Vis ditt lommeur!

Hamilton 992 fra 1917. Railroad grade.

A98276BA-749C-477A-8DC8-FD17A4767F19.jpeg

8D6844AD-1F31-4F41-930E-5E44548C4DE4.jpeg
 
Lekkert verk, amerikanske lommeur var best i verden på den tiden og laget verk av ypperlig kvalitet. At prisene er lave er bare positivt for oss som setter pris på å kjøpe disse. Har selv en Walham med railroad grade produsert i 1919 og vurderer å gi den en service, selv om det vil koste endel vil det for meg være verdt det.
Jeg er ikke veldig kjent med priser på lommeur , hva legger dere i at prisene er lave på amerikanske ur?
Hvilket nivå er riktig/fornuftig?
Ser på nettet at priser spriker temmelig mye for ur som jeg synes ser like ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Jeg er ikke veldig kjent med priser på lommeur , hva legger dere i at prisene er lave på amerikanske ur?
Hvilket nivå er riktig/fornuftig?
Ser på nettet at priser spriker temmelig mye for ur som jeg synes ser like ut.

Amerikanske ur var gjennomgående av høy kvalitet, bortsett fra billige dollar watches. Den tekniske kvaliteten på ur fra samme produsent og samme modell er like god, forskjellen ligger i utførelsen av gradene under hver modell: Hvor mange juveler, type og material av juvelsetting, balanse og regulering (jeg har faktisk aldri prøvd å beskrive dette på norsk, gi meg litt slakk på terminologien). Produksjonsvolum for en spesifikk grade har stor innvirkning på pris, samt type og utførelse av urverkdekorasjon. Legg til kassen, material og grad av slitasje. Og den må være tidsriktig. Noen kasser er mer ettertraktede enn andre. Har kassen mer enn ett sett skruemerker går prisen ned.

Om man er interessert i slike ur så svarer det seg å kjøpe en brukt utgave av Complete price guide to watches av Gilbert, Engle og Shugart. De kom ut hvert år, men gikk ut av trykk for noen år siden. Denne boken vil gi god basiskunnskap om alle amerikanske (og noen europeiske) ur, den er en god referanse. Prisene vil være litt utdatert, men man har godt sammenligningsgrunnlag mellom de forskjellige gradene av hver modell. Et søk på solgte ur på eBay kan gi en indikasjon av dagens priser.
Det er svært mange amerikanske ur som har overlevd, det er alltid plenty til salgs, kjøpers marked. Kjøp selgeren før man kjøper uret.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og reldor
Her er et lommeur min mor var på vei til å legge ut på finn. Sa at jeg heller ville kjøpe det. Ikke sett det personlig, kun fått tilsendt bildet. Tror jeg må dra å inspisere det de nærmeste dagene. Ser ut til å være i strøken stand og med boks. Datert 1920. Så spørs det hva jeg må betale for det! Må vel finne en ekspert som kan vurdere det. Kanskje noen på Bjerke i Oslo, hvem vet!
60F01B7D-3C24-448E-B919-7491B4FB1E72.jpeg
 
Her er et lommeur min mor var på vei til å legge ut på finn. Sa at jeg heller ville kjøpe det. Ikke sett det personlig, kun fått tilsendt bildet. Tror jeg må dra å inspisere det de nærmeste dagene. Ser ut til å være i strøken stand og med boks. Datert 1920. Så spørs det hva jeg må betale for det! Må vel finne en ekspert som kan vurdere det. Kanskje noen på Bjerke i Oslo, hvem vet!

Når du kan, ta gode bilder av urverket og merkingen på innsiden av baklokket på kassen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Her er et lommeur min mor var på vei til å legge ut på finn. Sa at jeg heller ville kjøpe det. Ikke sett det personlig, kun fått tilsendt bildet. Tror jeg må dra å inspisere det de nærmeste dagene. Ser ut til å være i strøken stand og med boks. Datert 1920. Så spørs det hva jeg må betale for det! Må vel finne en ekspert som kan vurdere det. Kanskje noen på Bjerke i Oslo, hvem vet!
Vis vedlegg 220751
I tillegg kul boks :)
 
Et eksemplar av en New York Standard. Dette var en billig klokke, den spesielle urskiva var ren marketing for å lokke kjøpere med begrenset økonomi og kunnskap til å tro at de fikk noe tilsvarende en railroad grade. Det var det definitivt ikke. Denne er likevel av bedre kvalitet enn de billigste, såkalt dollar watches.

E5DB25D9-C5AD-4988-A224-07240085C6D0.jpeg
770CA9E4-6DAD-4EE0-AB43-ED6133BD0FED.jpeg
 
Ikke like pen som de andre i tråden , men Norskt navn på skiva:p
Diameter 55mm.
Kan noen fortelle mer om dette? Årstall og produsent.
IMG_5274.JPG

IMG_5271.JPG
IMG_5272.JPG
IMG_5273.JPG

Etter ny hovedfjær , renset og smurt,
klarte jeg å få gangen til 300 i amplitude , beat error 0,0 ms og 4 sekunder i minus pr.døgn.
Ikke så galt for et gammelt verk.:mrgreen:
 
Redigert: