Vurderer å selge, verdi?

Det er feil at TT går lavere enn stål. Men i forhold til nypris, så faller de mer i prosent enn stål. Det er fakta ;)
Helt enig. Det er vel heller det at de som ikke liker TT ville betalt mindre for en TT enn for stål, og jeg har et inntrykk av at majoriteten liker stål ;)
 
Det her med bruktprisen på Rolex er noe merkelige greier . Er der virkelig så mangen som kjøper ur til fullpris hos AD? Nei , tviler på det . Så da snakker vi om ganske sikkert 10% rabatt , som etter litt hoderegning er 6000kr for et ur til 60k . Når en da legger det ut for salg etter 2 år for langt over 50k så er det jo helt klart (etter min mening ) rom for en god del pruting . Og eg ville vel påstå at for min del så må prise ned ca 10k i forhold til kjøpspris for at eg skulle ha gidda å kjøpe brukt kontra nytt. Brukt er brukt uansett kor strøken den er, og på et ur i denne prisklassen så er det verdt 5-6000kr å heller kjøpe nytt. Selvfølgelig all den tid samme modellen er tilgjengelig ny da .
En kan jo argumentere med at en selv betalte fullpris , men slik eg ser det så trenger ikkje eg å gjere en dårlig handel for det du gjorde det. Nå er det noke år side eg hadde en Rolex , men det frister mer og mer med en gmtII, og da blir det nok å kjøpe ny så eg slipper å gi "skambud" på brukte ur :).
 
Enig @Blodstrupmoen - men for at resonnementet skal være gyldig, så må modellen som selges brukt fortsatt være til salgs som ny modell. Dvs. resonnementet kan ikke benyttes på utgåtte modeller.
 
Redigert av en moderator:
Det her med bruktprisen på Rolex er noe merkelige greier . Er der virkelig så mangen som kjøper ur til fullpris hos AD? Nei , tviler på det . Så da snakker vi om ganske sikkert 10% rabatt , som etter litt hoderegning er 6000kr for et ur til 60k . Når en da legger det ut for salg etter 2 år for langt over 50k så er det jo helt klart (etter min mening ) rom for en god del pruting . Og eg ville vel påstå at for min del så må prise ned ca 10k i forhold til kjøpspris for at eg skulle ha gidda å kjøpe brukt kontra nytt. Brukt er brukt uansett kor strøken den er, og på et ur i denne prisklassen så er det verdt 5-6000kr å heller kjøpe nytt. Selvfølgelig all den tid samme modellen er tilgjengelig ny da .
En kan jo argumentere med at en selv betalte fullpris , men slik eg ser det så trenger ikkje eg å gjere en dårlig handel for det du gjorde det. Nå er det noke år side eg hadde en Rolex , men det frister mer og mer med en gmtII, og da blir det nok å kjøpe ny så eg slipper å gi "skambud" på brukte ur :).
@Blodstrupmoen
Tja.. La oss si du kjøper en Rolex for 60k og får 10% rabatt slik at du betaler 54k. La oss også si at du bestemmer deg får å selge etter to år og at Rolex på den tiden har hatt to prisøkninger på 5% (snittet ligger vel på rundt 6% i året tror jeg?). Da vil ny retail-pris være rett over 66k. Om du da selger for 54k (det samme som du betalte for klokken) så er jo det 12k i rabatt i forhold til ny retail-pris. Ikke så halvgærnt egentlig.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Jeg kjøpte en Omega hvor kvittering fulgte med (tror jeg var 3de eier). Klokken var kjøpt direkte fra Swatch og jeg betalte 7K mer enn hva den ble solgt for ny, men jeg betalte likevel markedspris. Etter min mening er det irrelevant hva klokken opprinnelig ble solgt for i butikk (rabatt, kompispris whatnot), på stål Rolex og Omega er jo bruktprisene ganske klare. At prisøkning fra produsent påvirker verdien av en eldre klokke er dog naturlig. Historien over endte forøvrig med at jeg solgte klokken tilbake til opprinnelig eier for det samme som jeg ga for den :)
 
