Vis oss dine vintage chronographer

Omega Geneve Chronostop

Her er en mildt sagt spesiell chronograph fra Omega. Også den fra samme tidsepoke som Tissoten. Slutten av
seksti, begynnelsen av sytti tallet. Dette er en "En registers monopusher med flyback" Den har ingen mulighet for
å måle tid over et minutt (da må man telle manuellt) og for å lese av målt tid må pusheren holdes inne. Når den slippes
flyr sekundviseren tilbake til tolv med et lite "ping"

IMG_5583b.jpg


IMG_5909b.jpg


Mitt eksemplar ble kjøpt av en kompis på loppemarked for ti kroner og var i mildt sagt dårlig forfatning. Den er nå
overhalt av Protid Sandvika, men det er fremdeles noe lyte på skiven og viserene. Dette plager ikke meg.

IMG_6328.jpg


IMG_6317.jpg


DSCN0454b.jpg


DSCN0779b.jpg


Klokken ble levert med to typer verk 865 og 890 med dato. Verkene er forøvrig utviklet av Lemania.

mov920.jpg


Geneve Chronostop ble også levert i en såkalt "Driver" versjon med urskiven vridd 90 grader. Tar jeg ikke feil
ligger det et fint eksemplar av den på K&S as we speak. Takk for oppmerksomheten.

(PS: Beklager at jeg ikke stiller med noen dagsferske bilder i presentasjonen, men fylla har skylda :p)
 
  • Liker
Reaksjoner: DrHolm
Seiko chrono 6139-8030

Her er min Seiko Chrono 6139-8030.

Klokken er i følge selger produsert november 1972, måneden og året undertegnede ble født. :)

Gleden ble dessverre kortvarig da klokken etter få dager fikk "hikke" og begynte stoppe stadig for meg. :(

IMAG0680_zps7b1e878d.jpg
 
Redigert:
Nyankommet Heuer Carrera

Her er siste medlemmet av klokkefamilien min. En Heuer Carrera ref. 73453 fra ca. 1972.
Nydelig lysblå metallic urskive.

Carrera73353_zps830d3be9.jpg