Vintage Rolex GMT 1675

Har aldri hørt et vondt ord om dreamwatch.dk men jeg syntes denne var litt dyr. Selv før kursen er regnet om og momsen er plusset på.

Takk for svar! Blir vel ca. 54.000 nok + mva

Har så langt godt inntrykk av selskapet, er iallfall raske og hjelpsomme på mail.

MEN er mer usikker på prisen. Den er ikke polert og kommer med boks og papirer, det hjelper vel på :) i tillegg er det gjennomført service i 2010 og er ikke i daglig bruk.

Hva mener folket en slik klokke er verdt?

Har aldri hørt et vondt ord om dreamwatch.dk men jeg syntes denne var litt dyr. Selv før kursen er regnet om og momsen er plusset på.

/JOachim

Fikk informasjon i dag om at klokken er 100 % original.

Regner med at dette har av betydning for verdien, i tillegg at den kommer med boks og papirer. Men jeg er ingen ekspert, så er usikker på om det er en ok pris for denne klokken.

Trenger innspill fra dere! :)

Takk!

/Joachim

Fikk informasjon i dag om at klokken er 100 % original.

Regner med at dette har av betydning for verdien, i tillegg at den kommer med boks og papirer. Men jeg er ingen ekspert, så er usikker på om det er en ok pris for denne klokken.

Trenger innspill fra dere! :)

Takk!

/Joachim

Hva legger de i 100% original? At alle deler er Rolex-deler (gamle som nye) eller at alle deler er fra den originale klokka som ble solgt i 1971?

Ville også ha sjekket lenka. Er dette en nyere lenke eller den som ble solgt med klokka i 1971? Ville ha fått bekreftet dette før jeg ville vurdere hvilken pris som er riktig. Men slik jeg har sett det, selges 1675 fra samme tidsperiode for en 6-7000 dollar uten boks og papirer (tilsvarende tilstand). Så med boks og papirer er vel dette en ok pris. Gitt at det ovenstående sjekker ut. Men her må Rolex-eksperter inn på banen!

God morgen og takk for gode innspill/kommentarer.

Med original mener jeg at skive, visere osv. er originalt. At det er skiftet ut deler i uret, er relativt sannsynlig. Sjapt søk på Chrono24, viser at det ligger 11 stk. 1675 fra 1971 ute. Pris fra Euro 3600 til euro 9000. Så dette uret ligger da sånn midt på treet i forhold til disse. Usikker på hvor mye boks og papirer er verdt i denne sammenhent, men føler selv at en klokke fra tidlig 70-tallet burde ha dette og at det gjenspeiler verdien.

Full service i 2010 er vel også positivt (noen tusenlapper der) :)

Vil det være ok å bruke en slik klokke til daglig?

/Joachim

Takk for svar! Blir vel ca. 54.000 nok + mva

/JOachim

Til info så burde du sjekke om du kan få eksportpapirer på klokken. Da trekker selgeren fra dansk moms før du får den.

Alternativt så kan du fikse sånne papirer på tollstasjonen ved utreise fra Danmark. Så toller og momser du klokken inn i Norge. Momsen tilbakeføres fra Danmark i etterkant av at de mottar papirer fra Norge på at klokken er ført inn på lovlig vis.
EDIT: Dansk MVA er 25%.

Dette sparer deg for mye penger og går relativt smertefritt, da Danmark/Norge samarbeider bra om slike ting.

Lykke til! Fet klokke forresten!

Litt treg når det kommer til toll og MVA...

Er det slik at jeg betaler 25 % dansk MVA på prisen i danske kroner, eller er denne inkl. i oppgitt pris?

Vil jeg da få igjen 25 % dansk MVA, MEN må betale norsk MVA ved innførsel?

/JOachim

Til info så burde du sjekke om du kan få eksportpapirer på klokken. Da trekker selgeren fra dansk moms før du får den.

Alternativt så kan du fikse sånne papirer på tollstasjonen ved utreise fra Danmark. Så toller og momser du klokken inn i Norge. Momsen tilbakeføres fra Danmark i etterkant av at de mottar papirer fra Norge på at klokken er ført inn på lovlig vis.
EDIT: Dansk MVA er 25%.

Dette sparer deg for mye penger og går relativt smertefritt, da Danmark/Norge samarbeider bra om slike ting.

