Vintage LeCoultre Automatic har fått et problem :(

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Det ble en del applause i går da jeg var med på en forestilling! Etterpå oppdaget jeg at LeCoultre'n ikke gikk som den skulle. Kan det ha seg at den har blitt overtrekkt? Eller at noe har løsnet? Armbåndsuret begynte å gå 2-5 min fortere utover kvelden, og da jeg våknet kl. 09.31 i dag viste LeCoultre'en 09.52. Klokken tikker og går, men den går alt for fort. Det virker som urverket ikke svinger som det skal og tikke-lyden er ikke gjevn. Utfra tikkingen høres det ut som klokka går for "halvmaskin". Har ikke det korrekte verktøyer her, for å åpne klokka.
Jeg vet ikke hva som kan ha gått galt?

Er dette noe dere kan gi meg noen tips på?, og er det mulig reparere? Hvor mye ville en reparasjon på et slikt armbåndsur koste?

Håper jeg hører fra dere!

Mvh Nome93
 
Redigert:
Entusiastisk applaus kan være en prøvelse for alle ur, spesielt vintage ;)

Når det er sagt, tror jeg ikke overtrekk er problemet. I så fall vil du kjenne at krona mangler motstand når du prøver å trekke den.
For all del- ikke åpne den, med mindre du vet godt hva du gjør, og har nye pakninger liggende. Pakningene ryker gjerne ved å åpne det.
Jeg hadde levert det inn til en urmaker- avtal med vedkommende at du blir oppringt med prisoverslag, før de setter i gang med reparasjoner og utskiftinger. Det kan veldig fort gå noen kroner!
 
Hallo! Takk for respons! Ja, eneste utvei er å levere klokka inn til urmaker! Betalte en del for den, så har ikke lyst å pensjonere den.
 
Høres ut som det er noe med balansen. Kan være en easy fix, men kan godt være en noe som er røket, som f. eks balanseaksel. Deler kan være en utfordring. Holder du til i Oslo området kan du høre med Vidar på Kolbotn ur, han har mye gamle deler.
 
Høres ut som det er noe med balansen. Kan være en easy fix, men kan godt være en noe som er røket, som f. eks balanseaksel. Deler kan være en utfordring. Holder du til i Oslo området kan du høre med Vidar på Kolbotn ur, han har mye gamle deler.

Hallo! Takk for svar! Nei, holder til i Grimstad, Sørlands området! Tenkte å gå innom Askeland Ur i Kristiansand eller Marcussen Ur i Arendal! Marcussen fikset min 1957 Longines for to årsiden, har god erfaring med dem!
 
Sende mail til Askeland i Kristiansand i går, fikk svar i dag. De skrev at jeg burde ta kontakt med Lie eller Bjerke i Oslo, fordi Askeland ikke hadde deler til LeCoultre'n!
 
Det der er en velkjent utfordring med vintage ur. De vintage urene jeg har hatt, har vært Omegaer, og mye av grunnen er at vi har en utmerket AD på Omega her i Stavanger. Når det gjelder LeCultre, må den nok til Oslo, og gjerne videre derfra også. Personlig syns jeg Askeland burde ta ansvar, og tatt i mot uret ditt og sendt det videre. Hør med Marcussen. Kjenner jeg dem rett, tar de imot, og sender det videre til rette adresse for spa :)
 
Ja, dette blir en utfordring! Ja, skal kontakte Marcussen! Jeg får håpe på det beste!
 
Ja, dette blir en utfordring! Ja, skal kontakte Marcussen! Jeg får håpe på det beste!

Vintage deler er et problem. Be din lokale urmaker finne ut hva som er galt og hva som evt. må byttes. Skal den sendes land og strand blir det for dyrt. Kanskje noen på sonen kan hjelpe deg med å skaffe reservedel.
 
Vintage deler er et problem. Be din lokale urmaker finne ut hva som er galt og hva som evt. må byttes. Skal den sendes land og strand blir det for dyrt. Kanskje noen på sonen kan hjelpe deg med å skaffe reservedel.

Ok, javel! Var i kontakt med både Marcussen Ur og Bjerke i dag! Marcussen i Arendal kan ta en kikk på klokken, men de har ingen deler til LeCoultre. Så henviste de meg til Bjerke i Oslo. Fikk svar fra Bjerke at jeg kan sende den i posten og få prisoverslag av verkstedet, men da må de ha åpent og funnet ut hva den feiler.

Jeg skal innom en tur på Marcussen, for å få en diagnose på hva som er galt med klokken, og det helst før jul!

Nome93
 
Balansen er høyst sannsynlig involvert. Skal man tippe, er det behov for en ny balanseaksel, da den øverste eller nederste akseltappen (den ytterste delen i begge ender av aksel er mye tynnere enn selve akselen) har brukket. Det er den mest utsatte delen på et ur, og støtsikringer, for eksempel incabloc er standard på det meste av ur de siste tre - fire tiår på mekaniske ur. Det er en mulighet, hvis du ikke får tak i reservedeler, at rett urmaker kan dreie en helt ny balanseaksel. Dette er tidkrevende, og vil høyst sannsynlig koste deretter... Er sikker på at for eksempel Tidemann kan hjelpe deg med dette. Løp er altså ikke kjørt, selv om du ikke får tak i selve delen. Er du ekstra heldig, har akselen bare hoppet ut "av sporet", men uten at jeg er ekspert, tror jeg kanskje dette bare skjer med ur som nettopp har støtsikring.

Lykke til.
 
Det er aldri artig når sånt skjer.

Får håpe det er en easy fix !! Det må du få en kyndig urmaker til å se på.

Ikke for å helle salt i såret men deler til JLC/LC er vanskelig å få tak i ikke bare i Norge men på verdensbasis. I tilleg har merket aldri vært stort her i landet og har aldri hatt mer en noen få forhandlere.

Jeg har hatt mange vintage JLC gjennom årene, og det er bare ett sted jeg gidder å sende dem de gangene noe har vært galt.Det er til USA.
 
Det er aldri artig når sånt skjer.

Får håpe det er en easy fix !! Det må du få en kyndig urmaker til å se på.

Ikke for å helle salt i såret men deler til JLC/LC er vanskelig å få tak i ikke bare i Norge men på verdensbasis. I tilleg har merket aldri vært stort her i landet og har aldri hatt mer en noen få forhandlere.

Jeg har hatt mange vintage JLC gjennom årene, og det er bare ett sted jeg gidder å sende dem de gangene noe har vært galt.Det er til USA.

Ok! Skal til Marcussen Ur i Arendal, å levere den til urmakeren der. Fikk reparert min 1957 Longines der, var et tannhjul som hadde knekt slik at viserne ikke flyttet på seg. Hvor sendte du JLC til i USA? Tenker det kostet en del! Synes det er for galt hvis jeg ikke får reparert LeCoultre'en, kostet meg en del å få tak i den klokka! La oss håpe at det er en easy fix, men det typiske er at det ikke er det.

Ha en fin uke! Flott at vi får diskutert problemene her!
 
Få uret avmagnetisert. Er du heldig, er dette problemet. Magnetisme kan gjøre svært store utslag på amplitude. Dette tar 10 sek hos urmaker.
 
Det kan også være en ørliten mulighet for at spiralen ikke ligger korrekt i rykkerlåsen (teoretisk mulighet for at den kan hoppe ut under myke støt som applaus, i hvert fall på eldre ur). Dette endrer diameter på spiralen (avhengig av hvilken side), og gjør at uret sakker eller øker og halter (går på "halv maskin"). Tviler på at du har brukket en balanseaksel ved applaus, i hvert fall om uret fortsetter å øke.

Bare en tanke, men jeg håper for din del at jeg har rett :)
 
Greg har nok rett.

Det å dreie en balanse velle, nitte denne på et balanse hjul, for så å balansere den ferdige enhet, var jo selve "syreprøven" for å få fagbrevet. Ække sikker på om urmakere flest vil ta på seg denne jobben.
Ps Takk Kjell S. Har aldri glemt, skylder jeg fremdeles en flaske?
 
Det kan også være en ørliten mulighet for at spiralen ikke ligger korrekt i rykkerlåsen (teoretisk mulighet for at den kan hoppe ut under myke støt som applaus, i hvert fall på eldre ur). Dette endrer diameter på spiralen (avhengig av hvilken side), og gjør at uret sakker eller øker og halter (går på "halv maskin"). Tviler på at du har brukket en balanseaksel ved applaus, i hvert fall om uret fortsetter å øke.

Bare en tanke, men jeg håper for din del at jeg har rett :)

Tusen takk, for svar! Håper veldig på det, ja!
 
Fulgt litt med på denne tråden her...

Dette med vintage og deler er en greie som mange overser når de vurderer vintage og ikke minst: når de kjøper. Dette er et viktig aspekt, og selv har jeg f.eks. holdt meg litt unna JlC og IWC bl.a. pga dele-situasjonen. Ikke bare i forhold til feil (som du har opplevd) men også generell service. Ofte må disse urene sendes til fabrikken og i visse tilfeller har ikke en gang fabrikken deler (!). Og det blir fort svinedyrt.

Mange snakker om in-house på vintage-ur. Det høres tøfft ut, men det er definitivt ikke det samme som på nye ur. For vintage utgjør dette ofte et problem, så fremt ikke in-houseverket har blitt produsert i svært mange enheter i sin tid. Det finnes selvsagt unntak, men det er slik jeg opplever det...

Personlig er jeg opptatt av at det finnes deler når jeg kjøper inn ur til samlingen min, og her er typisk standardverk (eller modifiserte standardverk) som valjoux, venus og Omega-kalibrene de verk jeg foretrekker sitter i vintage-klokkene mine. Da vet jeg i alle fall at det finnes deler å oppdrive lokalt hos eksempelvis Tiedemanns, Vidar Holstad eller hos Ossur.

Og jeg sier det igjen: Det er IKKE billigere å få service på vintage kontra nytt. Snarere tvert i mot. Det virker som mange uerfarne kjøpere har den oppfatningen. Dette er noe man også må huske på når man vurderer å anskaffe vintage, spesielt det som mange oppfatter som "billig" vintage. Service/reparasjon kan fort dobles i forhold til kjøpsprisen.

Føler jeg bør skrive en artikkel på bloggen min om dette her... :)

Håper uansett at det ordner seg for deg, og at du får fikset klokka uten for store utgifter. Vintage JlC er knalltøffe greier... :cool:
 
Redigert:
Her er jeg helt enig med SpaceCowboy.
Det er andre aspekter med å handle antikke ur også, som fullstendig overhalinger og rekonstruksjoner. Omega har et stort lager av nye deler til sine gamle utgåtte modeller.
Jeg kjøpte en flightmaster 911 for en stund siden, med fantastisk patina. Jeg leverte den til service hos AD her i Stavanger, hvorpå den ble sendt til Omega. Jeg ble etter en stund forelagt dillemmaet å bytte skive og visere på den- Omega mente den så så "sliten" ut. Jeg fikk heldigvis stoppet dem i å røre annet enn selve verket og pakninger.
For min del faller mye av sjarmen bort med et gammelt ur, hvis all patina forsvinner...