Vis oss din Hamilton

Gjenoppliver denne med min (noen år gamle) Hamilton chrono-matic. Et samarbeidsprosjekt mellom Heuer, Dubois Dépraz, Hamilton-Buren, og Breitling for å lage den "første" automatiske kronografen på slutten av 60-tallet. Resultatet ble Caliber 11, som hver av de har brukt i ymse modeller. Denne er særdeles god stand, og jeg bruker den altfor mye.

IMG_0350.JPG
 
Her er min, en Khaki Pioneer H604550. Dette er en modell i 42mm som gikk ut av produksjon for et par år siden, og dagens versjon er kun tilgjengelig i 45mm med denne skivefargen. Etter å ha bestemt meg for at det var denne jeg ville ha ble det mye søking rundt hos ADer fra alle mulige land ved å bruke listene på Hamilton sine nettsider. Jeg sendte mailer til de som ikke hadde egne nettsider, og krysset av en og en etterhvert som jeg fikk beskjed om at denne var utsolgt og ute av produksjon. Etter mye leting fant jeg omsider en AD i Barcelona som faktisk hadde en igjen, og det var litt morsomt for en Barcafan som meg at butikken klokken kommer fra ligger rett i nærheten av Camp Nou... :D

Denne er såvidt jeg vet omtrent helt lik "Team Earth" signaturmodellen som Harrison Ford hadde med Hamilton for noen få år siden, bare at denne mangler signaturen og "team earth" logoen inngravert på baklokket. Like greit egentlig.

Remmen er ganske stilig. Enden uten spenne (den med hull) er veldig lang og tosidig, slik at du først spenner fast den underste siden i spennen og deretter firer den andre over og igjennom retainerne, noe som gjør at hele lengden av remmen rundt armen blir ett stykke sammenhengende lær som ikke kan hekte seg opp i noe, og spennen skraper ikke nedi bordet når jeg sitter med PCen. Synes den passer veldig godt til designet av klokken, og er overraskende nok for en "stock" rem i denne prisklassen utrolig myk og behagelig på armen. :)

Det eneste jeg skal få gjort er å skifte datoskiven til en i sort med hvite tall og muligens få behandlet baksiden av glasset med AR-coating. Ikke noe hastverk med det.



16169451069_7a54649f52_b.jpg


16379115871_04de38f89d_b.jpg


16256358987_b3be80cb3a_b.jpg


16299242386_e17129cbe7_b.jpg


Dette er ikke helt den samme, eller? Ser krona er ulik, men ellers.. Jeg fant denne hos Ashford, og de har ikke referansen oppgitt. Hva er din ref?
H60419533_FXA.jpg
 
ser du lenger oppe så fikk jeg denne for ca en mnd siden. Det er H60419533 med manuelt eta. 42mm med dato er H60455833

kom med feil referanse.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
@Plainview Hvor kan/bør man kjøpe denne :)?

Det er vel egentlig ikke så lett å få tilfredsstilt et Hamilton-sug sånn helt umiddelbart, iom at det ikke finnes AD for Hamilton i Norge.

Men på Hodinkeeshop kan du få fatt på den brune varianten, den sorte er utsolgt, og har vært det ganske lenge. Jeg vet ikke når eller om den kommer inn igjen. Men tror den kommer inn på et tidspunkt altså.

20180814_154618.jpg


Hvis du har en amerikansk adresse, så kan du bestille fra Hamiltonshop (shipper kun til USA), https://shop.hamiltonwatch.com/top-sellers/h69429931-khaki-field-mechanical.html, ser ut som sort er inne der nå :)

Hvis ikke kan du gjøre som meg, tråle norsk svartebørs, watchrecon eller ebay, helt til du finner et pent eksemplar ;)
 
Legger ved et bilde av min trofaste khaki field auto, a.k.a "den brune" på en herlig skinnreim fra ZRC.
For dere som ikke har sett en Hamilton field live, så er det litt bue på safirglasset som gjør at man får litt gjenskinn. Jeg har ikke noe imot det, og synes det gir klokken litt vintage preg. Is nice :)
 

Vedlegg

  • received_241463459899325.jpeg
    received_241463459899325.jpeg
    88 KB · Visninger: 0
Her er min Hamilton W10 fra 1976. Impulskjøp fra klokkeriet i våres. Jeg er egentlig ikke sikker på om denne er tingen for meg. Men her er den i alle fall.

Autentisk militær med massevis av nummer som viser at den har tjenestegjort i hennes majestets hær fra 1976. Dårlig tritium med passe patina og en bollete liten massiv sak av en front-loader kasse. Håndtrekker-hamilton verk som selvsagt er et ETA i forkledning. Diameter på 35 mm og bærer ikke en mm større. Men field watches skal jo være små.

Den fortner seg ca 45 sekunder i døgnet, har ikke all verdens amplitude og signaliserer at den trenger en service før en ny Tour of Duty.

44C5F18F-3A64-41FE-9ADB-87D004D847C0.jpeg

826F012E-3156-4D97-85AC-4CAB09DD7497.jpeg



Lars Birger