Vintips

Medlem
8. mars 2008
Innlegg
741
Sted
Oslo
Jeg har (som kanskje noen her på forumet har lagt merke til) hatt noe mer tid enn vanlig på jobben i det siste grunnet jobbskifte. Jeg er sannsynligvis den eneste i en av norges større banker som ikke går på dagen, men "sitter igjen" i de respektive 3 mnd'ene som står i kontrakten....om det er et godt eller dårlig tegn lar jeg den enkelte kommentere stille for seg selv....

Anyway: som en av mine sysler (annet enn laaaange lunsjer og jevnlige besøk hos Bjerke, Alf Lie og Tidemann...lenge siden den siste forøvrig) har jeg også tuslet rundt på Vinmonopolets siste stolthet på Vika. Her er det MYE å se på, MYE å sikle etter og ikke helt enkelt å få oversikt, selv med meget god hjelp fra ansatte. I dag tok jeg turen med min kjære fetter som tilfeldigvis er ansatt på polet (velogmerke Økern) for å finne en (eller to) gode helgeviner. Jeg er spesielt glad i "fruktige" viner som Amaroner etc., men har etterhvert begynt å oppdage gode Bordeaux'er og annet snacks, og jeg har kommet til det enkle faktum at god vin som oftest er dyrt (velogmerke er dyr (og god!) billig i Norge). Det er helt klart en meget god korrelasjon mellom pris og kvalitet når det gjelder vin (jeg mener rød, fordi det for meg er "hygge-vin" nr 1. Ingenting som å krype ned i sofaen med fyr i peisen og en god Barolo...og når det gjelder hvit har jeg oppdaget JBG på bestillingsutvalget som for meg slår bena under enhver Sancerre/Riesling/Chablis, kanskje med unntak av Montrachet, til fest og hverdags..greit priset er den også).. nok en avsporing...hvor var jeg, jo

I dag endte jeg opp med 2 røde "klassikere", Roccasveva Ripasso og en Barolo fra Villero:
5de9e995.jpg


...det skuffende er at jeg har smakt begge to før og synes (selvfølgelig) de er meget bra, men jeg trenger nye impulser !!! jeg "feiget" ut på en av de ansattes anbefalinger (en Barebra d'Alba) og endte altså opp med to klassikere.

Jeg har et forslag om å starte en ny tråd hvor vi kan komme med gode vintips til hverandre. Kanskje som en egen "fane" under diverse hvis interessen er stor nok ?

Hva synes dere ?

GOD HELG
 
I det siste har det gått mye i Allesverloren, en Tinta Barocca fra 2007. Jeg er glad i ganske tunge rødviner, både til mat og til fest. Koster vel en 130 kr på vinmonpolet. En annen slager er jo Masi Campifiorin fra 2006. En fin allround vin i mine øyne som du koster 140 kr.

Hvitviner drikker jeg ikke så veldig mye av, men en jeg har fått flere ganger i løpet av sommeren er Cloudy Bay Sauvignon Blanc fra 2009. Koster såvidt jeg husker ca 220 på polet, og det eneste som er feil med den er skrukork. Viner med skrukorker mister litt av sjarmen i mine øyne!

Håper flere kommer med tips. Vin er noe jeg blir mer og mer interessert i!
 
Takk for tips, skal helt klart prøve Barocca'en.

Campofiorin er en klassiker (kjøper den på gardermoen de gangene jeg stryker forbi, der koster den rundt 120 mot ca 170 på polet mener jeg) og Cloudy bay drakk jeg her om dagen og ble veldig positivt "overrasket".

...forøvrig har jeg åpnet en Mas La Plana (2003) idag som etter mye luft faktisk er meget god. Kan også anbefale Flor De Pingus hvis vi holder oss på spansk og øker innsatsen litt... hvis vi går enda litt opp i pris er det lite som slår Sassicaia for de som vil ha noe helt sinnsykt. Den MÅ prøves. Kan love en sinnsykt bra opplevelse.
 
Flott tiltak med en dedikert vintråd.

Har selv svært liten erfaring med italienske røde, så kanskje du kan gi noen tips til "introduksjonsviner" for å få noen referansepunkter?

Er lett å kjøre seg litt fast til en ting, og har merket at jeg har gjort det selv. Av røde går det mest av Pinot Noir baserte viner, men også gode Rioja som gjerne har noen av de samme karakteristikkene. Liker også å sporadisk teste New World viner. Cune Reserva er en av de spanske Riojaene jeg har gått tilbake til flere ganger. Meget god!

Drikker sjelden hvitvin annet enn i festlig lag eller som en aperitiff (og da ble det kanskje ikke så sjelden allikevel). Har funnet noen gode Cavaer, men syns kanskje de har en tendens til å være litt for unge og uraffinerte til min smak. Delapierre Brut er et av de bedre valgene, og til under 90 kroner kan man vel ikke akkurat klage. Som et mer reelt alternativ til sprudlende fra Champagne, finnes det mange gode Cremant de Bourgogne til OK priser. Har i det siste plukket opp noe slikt fremfor Champagne, og foretrekker en god Cremant fremfor typiske NV Möet, Veuve Clicquot osv. Et greit eksempel kan være økologiske (ikke at jeg bryr meg ;) ) J&G Musso Brut, til en svært hyggelig pris.

Når vi først er inne på Champagne er jeg en av de som ikke helt ser hvordan man kan forsvare prisen på en vintage flaske, men smiler godt om jeg får servert en riktig temperert Louis Roederer Brut Premier NV.
 
Takk for det Juice...bare for å ha det sagt med en gang, jeg er absolutt ingen vin"ekspert", men synes det er gøy og liker å drikke vin...:D

Det er som du sier temmelig lett "å kjøre seg fast i et spor" og det er vel kanskje det jeg har gjort med italienske viner fordi jeg liker mye "frukt" og lite tanniner som "drikkevin" og mer kraft til mat. Hvis du ikke har drukket noe særlig italiensk foreslår jeg følgende: Brolo di Campofiorin (best buy på Gardermoen), Ripasso'en beskrevet over og hvis du liker litt mer tyngde Barolo'en (beskrevet over). Hadde vært morro å høre hva andre synes om disse. For litt mer ettersmak og kraft er Gattinara god, og etterhvert bør man vel også smake noen kraftige super-toscanere som en Brunello eller Sassicaia (sistnevnte er den beste vinen jeg har smakt noen gang...men den koster deretter).

Jeg har ikke vært veldig fan av spanske viner før pga mye eikepreg på de jeg har smakt, men har funnet noen som er veldig bra. Kjøpte en kasse av denne Marques'en (Limitada 2005) for halv pris og gleder meg til å prøve...håper den er god..

Er veldig fan av Cava og Cremant de Bourgogne i festlig lag som apertif og skal prøve den du anbefaler. Har ikke funnet noen spesiell favoritt. Når det gjelder ekte bobler synes jeg faktisk Gosset er noe av det bedre (spesielt rose når det passer). Har også en Philipponnat liggende som bare venter på den rette anledningen...den er helt fantastisk...men også helt fantastisk dyr..jaja, litt "luksus" er lov av og til.

Jeg kunne trengt noen gode franske vintips, noe godt, men ikke altfor dyrt. Har smakt noe, og det er mye godt, men går meg fullstendig vill og har ikke funnet noen "favoritter". Har kjøpt denne Bordeaux'en noen ganger, men synes ikke den er så spesiell.

Tar imot forslag med takk.....:cool:
 
Har fryseren stapp full av kjøtt ifra slakteren så tenkte jeg skulle lage indrefilet av svin til middag idag, gjør det enkelt med denne retten

Så noen som har tips til en passende vin i 100-150krs klassen som kan skli ned ved siden av denne lille grisen?

Takk for tips:)
 
...hvis du skal ha den appelsinsausen trenger du du noe friskt til, jeg hadde vært litt "utradisjonell" og gått for "frisk og fyldig" hvit (Gewurztraminer eller annet snacks fra Alsace) eller en "fruktig" rød som Ripassoen beskrevet tidligere eller Brolo'en.

Lykke til og spennende å høre hva du ender opp med...
 
Ble en Gewurztraminer, takk for tipset! Passet perfekt til det lyse kjøttet og den friske sausen.

En enkel og veldig god rett. Tok vinen på rundt 10c- noe som kledde den veldig bra.
 
Et lite vintips i skumringen...Magister Durius..litt dyr, men fantastisk god og passer perfekt til morkt kjott. Modne morke bar, noe eiketoner, myke tanniner og laaaaang ettersmak med et svakt snev av sodme ;)

PS! beklager engelsk tastatur...
PS!! Chateau Peyrabon kan ogsaa anbefales (ca 300kr) passer fantastisk til lam (som forovrig all Bordeaux)
 
For min økonomi er dette å regne som en dyr og ikke litt dyr vin, men når skolen er ferdig gjort, så kanskje jeg kan unne meg slikt jeg også.

Kom gjerne med tips i økonomi-klassen også, skal ha reker en av de nærmeste dagene, noe hvit å anbefale?
 
Hvordan skal de tilbredes ?

Vanlig (sitron, loff, mayo): ville tatt en Riesling, f.eks denne eller en litt billigere utgave (begge veldig gode)

Hvis det skal tilberedes paa annen maate, f.eks m litt kryder saa kan du velge en vin med LITT soedme...
 
For min økonomi er dette å regne som en dyr og ikke litt dyr vin, men når skolen er ferdig gjort, så kanskje jeg kan unne meg slikt jeg også.

Kom gjerne med tips i økonomi-klassen også, skal ha reker en av de nærmeste dagene, noe hvit å anbefale?

Denne fungerer utmerket, både til reker og som ren drikkevin :) En av mine absolutte favoritter! Det gjør heller ikke noe at den er blant de billigste på polet :)

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start?ProductUUID=YvoKxzOGWKEAAAErtbxSckSs&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
 
...god hvitvin på Gardermoen for de som popper innom tax-free'en på vei hjem: Gewurztraminer "Hugel" (fra Hugel & Fils). Denne passer perfekt til skalldyr, fis og sushi etc..

...mulig den ligger noe over budsjettet ditt Mathfjeld, men den er ikke å skaffe på polet så derfor verdt å merke seg..:)
 
Sist jeg var på Gardermoen hadde de tilbud på Cloudy Bay Sauvignon blanc. Kostet vel 110 kr flasken. Denne ligger vanligvis på 219 på polet.
 
Denne fungerer utmerket, både til reker og som ren drikkevin :) En av mine absolutte favoritter! Det gjør heller ikke noe at den er blant de billigste på polet :)

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start?ProductUUID=YvoKxzOGWKEAAAErtbxSckSs&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Prøvde denne på fredag, men var for søt for min smak, så blir nok ikke noe gjentagelse av denne, billig hvitvin til skalldyr er en som heter B. Finner den ikke på polet.no, men koster akkurat 100kr og de har den på alle polene jeg har vært innom.
 
...god hvitvin på Gardermoen for de som popper innom tax-free'en på vei hjem: Gewurztraminer "Hugel" (fra Hugel & Fils). Denne passer perfekt til skalldyr, fis og sushi etc..

...mulig den ligger noe over budsjettet ditt Mathfjeld, men den er ikke å skaffe på polet så derfor verdt å merke seg..:)

Hva er prisen? Samboeren trasker gjennom Tax-free´n på mandag så mulighet for å ta med seg noen liter.