Vis ditt lommeur!

Flott Odin. Regner med at den har Hunter case, og ser slik ut på skiven? :D
C584A6F4-76F2-4110-9962-6D7189DA546C.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Dette er en Waltham PS Bartlett, såkalt 1883 modell, men er produsert i 1893. Full hunter kasse i "coin" sølv som skal være 90% sølvinnhold. Tiden justeres ved å dra ut en liten hendel på siden av skiva, såkalt "lever set". Den gikk ikke og jeg diagnoserte det som olje på balansefjæra. Noen før meg hadde vært i overkant genereøs med olje og fikk tørket bort det verste sølet diverse andre steder også.

Tok ut balansen og la den i rensevæske, satte den inn igjen og da gikk den, men bare når den lå med skiva ned. Etter å ha tatt ut balansen og montert inn igjen 3 ganger gikk den plutselig i alle posisjoner og ser ut til å holde tiden greit. Denne er stor, 60mm og veier hele 191 gram, så en feit klump, en annen sak er hvordan det ville være å gå rundt med noe så tungt. Men siden kassen har slitt bort det aller meste av det fine mønsteret/maskineringen har den likevel vært i jevnlig bruk selv om den har vært tatt godt vare på.

5X75xQc.jpg


fOhUJ8d.jpg


qNxCtzO.jpg


VmYKJx0.jpg


DUYJULT.jpg


MdN2ivz.jpg
 
Redigert:
Dette er en Waltham PS Bartlett, såkalt 1883 modell, men er produsert i 1893. Full hunter kasse i "coin" sølv som skal være 90% sølvinnhold. Tiden justeres ved å dra ut en liten hendel på siden av skiva, såkalt "lever set". Den gikk ikke og jeg diagnoserte det som olje på balansefjæra. Noen før meg hadde vært i overkant genereøs med olje og fikk tørket bort det verste sølet diverse andre steder også.

Tok ut balansen og la den i rensevæske, satte den inn igjen og da gikk den, men bare når den lå med skiva ned. Etter å ha tatt ut balansen og montert inn igjen 3 ganger gikk den plutselig og ser ut til å holde tiden greit. Denne er stor, 60mm og veier hele 191 gram, så en feit klump, en annen sak er hvordan det ville være å gå rundt med noe så tungt. Men siden kassen har slitt bort det aller meste av det fine mønsteret har den likevel vært i jevnlig bruk selv om den har vært tatt godt vare på.

En fin PS Bartlett coin silver hunter. Kassen var laget av Crescent Watch Case Co., 21-23 Maiden Lane, New York.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Det er mulig at dette uret kan oppfattes som en ren hån mot trådens intensjon og andre innlegg, og i så fall ber jeg om tilgivelse allerede nå.

Da Muren falt og grensene mellom Norge og Sovjetunionen åpnet i 1991 startet noen ukers frenetisk grensehandel. Folk fra Kola og Murmansk fylte lommene med det de kunne raske med seg og stakk over grensen for å handle til seg hard, vestlig valuta. Imellom uniformluer, matruska-dukker, ubåtkikkerter og alt annet tenkelig som ikke kunne boltes fast dukket det opp - et lommeur. Vesle meg tenkte nok at dette var et varp, langet over et par måneders ukelønn og ble den lykkelige eier av et sovjetisk, gullforgylt dobbeltkapslet lommeur med lenke.

_20201018_181555.JPG


Dessverre er det batteridrevet (merk at jeg ikke kaller det kvarts), og jeg evner ikke å vri av baklokket. Ikke har jeg lyst til å bryte heller. Bruksanvisningen (som selvsagt er på russisk) forteller at det bruker et 1,5V batteri som jeg antar er umulig å få tak i. Herligheten måler 40 mm over kassen, som er rikt dekorert. Jeg vet ingenting om opphav og type, om noen kan fortelle meg mer setter jeg pris på det.

_20201018_180847.JPG


Jeg tør ikke si om urkassen er stål eller noe mer edelt, og laget av gulldoublé er tynt men jevnt. Den originale esken på bildet over er noe mindre dekadent enn vi vestlige imperialister er vant til, men den passer uret og gjør det til et fint minne om noen ukers eufori da den kalde krigen endte.
 

