Vintage tråd!

Bidrar med mine to vintage klokker, begge er Omega. Denne ene, Geneve klokken arvet jeg av min oldefar for en stund tilbake siden og hadde full overhalling + bytte av krone og glass i 2010, og tikker og går som den skal! Husker ikke hvilket urverk som sitter i den da det er lenge siden jeg har tatt en titt der inne, men det er et maualet verk og klokker er fra rundt 1970.

Den andre er en Constellation pie pan med gull på stål. Klokken kom inn i min samling høsten 2010 og jeg hadde full overhalling nå på nyåret og det tikker og går som en sikkelig klokke;) Klokken er fra rundt 1960 og har Omegas meget gode urverk, caliber 561.

(får få åpnet de snart og få sjekket litt mer nøyaktig på caliber og serienr på verket for å datere litt nøyere).

SN152982.jpg

SN152984.jpg

Jeg er en idiot, og stolt av det! :p

Spennede å åpne opp for å se magien virke. Vanntettheten stoler jeg ikke på uansett.. Så er ikke så redd for å gjøre noe gale heller.. :p

Ikke for å være frekk men min gamle urmaker sa - Det er to typer som åpner klokker - urmakere og idioter ;)

men det har jeg aldri brydd meg om :D

Din urmaker virker å representere begge typene, han leser sansynligvis bruksanvisninger samtidig som han sitter og tisser også. Brrr....

Jeg er generellt skeptisk til mye oppdeling av små forum..

Tror stort sett vintage urene her er Omega og Rolex, og da postes vel disse i merkeforumene uansett?

To vintage ur

1971 1680 submariner.

red.jpg

1980 1665 Seadweller

IMG_36771.jpg

Begge er kjøpt nye i Norge

Det er vel bare å lage et slikt forum, og dersom det ikke er nok aktivitet så får du heller slette det igjen;)

Vintage

Regner med at dette er den riktige plassen å ta opp dette:

Jeg har to gamle ur som jeg har arvert fra min farfar. Det ene er en Eterna og den andre er en Ebel. Eterna klokken er automatisk og benytter seg av et veldig tidlig urverk innenfor dette. Er fra 1940-55 ca. Ebel klokken er fra 1955-1960.

Jeg har levert Ebel klokken til urmaker for å få en total reparasjon. Eterna klokken var desverre for ødelagt, og urmakeren var usikker på om han ville få tak i deler.

Det jeg lurer på er: Hva som regnes for mest eksklusivt eller kjent for best kvalitet osv av merkene Ebel og Eterna?

Bilde under av klokkene.

Eterna til venstre og Ebel til høyre.

Torje ;)

Torje

Ja jeg tenkte generelt sett! Og kansje av de to vintage urene jeg har. Vet ikke hvordan merkene er rangert i forhold til vintage. Synd Eternaklokken var såpass slitt da.. :eek:

Flott Jucie og meget ønskelig! :D
Jeg er kun vintage om dagen, og må sitere: Kristian Haagen editor i 00/24 Watch World Scandinavia:

'It's all about the story behind the watch'

In my opinion the increasing popularity of vintage watches is also to do with i would refer to as the "grandpa feeling" Just remember all the wounderful stories your grandpa used to tell you. His words reverberate from a time that will never come back. The same applies to vintage watches. Some og the most popular vintage models where orgianlly made as a tool, an instrument. In those days watches had a real funcion. This is what makes them extra popular today. In general terms: Good vintage watches tell a unice story :cool:

Image0008-1.jpg

Han har en pen samling, hans egen blog: http://www.motomax.nl/0024-watch-blogs/kristian-haagens-watch-blog

Det jeg lurer på er: Hva som regnes for mest eksklusivt eller kjent for best kvalitet osv av merkene Ebel og Eterna?
Torje

Hei, Eterna var et de beste klokkemerkene (og dyre). Deres automatverk fra 1948 var avansert og dannet grunnlaget for de moderne automatverkene. De var langt mer moderne enn for eksempel Omega på den tiden. Ebel benyttet ikke egne verk men forskjellige ebauche.