Vis ditt lommeur!

Et eksemplar av en New York Standard. Dette var en billig klokke, den spesielle urskiva var ren marketing for å lokke kjøpere med begrenset økonomi og kunnskap til å tro at de fikk noe tilsvarende en railroad grade. Det var det definitivt ikke. Denne er likevel av bedre kvalitet enn de billigste, såkalt dollar watches.

E5DB25D9-C5AD-4988-A224-07240085C6D0.jpeg
770CA9E4-6DAD-4EE0-AB43-ED6133BD0FED.jpeg

Ikke like pen som de andre i tråden , men Norskt navn på skiva:p
Diameter 55mm.
Kan noen fortelle mer om dette? Årstall og produsent.
IMG_5274.JPG

IMG_5271.JPG
IMG_5272.JPG
IMG_5273.JPG

Etter ny hovedfjær , renset og smurt,
klarte jeg å få gangen til 300 i amplitude , beat error 0,0 ms og 4 sekunder i minus pr.døgn.
Ikke så galt for et gammelt verk.:mrgreen:

Redigert:
En liten oppdatering; sist uke fikk jeg somlet meg til å gå innom Urmaker Jacobsen på Lillestrøm med sovjeteren.

_20201211_215300.JPG

Jørgen kunne selvfølgelig hjelpe og fortalte at urverket var i god stand og ikke miniatyrisert som europeiske og japanske kvarts-verk. Litt fint å se det gå igjen, kanskje datteren min får låne det i julen. :)

Sovjetunionen lagde gode ur, de fikk en kickstart da de fikk kjøpe hele produksjonsutstyret til Hampden (Ohio, USA) i 1930 etter at Hampden la inn årene. Østblokken hadde ikke tilgang på vestlig teknologi etter WW2 og måtte utvikle sine egne klokker.

Her er et eksempel av høy kvalitet. Ikke lommeur men sekundært skipskronometer laget av Kirova i 1969 og basert på et gammelt design av Ulysse Nardin. Det er fremdeles et av mine mest presise urverk.

BEFAF4F2-CEB3-4471-A691-C0B562633DA1.jpeg

Her er en av mine favoritter fra en av pionerene innen
moderne kronometri, Paul Ditisheim. Klokken fikk jeg i
gave av en kompis.

2CDE802B-A32A-4F33-9F10-B5F080C44B9B.jpeg

Flott emaljert urskive med Breguet tall og visere,
kraftreserve indikator kl. 12 Men den den virkelige
skjønnheten ligger gjemt bak to lokk i sølv.

B32B6946-4F02-4AB1-8E4D-04B4137F9123.jpeg

Sovjetunionen lagde gode ur, de fikk en kickstart da de fikk kjøpe hele produksjonsutstyret til Hampden (Ohio, USA) i 1930 etter at Hampden la inn årene. Østblokken hadde ikke tilgang på vestlig teknologi etter WW2 og måtte utvikle sine egne klokker.

Det er en kjent sak at sovjetisk optikk holdt høy kvalitet fordi produksjonslinjen til Zeiss ble fraktet fra Jena til Kiev som krigsskadeerstatning. Vet du om det samme gjaldt i Glashütte eller fikk det være?

Det er en kjent sak at sovjetisk optikk holdt høy kvalitet fordi produksjonslinjen til Zeiss ble fraktet fra Jena til Kiev som krigsskadeerstatning. Vet du om det samme gjaldt i Glashütte eller fikk det være?

Mye av Glashütte ble bombet i stykker helt på slutten av krigen, men det som fremdeles var tilgjengelig av utstyr og blueprints ble fraktet til Sovjetunionen.

• Liker
Reaksjoner: Smokeless