Vedlegg

  • _20201018_180912.JPG
    _20201018_180912.JPG
    101,3 KB · Visninger: 0
Det er mulig at dette uret kan oppfattes som en ren hån mot trådens intensjon og andre innlegg, og i så fall ber jeg om tilgivelse allerede nå.

Da Muren falt og grensene mellom Norge og Sovjetunionen åpnet i 1991 startet noen ukers frenetisk grensehandel. Folk fra Kola og Murmansk fylte lommene med det de kunne raske med seg og stakk over grensen for å handle til seg hard, vestlig valuta. Imellom uniformluer, matruska-dukker, ubåtkikkerter og alt annet tenkelig som ikke kunne boltes fast dukket det opp - et lommeur. Vesle meg tenkte nok at dette var et varp, langet over et par måneders ukelønn og ble den lykkelige eier av et sovjetisk, gullforgylt dobbeltkapslet lommeur med lenke.

Vis vedlegg 217567

Dessverre er det batteridrevet (merk at jeg ikke kaller det kvarts), og jeg evner ikke å vri av baklokket. Ikke har jeg lyst til å bryte heller. Bruksanvisningen (som selvsagt er på russisk) forteller at det bruker et 1,5V batteri som jeg antar er umulig å få tak i. Herligheten måler 40 mm over kassen, som er rikt dekorert. Jeg vet ingenting om opphav og type, om noen kan fortelle meg mer setter jeg pris på det.

Jeg tør ikke si om urkassen er stål eller noe mer edelt, og laget av gulldoublé er tynt men jevnt. Den originale esken på bildet over er noe mindre dekadent enn vi vestlige imperialister er vant til, men den passer uret og gjør det til et fint minne om noen ukers eufori da den kalde krigen endte.

Ta den med til en urmaker som kan åpne og ordne et batteri
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Artig sovjetisk lommeur. Aldri sett denne modellen før. Kan bidra med litt info om fabrikanten.
Merket på den heter «Chaika» med latinske bokstaver. Det betyr «måke», og det var også en sovjetisk luksus-limousine som het Chaika.
«KBAPU», med kyrilliske bokstaver, betyr «Quartz».

Chaika (Russian: Чайка, meaning Seagull) watches are a mainly women’s brand made in the USSR and Russia. The factory making Chaika watches was founded in 1940 as Volga in the city of Stalingrad for the production of precision technical stones and watch jewels. The factory subsequently made watches with small calibres (16 mm).

In 1956, the company changed its name to Chaika, marketing watches under two brand names – Chaika and Volga. The brand name Chaika was in honor of the first female cosmonaut, Valentina Tereshkova, as that was her call sign.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Dette er det aller første lommeuret jeg kjøpte for mange år siden. En Hamilton 16 size grade 974 fra 1910. Ikke railroad grade eller noe fancy, dette var uret for den vanlige mann som ville ha ordentlig god kvalitet for pengene. Og det fikk de, dette er svært gode ur som fremdeles kan bli plukket opp for en billig penge.

42419F5F-6A7C-45DF-914E-A2F9AA183365.jpeg
214E4DA8-E98C-4625-9BBF-A1B2EAC389EA.jpeg
 
Dette er det aller første lommeuret jeg kjøpte for mange år siden. En Hamilton 16 size grade 974 fra 1910. Ikke railroad grade eller noe fancy, dette var uret for den vanlige mann som ville ha ordentlig god kvalitet for pengene. Og det fikk de, dette er svært gode ur som fremdeles kan bli plukket opp for en billig penge.

Vis vedlegg 218239Vis vedlegg 218240

Lekkert verk, amerikanske lommeur var best i verden på den tiden og laget verk av ypperlig kvalitet. At prisene er lave er bare positivt for oss som setter pris på å kjøpe disse. Har selv en Walham med railroad grade produsert i 1919 og vurderer å gi den en service, selv om det vil koste endel vil det for meg være verdt det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG