Vintage LeCoultre Automatic har fått et problem :(

Fulgt litt med på denne tråden her...

Dette med vintage og deler er en greie som mange overser når de vurderer vintage og ikke minst: når de kjøper. Dette er et viktig aspekt, og selv har jeg f.eks. holdt meg litt unna JlC og IWC bl.a. pga dele-situasjonen. Ikke bare i forhold til feil (som du har opplevd) men også generell service. Ofte må disse urene sendes til fabrikken og i visse tilfeller har ikke en gang fabrikken deler (!). Og det blir fort svinedyrt.

Mange snakker om in-house på vintage-ur. Det høres tøfft ut, men det er definitivt ikke det samme som på nye ur. For vintage utgjør dette ofte et problem, så fremt ikke in-houseverket har blitt produsert i svært mange enheter i sin tid. Det finnes selvsagt unntak, men det er slik jeg opplever det...

Personlig er jeg opptatt av at det finnes deler når jeg kjøper inn ur til samlingen min, og her er typisk standardverk (eller modifiserte standardverk) som valjoux, venus og Omega-kalibrene de verk jeg foretrekker sitter i vintage-klokkene mine. Da vet jeg i alle fall at det finnes deler å oppdrive lokalt hos eksempelvis Tiedemanns, Vidar Holstad eller hos Ossur.

Og jeg sier det igjen: Det er IKKE billigere å få service på vintage kontra nytt. Snarere tvert i mot. Det virker som mange uerfarne kjøpere har den oppfatningen. Dette er noe man også må huske på når man vurderer å anskaffe vintage, spesielt det som mange oppfatter som "billig" vintage. Service/reparasjon kan fort dobles i forhold til kjøpsprisen.

Føler jeg bør skrive en artikkel på bloggen min om dette her... :)

Håper uansett at det ordner seg for deg, og at du får fikset klokka uten for store utgifter. Vintage JlC er knalltøffe greier... :cool:

Det var meget klokt sagt! Jeg kjøper ikke vintage bare fordi det er lavere kjøpepris på dem enn nye ur! Jeg kjøper vintage pga. at jeg digger stilen, sjarmen og lyden av et gammelt ur! Jeg bruker kun vintage ur etter forholdene! Passer alltid på at jeg ikke bruker klokke under røffe forhold. Har en fast vintage bruksklokke - 1957 Longines - Skikkelig kvalitetsur og meget driftsikkert! Kjøpte LeCoultre'en med tanke på som et dress-ur, 17. mai, julaften/nyttårsaften, helg og i tillegg er jeg stor fan av James Dean sine filmer! Dean brukte også LeCoultre med Power indicatoren og svarturskive! Uansett, likte jeg klokken så godt at den ble værende på armen noe som jeg burde ha unngått! Hvis jeg får uret fikset (easyfix) så skal jeg ha det mer i bakhodet!
 
Da var LeCoultre'n levert hos Marcussen Ur i Arendal! Urmakeren var opptatt så fikk bare levert klokka.

Venter på at urmakeren ringer...
 
Hallo! Jeg har vært i kontakt med Marcussen Ur i Arendal i dag. De hadde hverken deler eller mulighet for å reparere LeCoultren. Urmakeren sa at Breitling spesialisten også hadde sett på den og kunne ikke gjøre noe med den.
Så, Urmakeren anbefalte meg da Bjerke i Oslo. Jeg skal sende uret inn til prisvurdering og få de til å finne ut hva som er galt med uret. Først må jeg til Arendal å hente uret hos Marcussen.

Så er det bare å ta det derfra...

Mvh
Nome93
 
Hallo! Jeg har vært i kontakt med Marcussen Ur i Arendal i dag. De hadde hverken deler eller mulighet for å reparere LeCoultren. Urmakeren sa at Breitling spesialisten også hadde sett på den og kunne ikke gjøre noe med den.
Så, Urmakeren anbefalte meg da Bjerke i Oslo. Jeg skal sende uret inn til prisvurdering og få de til å finne ut hva som er galt med uret. Først må jeg til Arendal å hente uret hos Marcussen.

Så er det bare å ta det derfra...

Mvh
Nome93
Hva var galt, det må vel en urmaker klare å uttrykke?? Jeg foreslår at du ringer Vidar på Kolbotn Ur og hører om ikke han kan ta en titt. Han har mye vintage deler og ikke minst interesse i å reparere gamle ur. Sende meg en pm hvis du har spørsmål, ja og godt nyttår.
 