@Blodstrupmoen
Tja.. La oss si du kjøper en Rolex for 60k og får 10% rabatt slik at du betaler 54k. La oss også si at du bestemmer deg får å selge etter to år og at Rolex på den tiden har hatt to prisøkninger på 5% (snittet ligger vel på rundt 6% i året tror jeg?). Da vil ny retail-pris være rett over 66k. Om du da selger for 54k (det samme som du betalte for klokken) så er jo det 12k i rabatt i forhold til ny retail-pris. Ikke så halvgærnt egentlig.

Tja , min oppfatning er at man får kjøpe nye overliggere til gammel pris . Noke eg har blitt tilbudt flere ganger. Då blir jo det meiningslaust å kjøpe brukt for nesten samme pris. 12k i rabatt er vel egentlig ikkje for mykje , vi snakker jo tross alt om et brukt ur med alt det medfører . Det er jo flott at en får solgt urene til ønsket pris med påslag. For Mens andre ur taper seg 25% i det øyeblikket du tar det ut av butikken , og ned mot 50% etter 1 år så holder Rolex seg bra og en legger t.o.m på prisstigningen gjeldande for nye ur. Men eg er nok sikker på at hadde fleire tatt turen innom AD før brukte ur blei handla så hadde det kanskje vært litt andre bruktpriser.
 
Redigert av en moderator:
Tja , min oppfatning er at man får kjøpe nye overliggere til gammel pris . Noke eg har blitt tilbudt flere ganger. Då blir jo det meiningslaust å kjøpe brukt for nesten samme pris. 12k i rabatt er vel egentlig ikkje for mykje , vi snakker jo tross alt om et brukt ur med alt det medfører . Det er jo flott at en får solgt urene til ønsket pris med påslag. For Mens andre ur taper seg 25% i det øyeblikket du tar det ut av butikken , og ned mot 50% etter 1 år så holder Rolex seg bra og en legger t.o.m på prisstigningen gjeldande for nye ur. Men eg er nok sikker på at hadde fleire tatt turen innom AD før brukte ur blei handla så hadde det kanskje vært litt andre bruktpriser.

@Blodstrupmoen

Som alltid er det markedet som bestemmer og hvis markedet sier at en klokke er verdt så så mye brukt så er den det ;)
Det gjenspeiler seg jo forøvrig i det internasjonale markedet også.
 
Redigert av en moderator:
:D

Lagde en kjapp utregning ift endring i konsumprisindeksen fra 1970 - 2012

Dagens kroneverdi står i kursiv bak prisene fra 1970:

1675 Gmt-Master stål kr. 1.670,- 12259,11
1675 Gmt-Master gull kr. 6.815,- 50027,43
5513 Submariner stål kr. 1.155,- 8478,60
1016 Explorer stål kr. 1.275,- 9359,50
1019 Milgauss stål kr. 1.615,- 11855,36
1803 Day-Date gull kr. 8.070,- 59240,11
1601 Datejust gull kr. 7.135,- 52376,48
1601 Datejust gull/stål kr. 2.445,- 17948,21
1601 Datejust stål m/hv.gull bezel kr. 1.955,- 14351,23
1601 Datejust stål kr. 1.710,- 12552,74
1500 Oyster Perpetual Date stål kr. 1.395,- 10240,39
6694 Oysterdate stål kr. 830,- 6092,85
6426 Oyster stål kr. 655,- 4808,21

http://www.tidssonen.no/forum/rolex-og-tudor-14/priser-på-rolex-hos-alf-lie-oslo-i-1970-a-15627/
 
Det er jo et ledd i Rolex sin måte å styrke merkevaren på ved å sette opp prisene. Og for utgåtte modeller så vil vel prisen være avhengig av samleverdien . På samtidige modeller skjønner eg mindre då du kan jo like godt kjøpe nytt.
 