Lykke til! Fet klokke forresten!

Med original mener jeg at skive, visere osv. er originalt. At det er skiftet ut deler i uret, er relativt sannsynlig.
Vil det være ok å bruke en slik klokke til daglig?

/Joachim

Beklager var litt upresis, kanskje.

Dette med originalitet er viktig ift verdi-vurdering og gjensalgsverdi, jf. spørsmålet ditt. Jeg tenker da på kosmetiske deler som skive, bezel og visere, krone eventuelt. Ikke urverk. Urverket får deler skiftet ut på hver service og det er ikke til å unngå og påvirker ikke prisen negativt.

Igjen: Selger kan fort si at det er "originalt" da det er originale Rolex-deler. Personlig ville jeg dobbelt-sjekket om dette da er originale deler fra, si 90- eller 2000-tallet eller originalt fra 1971. Det vil uansett være ekte Rolex-deler, men presiseringen ift NÅR er viktig.

Her er det jeg personlig ville sjekket i tillegg til originalitet (og som typisk påvirker pris):

• Lumina på skive: Denne ser litt ujevn ut, har denne blitt re-luminert? Original lumina er mer verdt enn reluminering.
  • Er referanse- og serienummer synlig mellom lugs, dvs. der hvor lenken er festet til klokka? Mangler dette påvirkes prisen betraktelig
  • Er klokka blitt polert? Dette påvirker også pris negativt, men ikke så mye er min erfaring.
  • Er lenken også fra 1971? En original lenke vil gi høyere verdi enn en nyere en fra eks. 90 eller 2000-tallet.

Alt dette er sannsynligvis ok, men det er uansett viktig å sjekke. Viktig mantra for oss vintage-samlere... :)

Jeg kjenner litt til disse 1675-klokkene, har vurdert noen selv. Men det er andre her på forumet som kan disse bedre. Det ovenfor er et resultat av min erfaring som vintage-samler i noen år nå. Alle vintage-klokker har nemlig sin pris, selv de styggeste franken-klokkene. Det som er viktig er å passe på at det blir riktig pris ift tilstand og originalitet.

Ja, du bør bruke klokken til daglig. :) Min holdning er at klokker er til for å brukes. Også vintage og sjeldne klokker. Bare bruk dem forsiktig. Ser ikke helt poenget å sause 60.000 eller mer ned i ei klokke og legge den i en safe. Da kan man like godt sette pengene i banken. Min mening! ;)

Redigert:
Litt treg når det kommer til toll og MVA...

Er det slik at jeg betaler 25 % dansk MVA på prisen i danske kroner, eller er denne inkl. i oppgitt pris?

Vil jeg da få igjen 25 % dansk MVA, MEN må betale norsk MVA ved innførsel?

/JOachim

Ja, prisen er nok inkludert dansk Mva. Dersom den sendes ut av EU (til Norge) så skal selger kunne trekke fra 25% før klokken sendes avgårde til deg. Du betaler da norsk mva og tollgebyr ved mottak av klokken. Dette gjelder selv om klokken er brukt tror jeg.

Dersom du henter klokken i DK selv, så må du fikse slikt på grensen/flyplassen FØR du reiser fra DK. Da betaler Dansk Told mva tilbake til deg når de mottar papirer fra norge på at mva er betalt i norge. Dvs at du har et utlegg på dansk mva som du får tilbake etter noen uker.

Har gjort slike ting flere ganger med møbler fra DK. Nye og brukte. Aldri klokker, men regner med det er samme regler bortsett fra tollgebyret som gjelder for klokker.

Hei,

Ønskelig med synspunkter på følgende klokke:

Vintage Rolex GMT 1675 med B&P

Er det en grei pris for en 1971 modell...? ;)

Og ellers noen som har handlet med dette selskapet tidligere?

Kommentarer?

Takk!

/Joachim

Jeg vet ikke hvorfor en standard 1675 skulle være priset så høyt, ok med ekstra for papirer og boks - men en standard 1675 er priset til 1500 - 5300 USD i Gilbert/Shugart 2011.

Takker for innspill!

Har ikke disse bøkene selv, men ut i fra de klokkene som nå ligger ute på diverse nettsteder er prisene du henviser til noe lavere. Er jo markedet som setter prisen, så verdien er vel det vi er villige til å betale :)

Selv er jeg veldig usikker på verdien på en slik klokke.

Noen som har eller har solgt slike klokker før som kan si noe om verdi/pris? Ut i fra søk her på forumet, er det ikke mange 1675 (6-7 stykker).

Fortsatt ikke komfortabel med å betale 49000 danske, så jakter enda gode argumenter eller innspill på verdi og/eller pekepinn på hva en slik klokke er verdt.

/Joachim

Jeg vet ikke hvorfor en standard 1675 skulle være priset så høyt, ok med ekstra for papirer og boks - men en standard 1675 er priset til 1500 - 5300 USD i Gilbert/Shugart 2011.

Takker for innspill!

Selv er jeg veldig usikker på verdien på en slik klokke.

Noen som har eller har solgt slike klokker før som kan si noe om verdi/pris? Ut i fra søk her på forumet, er det ikke mange 1675 (6-7 stykker).

Fortsatt ikke komfortabel med å betale 49000 danske, så jakter enda gode argumenter eller innspill på verdi og/eller pekepinn på hva en slik klokke er verdt.

/Joachim

Nå er jeg en smule forvirret. De innspill du har fått her må da være tilstrekkelig for å kunne vurdere verdien for den klokken du ser på? :confused:

Her er meget kompetente mennesker som har gitt deg sine innspill både ift tidligere salg, referansesalgslister og hvordan man prisvurderer ei vintage-klokke ift originalitet/franken.

Hva er det du føler mangler av informasjon?

Et siste råd mange vintage-kjøpere gir til andre: Er du ukomfortabel med selger, kjøpet, kjøpssituasjonen, prisen eller annet, la den gå.

Da har vi ulike oppfatninger av hva som er tilstrekkelig informasjon. Leser du hele tråden, ser du at det har gått en del i mva og toll - og ikke så mye konktet på pris/verdi.

At 1-2 personer har gitt meg god informasjon (deriblant deg selv :)), betyr ikke automatisk at det gir meg trygghet til å betale ønsket sum for klokken.

Har dog blit klokere av svarene jeg har mottatt, men ønsker enda flere tilbakemeldinger konkret på pris/verdi. Hva har slike klokker blit solgt for tidligere (link/ref.) og ønsker enda flere tilbakemeldinger på om prisen er korrekt basert på infromasjon jeg har postet tidligere (skjønner dette kan være vanskelig da det er snakk om en vintage).

Takk!

/Joachim

Nå er jeg en smule forvirret. De innspill du har fått her må da være tilstrekkelig for å kunne vurdere verdien for den klokken du ser på? :confused:

Her er meget kompetente mennesker som har gitt deg sine innspill både ift tidligere salg, referansesalgslister og hvordan man prisvurderer ei vintage-klokke ift originalitet/franken.

Hva er det du føler mangler av informasjon?

Et siste råd mange vintage-kjøpere gir til andre: Er du ukomfortabel med selger, kjøpet, kjøpssituasjonen, prisen eller annet, la den gå.

Om du kjøper denne bør de være behjelpelige med å fikse tolldeklarasjonspapirer for deg, og trekke fra dansk mva. Og så må du selv forholde deg til norsk mva og tollmyndighetene her.
Selv synes jeg prisen er litt stiv, selv med b/p og at alt ser helt mint ut. B/p på en så gammel klokke er sjeldent, og drar selvsagt prisen opp, men her var det vel dyrt synes jeg i allefall.

Om du plusser på norsk mva (og trekker fra dansk først...?) så blir det uansett en liten stund til du får igjen pengene dine ved et salg her på berget vil jeg tro. Men, den ser jo helt rå ut, og om du holder på den lenge nok er det sikker en investering:D

Er det mva på brukte ur i Danmark? Det tror jeg ikke! Isåfall måtte butikkene som selger brukte ur få noen fantastisk gode priser på klokkene de får inn. Det er ikke mva på brukte ur i Norge ihvertfall.

Det er ikke mva på brukte ur i Norge ihvertfall.

:confused::confused: Det er da vitterlig 25% mva. på omsetning av all slags brukte varer i Norge. Riktignok er det noen unntak for f.eks. veldedige organisasjoner, samt hvis man omsetter for under en viss sum (tror det er 50.000,-), men bortsett fra det er det vel også mva. på brukte klokker. Eller er det et spesielt unntak for klokker som jeg ikke har fått med meg?