Hva var galt, det må vel en urmaker klare å uttrykke?? Jeg foreslår at du ringer Vidar på Kolbotn Ur og hører om ikke han kan ta en titt. Han har mye vintage deler og ikke minst interesse i å reparere gamle ur. Sende meg en pm hvis du har spørsmål, ja og godt nyttår.

Hallo, godt nyttår til deg også! Urmakeren var så kort i telefonen så fikk ikke spurt, skal kjøre å hente uret i morgen så kan jeg spørre da. Du anbefaler Kolbotn Ur, regner vel med at de er rimligere enn Bjerke. Sendte en mail tidligere i dag til Bjerke om jeg kunne sende inn uret og få en prisvurdering og om de har mulighet å reparere uret. Tror du Vidar på Kolbotn Ur har deler og mulighet for å reparere uret mitt?

Nome93
 
Hallo, godt nyttår til deg også! Urmakeren var så kort i telefonen så fikk ikke spurt, skal kjøre å hente uret i morgen så kan jeg spørre da. Du anbefaler Kolbotn Ur, regner vel med at de er rimligere enn Bjerke. Sendte en mail tidligere i dag til Bjerke om jeg kunne sende inn uret og få en prisvurdering og om de har mulighet å reparere uret. Tror du Vidar på Kolbotn Ur har deler og mulighet for å reparere uret mitt?

Nome93

Slik jeg forstår det sender Bjerke alle ur til fabrikk eller service-center? Det ville de i alle fall med min vintage Breitling. Og dyrt som bare rakker'n... Støtter meg til anbefalingen om å bruke Vidar på Kolbotn. Bjerke har jeg også dårlige erfaringer med sånn fra et service-ståsted. Da jeg leverte inn samme Breitling (og uten å få hentelapp) noe jeg oppdaget seinere og ringte å sa i fra om, begynte de å krangle med meg (!) og sa at JO, den HADDE jeg fått... Nei, sier jeg. Da hadde jeg beholdt den. JO! fikk jeg tilbake. Måtte til slutt spørre om det var greit at jeg fikk klokka mi tilbake, og det fikk jeg. Av en dritsur "ekspeditrise". Makan... Amatører. (Sorry for den lille utblåsningen der.)

Ring Vidar! :)
 
Javel! Takk for at du deler erfaringene dine! Hva er telefonnummeret til Vidar hos Kolbotn Ur? Har de lørdagsåpent?

Nome93
 
Hva sa urmakeren i Arendal når du henta den? Hva var feilen? Vidar er ikke feil mann å sende klokka til.
Detta blir spennende å følge med videre på!! :)
 
Hva sa urmakeren i Arendal når du henta den? Hva var feilen? Vidar er ikke feil mann å sende klokka til.
Detta blir spennende å følge med videre på!! :)

Hallo! Det typiske var at urmakeren ikke var på jobb den lørdagen og hun bak disken kunne ikke svare på det. :(

Ja, ser frem til å høre fra Kolbotn Ur når de har sett på klokka! Skal sende klokka nå til uka!

Håper på det beste ;)
 
Hallo! Det typiske var at urmakeren ikke var på jobb den lørdagen og hun bak disken kunne ikke svare på det. :(

Ja, ser frem til å høre fra Kolbotn Ur når de har sett på klokka! Skal sende klokka nå til uka!

Håper på det beste ;)

Da var klokka sendt til Kolbotn Ur!
 
HAllo! Prata med Kolbotn Ur i dag! Klokka er reparert :)!
Det var ikke så omfattende å fikse i følge urmaker - easyfiks! Feilen hadde med noe spiralgreier, skjønte ikke helt alle de detaljene som han forklarte om. Urmakeren skulle bare etterse at klokka går nøyaktig før han senderen den! Sparte nok mye å gjøre det! Takker for tipset om Kolbotn Ur, skal ikke nøle et sekund hvis jeg trenger flere reparasjoner fremover i tiden!
;)
 
Jeg var en tur ute hos Vidar på Kolbotn ur på fredag får å hente noen deler. Det som hadde skjedd med klokken din var at det hadde kommet olje på spiralfjæra til balansen. Spiralen hadde da klebet seg sammen. Da har du et problem. Flott klokke du har der! Pass godt på den!! :)
 
Redigert:
Jeg var en tur ute hos Vidar på Kolbotn ur på fredag får å hente noen deler. Det som hadde skjedd med klokken din var at det hadde kommet olje på spiralfjæra til balansen. Spiralen hadde da klebet seg sammen. Da har du et problem. Flott klokke du har der! Pass godt på den!! :)

Javel, ja! Det hørtes slik ut når jeg leser det her nå! Takk for det, det skal jeg! ;)