Det er jo et ledd i Rolex sin måte å styrke merkevaren på ved å sette opp prisene. Og for utgåtte modeller så vil vel prisen være avhengig av samleverdien . På samtidige modeller skjønner eg mindre då du kan jo like godt kjøpe nytt.

Tror også det kan ha litt å gjøre med at man jo kjøper en "evigvarende" vare så hvorfor ikke kjøpe den til en bedre rabatt om man kan. Selv om den er brukt. De små merkene som kommer etter 2 år er jo merker som kommer nesten med en gang uansett hvis du kjøper nytt. Samtidig er jo Rolex flippeklokke nummer 1 og hvis man er flipper av natur så lønner det seg jo å kjøpe klokker som har et sterkt bruktmarked til minst mulig tap (evt mest mulig gevinst).

Edit: Når det er sagt så er jeg egentlig enig med deg i at det er verdt noen ekstra lapper å ta av plasten selv ;)
 
Redigert:
Edit: Når det er sagt så er jeg egentlig enig med deg i at det er verdt noen ekstra lapper å ta av plasten selv ;)

Politikerne vil nok skattelegge den gleden neste gang. Plastposeavgift nå - og plukke-plastikk-av-ny-Rolex-avgift ved neste korsvei. :)
 
Grunnen er enkel - man får de prisene og man får dem fort. Skal du prute masse på en brukt stål Rolex er sannsynligheten god for at du ikke får deg brukt Rolex i stål.

Dette er da ikke noe å diskutere, dette,markedet er vanvittig likvid og ting omsettes fort.

10% rabatt kan du forøvrig heller ikke alltid regne med å få på en ny Rolex i stål, selv om det unektelig er ganske vanlig på en del modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
1997 Rolex GMT master II TT 16713?

Bumper denne.

Vurderer nytt inn og da må noe ut. Mye gode svar i denne tråden, men blir litt usikker når jeg sammenligner priser på Chrono24 og finn.no.

Rimeligste på Chrono ligger på 39.472 (+ mva) og rimeligste på finn ligger på 47.000 og opp til 59.000(!). Ser tidligere i tråden at priser på Chrono uten mva vil gjenspeile prisene her hjemme.

Er prisene på finn realistiske eller satt noe høyt?

Uret jeg vurderer for salg har nylig hatt service, fin kosmetisk stand (i mine øyne) og b/p.
 
Redigert:
Bumper denne.

Vurderer nytt inn og da må noe ut. Mye gode svar i denne tråden, men blir litt usikker når jeg sammenligner priser på Chrono24 og finn.no.

Rimeligste på Chrono ligger på 39.472 (+ mva) og rimeligste på finn ligger på 47.000 og opp til 59.000(!). Ser i tidligere i tråden at priser på Chrono uten mva vil gjenspeile prisene her hjemme.

Er prisene på finn realistiske eller satt noe høyt?

Uret jeg vurderer for salg har nylig hatt service, fin kosmetisk stand (i mine øyne) og b/p.

De på finn synes jeg er helt urealistisk priset, men har vel gått 16713 for 40' +- en til to tusen her på sonen, om jeg ikke husker feil. Forbehold om at jeg ikke er vintage pris ekspert! :)


Kim!
 
Bumper denne.

Vurderer nytt inn og da må noe ut. Mye gode svar i denne tråden, men blir litt usikker når jeg sammenligner priser på Chrono24 og finn.no.

Rimeligste på Chrono ligger på 39.472 (+ mva) og rimeligste på finn ligger på 47.000 og opp til 59.000(!). Ser i tidligere i tråden at priser på Chrono uten mva vil gjenspeile prisene her hjemme.

Er prisene på finn realistiske eller satt noe høyt?

Uret jeg vurderer for salg har nylig hatt service, fin kosmetisk stand (i mine øyne) og b/p.

Tipper at rett i overkant av 40k er realistisk, men kommer jo litt ann på hvilken årsmodell du har..?