Med original mener jeg at skive, visere osv. er originalt. At det er skiftet ut deler i uret, er relativt sannsynlig.
Vil det være ok å bruke en slik klokke til daglig?
/Joachim
Beklager var litt upresis, kanskje.
Dette med originalitet er viktig ift verdi-vurdering og gjensalgsverdi, jf. spørsmålet ditt. Jeg tenker da på kosmetiske deler som skive, bezel og visere, krone eventuelt. Ikke urverk. Urverket får deler skiftet ut på hver service og det er ikke til å unngå og påvirker ikke prisen negativt.
Igjen: Selger kan fort si at det er "originalt" da det er originale Rolex-deler. Personlig ville jeg dobbelt-sjekket om dette da er originale deler fra, si 90- eller 2000-tallet eller originalt fra 1971. Det vil uansett være ekte Rolex-deler, men presiseringen ift NÅR er viktig.
Her er det jeg personlig ville sjekket i tillegg til originalitet (og som typisk påvirker pris):
- Lumina på skive: Denne ser litt ujevn ut, har denne blitt re-luminert? Original lumina er mer verdt enn reluminering.
- Er referanse- og serienummer synlig mellom lugs, dvs. der hvor lenken er festet til klokka? Mangler dette påvirkes prisen betraktelig
- Er klokka blitt polert? Dette påvirker også pris negativt, men ikke så mye er min erfaring.
- Er lenken også fra 1971? En original lenke vil gi høyere verdi enn en nyere en fra eks. 90 eller 2000-tallet.
Alt dette er sannsynligvis ok, men det er uansett viktig å sjekke. Viktig mantra for oss vintage-samlere...
Jeg kjenner litt til disse 1675-klokkene, har vurdert noen selv. Men det er andre her på forumet som kan disse bedre. Det ovenfor er et resultat av min erfaring som vintage-samler i noen år nå. Alle vintage-klokker har nemlig sin pris, selv de styggeste franken-klokkene. Det som er viktig er å passe på at det blir riktig pris ift tilstand og originalitet.
Ja, du bør bruke klokken til daglig.

Min holdning er at klokker er til for å brukes. Også vintage og sjeldne klokker. Bare bruk dem forsiktig. Ser ikke helt poenget å sause 60.000 eller mer ned i ei klokke og legge den i en safe. Da kan man like godt sette pengene i banken. Min mening!