sjarm enn noen annen moderne - og her strekker man begrepet til det ytterste - bil. Litt rust, vanninntrengning og generelle traktortilbøyeligheter er til å leve med. Men jeg tror ikke jeg ville kjøpt den i annonsen. Jeg har snakket med selgeren - han virket litt peilingsløs hva bilens historie angikk, og serviceheftet manglet oppføringer etter 80000. Da tror jeg denne er et bedre kjøp, selv med mer kjørelengde:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27196675

Ellers har jeg prøvekjørt og nesten kjøpt denne, men tok til vettet og valgte en med tak:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31453554

Men hvis grensen er 25k ville jeg ikke kjøpt en LR. De du finner i den prisklassen er virkelig for viderekommende entusiaster med stor skruglede og -evne. Dobler du prisen, kan du finne velbrukte Tdi-versjoner som med litt, vel, endel, pleie fremdeles har mange km igjen på telleren. Og de trekker 3500 kg og kommer frem overalt. Som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31580779
 
Skjønner nå at du er ute etter noe helt annet enn en småbil nr 2. Bratte jorder og brøytekanter krever sin bil, for ikke å si - sin mann.

Om du, mot formodning, skal holde deg til det opprinnelige budsjettet burde du kanskje vurdere denne.

Disse bilene går og går og ligger på Toyota-nivå når det gjelder driftsikkerhet/pålitelighet. Hadde en slik som "konebil" for noen år siden, men den egner seg dårlig på litt lengre turer. Den er så lavt giret at du må legge inn 5.gir før du passerer porten og den bruker av den grunn litt mye bensin på langtur. Ellers er det en bråkete liten brødboks, men vesentlig behageligere enn en fullblods Land Rover. Billig er den også. Om jeg ikke kjøper en klokke jeg har kikket litt på så vil jeg vurdere å kjøpe den. Kjekk å ha når man skal hente posten, kjøre søpla, handle litt eller bare skal en tur oppi fjellet og jobbe litt.