Vis meg dressklokka di...får jeg se din, så får du se min...

Medlem
10. nov. 2020
Innlegg
446
Sted
Der oppe i nord
Fant ingen tråd om dette, så her starter den.

Hvilken klokke, evt. hvilke klokker, pleier å følge med på håndleddet når du skal stase deg opp ?
Bryllup, konfirmasjon, begravelse, julebord, losjemøte osv...
Fortell gjerne litt om klokka og hvorfor du liker akkurat den til det bruket/antrekket.


Kommer med første bidrag selv.
Omega Seamaster De Ville , Automatic, Dato med quick change.
Gull på stål med gull (champagne) skive og visere.
Serienummer på verket (565) begynner på 25, noe som daterer den til 1967.

Dette er den første klokka jeg kjøpte etter at jeg begynte å interessere meg for denslags, og hadde bestemt meg for en klassisk Seamaster før jakten startet.
Kom over denne på Chrono24 og slo til.
Fikk tatt full service hos lokal urmaker, samt skiftet sekundviser som manglet den ytterste millimeteren.
Går nå meget presist, mye bedre enn en dressklokke trenger å gjøre.
Det jeg liker best er at den har et rent og klassisk utseende, men med det lille ekstra for at den ikke skal bli for "ren og steril".
Passer til alle slags anledninger der man kler seg pent, både genser, dress og smoking.
Sitter nå på en svart skinnreim fra Hirsch, en enkel og stilren reim som også passer til alt.

DeVille.jpg

DeVille2.jpg

DeVille3.jpg
 

Vedlegg

  • DeVille2.jpg
    DeVille2.jpg
    75,6 KB · Visninger: 0
Redigert:
Etter mange år med kun sportsur i samlingen, fant jeg ut at det både gir mer glede og passer bedre til det meste, med et «dressur» på håndleddet.
Har et (A. Lange) for bruk sammen med sorte sko/belte - og et (Vacheron C.) for bruk når brune sko/belte benyttes. Jeg bruker aldri «dressur» med kortermet, da er det sportsur som gjelder.
F7092A23-5D0D-4181-BA4D-64A8980B9F60.jpeg

3E4B164C-4696-431E-B26D-052A7FC00239.jpeg

382DA5B4-16D4-43A1-B52F-0318AA37E83F.jpeg
 
Redigert:
Pen Omega! Neste ur på lista mi er definitivt en vintage Omega dressklokke.
Jo, kan så absolutt anbefales.
Har veldig sansen for vintage, spesielt Omega.
Kan gjerne ha litt patina og vise alderen, men bør ikke være preget av et hardt liv dersom den skal være til stasbruk.
Til tross for at Omegaen i mitt første innlegg i tråden sikkert er regnet som litt "finere" , er det faktisk denne Certinaen fra 1950 som har fått mest armtid.
Kan ikke noe for det, men den har "noe" som får meg til å velge den litt oftere enn de andre.
Fin størrelse (38mm) og en fint patinert two-tone gyllenbrun skive med subdial.
Certina.JPG

Certina2.jpg
 
Redigert: