Vinterparkas

Eh. Trenger ny parkas. Drar fram denne tråden.
Handla en Thorsen frå Arcteryx, kom i posten idag.
Fremdeles litt usikker på om eg beholder eller returnerer.
Hva finnes av alternativ?
NB! "Vanntett" er digg her i vårt område.

Det spørs litt hva som blir avgjørende. Hvor mye kulde skal det tåle? Er «vanntett» viktigere enn isolasjon, ville jeg vurdert Swims. Om kulde er hovedfaktor, liker jeg Canada Goose.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Testa Redox ifjor. Likte den, men var litt usikker på kor varm den er kontra Arcteryx sin.
Aldri på noe avslag heller den? Alltid veil?
Stemmer, Ubr forhandlere får ikke lov til å selge varene til under veil pris. Selv supertilbud fra DnB på Follestad står det at gjelder ikke Ubr.
Ang varmen kan jeg ikke si noe da jeg bare har testet den, og bare har "sommerlige" Ubr jakker selv :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Testa Redox ifjor. Likte den, men var litt usikker på kor varm den er kontra Arcteryx sin.
Aldri på noe avslag heller den? Alltid veil?
Jeg hadde griseflaks og fikk tak i Redox Saville Row edt. på 60% på Høyer i januar. Merkelig strategi at de selger såkalte "limited editions" på salg, men ikke standardmodellene når limited editions kommer på nytt år etter år. Uansett - den skal tåle ned mot 25 minus. Jeg har definitivt ikke fryst så lenge jeg har hatt den. Vet ikke hvordan den er sammenlignet med Arcetryx Thorsen, men jeg liker veldig godt at man kan ta av hetta så den ser litt mer ut som en frakk enn en parkas da jeg bruker mye dress i jobbsammenheng.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og SindreM
Jeg hadde griseflaks og fikk tak i Redox Saville Row edt. på 60% på Høyer i januar. Merkelig strategi at de selger såkalte "limited editions" på salg, men ikke standardmodellene når limited editions kommer på nytt år etter år. Uansett - den skal tåle ned mot 25 minus. Jeg har definitivt ikke fryst så lenge jeg har hatt den. Vet ikke hvordan den er sammenlignet med Arcetryx Thorsen, men jeg liker veldig godt at man kan ta av hetta så den ser litt mer ut som en frakk enn en parkas da jeg bruker mye dress i jobbsammenheng.
60% faktisk. Der snakker vi tilbud.


JaJa, får prøve en til veil da, kan jo alltids returnere.
 
Eh. Trenger ny parkas. Drar fram denne tråden.
Handla en Thorsen frå Arcteryx, kom i posten idag.
Fremdeles litt usikker på om eg beholder eller returnerer.
Hva finnes av alternativ?
NB! "Vanntett" er digg her i vårt område.
Testa litt ymse, endte opp med å beholde Thorsen frå Arcteryx.
Etter å ha brukt den i altslags vær siste veka får den tommel opp herfra.
Ikkje tidenes "stasplagg", men det blir det sjelden med regular fit klede. Særleg ikkje når det er godt med dunfor i tilegg.
Men hjelpes til varm og digg den er. Alltid tørr. Plass til ekstra klær under om det skulle bli kaldere. Bra hette.

Om eg skulle karaktersatt den 8/10. Alltid noko å trekke for. Kunne tenkt meg flere lommer. Kunne tenkt meg at den var pittelitt mer "tight". Litt "kjedelige farger". Hetta er digg, men kunne godt vore mulig å ta av for desse tørre kalde vinterdagane...

Uansett vil gi den min anbefaling.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Kjøpte en Scandinavian Edition Shelter parkas i høst og har brukt den ganske mye. Jeg kom fra en Zegna Z 3-in-one jakke med kort dunjakke inni og parkas/frakk utenpå. Svært fornøyd var jeg med Zegnaen, men det er sjelden jeg har hatt behov for å ta ut dunjakken.

SE-parkasen viser seg å være veldig vindtett og fin, den er også mer vannavvisende enn jeg hadde sett for meg, og kan fint brukes i regnvær. Forhåpentligvis kan også de vannavvisende egenskapene gjenskapes med f.eks. Nikwax sine produkter om de skulle bli dårlige. For de kaldere dagene har jeg supplert med en dunvest under parkasen, som jeg gjorde på den gamle.

Zegnaen har vært svært slitesterk, men begynte å vise tegn på bruk etter 4-5 år med omfattende bruk. Spennende å se om SE-parkasen er like slitesterk.

Et lite minus til SE-parkasen for litt få ytterlommer, men det gjør også at den ser ryddigere ut. Den har to store ytterlommer med glidelås, men det på innsiden er en stor dokumentlomme, en liten lomme for nøkler etc. med glidelås, samt en større lomme med glidelås.

SE-parkasens store fordel er at når man tar glidelåsen opp hele veien, så er halsen betydelig bedre beskyttet, og det er ikke alltid nødvendig med et skjerf når det blåser. Med hetten på er SE-parkasen utrolig varm og god.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Oddemann
Testa litt ymse, endte opp med å beholde Thorsen frå Arcteryx.
Etter å ha brukt den i altslags vær siste veka får den tommel opp herfra.
Ikkje tidenes "stasplagg", men det blir det sjelden med regular fit klede. Særleg ikkje når det er godt med dunfor i tilegg.
Men hjelpes til varm og digg den er. Alltid tørr. Plass til ekstra klær under om det skulle bli kaldere. Bra hette.

Om eg skulle karaktersatt den 8/10. Alltid noko å trekke for. Kunne tenkt meg flere lommer. Kunne tenkt meg at den var pittelitt mer "tight". Litt "kjedelige farger". Hetta er digg, men kunne godt vore mulig å ta av for desse tørre kalde vinterdagane...

Uansett vil gi den min anbefaling.
Har brukt denne til-fra jobb i den lange kuldeperioden vi har hatt i vinter. Øker mitt terningkast fra 8 til 9. Nesten perfekt kun småting som irritere..