Vin -smaking -drikking -oppbevaring -prat

Medlem
8. mars 2010
Innlegg
3.475
Sted
Over fjorden
Har fått med meg at det er et par stykker her inne som er opptatt av vin. Så poster det som viser seg å bli et rop om hjelp. :p


Det har seg slik at jeg har fått en sterk lyst til å kjøpe flere flasker vin av samme drue, fra forskjellige områder for så å se om jeg smaker forskjell. Som en slags begynnelse på å lære meg mye mer om vin.

Fant ut at jeg kanskje burde få litt system og oversikt over det som er i kjelleren (under trappen). Fant et program til macen, Vinorama, som vistnok skal hjelpe. Begynte å legge inn flasker i det.

Så innså jeg at når jeg er ferdig med dette, har jeg egentlig ikke kommet noe lenger. :p Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal kjenne etter når jeg lukter og smaker, hva jeg skal spise til vinen, hvordan og hvor lenge den skal oppbevares, hva som er ideell serveringstemperatur etc.

Så nå sitter jeg her med 12 flasker rødvin på bordet, en til kjøling i kjøleskapet og dataen på fanget. Lurer litt på hva jeg egentlig skal gjøre. Aller mest tror jeg at jeg ønsker meg en egen, personlige vinkelner. Finnes det noe slikt til mac? :D
 
Vel, jeg fant ut at årgangsvin var for komplex for meg og lagre/nyte så jeg
gikk over til single malt whisky. Hva skal man spise til whisky lissom? case closed...
Når det gjelder smaking vet jeg hva jeg liker, men de store beskrivelsene av smaker
holder jeg meg unna;)
 
Vel, jeg fant ut at årgangsvin var for komplex for meg og lagre/nyte så jeg
gikk over til single malt whisky. Hva skal man spise til whisky lissom? case closed...
Når det gjelder smaking vet jeg hva jeg liker, men de store beskrivelsene av smaker
holder jeg meg unna;)

+1 :cool:
 
Vel, jeg fant ut at årgangsvin var for komplex for meg og lagre/nyte så jeg
gikk over til single malt whisky. Hva skal man spise til whisky lissom? case closed...
Når det gjelder smaking vet jeg hva jeg liker, men de store beskrivelsene av smaker
holder jeg meg unna;)

Mulig jeg veldig fort blir enig i de første tre linjene her. Whisky er jeg alt glad i..

Når det kommer til smaking vet jeg hva jeg liker når jeg smaker det. Målsettingen er å kunne si noe om det på forhånd. Da er det et nødvendig onde å si litt om hva vinen en drikker smaker. :p


For andre som sitter med samme tanken fant jeg et genialt og mye brukt verktøy. CellarTracker, det ser ikke pent ut, men bare prøv det.. Det er helt genialt!
 
For andre som sitter med samme tanken fant jeg et genialt og mye brukt verktøy. CellarTracker, det ser ikke pent ut, men bare prøv det.. Det er helt genialt!

Her snakker vi kanskje om en organisering av flere hundre flasker? Det jeg liker med
whisky kontra vin er om man jekker en flaske til fem tusen trenger man ikke drikke hele
samme kveld. Den kan nytes over en periode på flere år. Har selv "driftet" en liten samling
med Bordeux-viner og hadde hele tiden hengende over meg.... Er lagrings-temperaturen riktig, når peaker de i.h.h.t holdbarhet osv. Med sprit så er det ikke noe issue;) Og til mat
drikker jeg nå bare øl, mørkt til jule-mat.... Lyst til alt annet.
 
Her snakker vi kanskje om en organisering av flere hundre flasker? Det jeg liker med
whisky kontra vin er om man jekker en flaske til fem tusen trenger man ikke drikke hele
samme kveld. Den kan nytes over en periode på flere år. Har selv "driftet" en liten samling
med Bordeux-viner og hadde hele tiden hengende over meg.... Er lagrings-temperaturen riktig, når peaker de i.h.h.t holdbarhet osv. Med sprit så er det ikke noe issue;) Og til mat
drikker jeg nå bare øl, mørkt til jule-mat.... Lyst til alt annet.

Det verktøyet kan lett brukes til flere hundre, og gjerne tusen, flasker. Jeg har ikke noe i nærheten av noe slikt. Jeg er ute etter hvordan verktøyet integrerer beholdningen du har med anbefalte konsumdatoer, vurderinger av andre brukere, eksperter, etc. :) Gjør det lettere og mindre forvirrende å "ikke ha peiling". :p Det er lettere å lukte på en vin når noen forteller deg hva du kan forvente å lukte. ;)

Skjønner godt at du finner det greiere med whisky og annet brennevin.
For meg er det nok litt det at jeg er veldig glad i å lage mat også, og da kommer nysgjerrigheten og kunnskapstørsten rundt vin ganske fort. :) Målsettingen nå er først og fremst og sette smakingen litt i system. Etter hvert prøver jeg kanskje å kjøpe noen for å oppbevare litt, etc. Men er også mulig at jeg hopper rett over det å baserer meg på å kjøpe det meste fra vinmonopolet og maksimalt lagre ting i ett års tid.
 
Det verktøyet kan lett brukes til flere hundre, og gjerne tusen, flasker. Jeg har ikke noe i nærheten av noe slikt. Jeg er ute etter hvordan verktøyet integrerer beholdningen du har med anbefalte konsumdatoer, vurderinger av andre brukere, eksperter, etc. :) Gjør det lettere og mindre forvirrende å "ikke ha peiling". :p Det er lettere å lukte på en vin når noen forteller deg hva du kan forvente å lukte

Missforstå meg rett, vin er veldig spennende, både til nytelse og investering. Jeg
personlig har aldri følt noe behov for et dataprogram for å holde orden på slikt.
Mest forde jeg ikke har hatt mer enn 10-20 flasker og holde rede på. Men jeg ser
helt klart et potensiale med "CellarTracker" både for de som trenger det og de som
kanskje ikke..... Vin kommer jo også som du nevner som et naturlig tilbehør til god
mat. Når jeg er ute og spiser tar jeg meg selv i å følge kelnerens anbefalinger vedrørende
vin-valg fremfor å engasjere meg selv. Og lagring av vin er fremdeles et tema for meg forde
jeg har spart et par gode Bordeux årganger, dette kan fort endres så jeg anbefaler alle
TS sine vinentusiaster og holde et øye med kjøp og salg sidene fremover.
 
Behovet for oversiktshjelpen programmet gir har jeg egentlig ikke. Vinen står fordelt på to kartonger under trappen, og et lite stativ på kjølerommet.
Det jeg finner greit med tjenestene fra nettsiden der er hvordan den knytter vinen du har opp mot andres meninger om vinen. Profesjonelle så vel som amatører. Det er også flettet inn informasjon og fakta om vingården, druetypen, vinklassen etc.
Samtidig kan du skrive egne notater om vinen når du drikker den, og ha god oversikt i disse notatene. Da blir det litt enklere for et rotehode som meg å ha oversikt på alle de forskjellige typene, druene etc.

Jeg vil altså bruke det som et læringsverktøy. Fordi jeg husker så dårlig. :p
 
Bumper denne:)
Kommer hjem til moderlandet i morgen, og har planer om å kjøpe fire vinflasker på det store salget som foregår hver dag på Gardermoen.
Tenkte å høre med sonens gode støttespillere om hva de vil anbefale, som også finnes på denne butikken de kaller takst fri.
Behovet er;
God rødvin til rødt kjøtt.
God rødvin til balkongkos på høstkvelder som er fin uten/etter et måltid.
Fin litt tørr hvitvin med sprudel som egner seg til fårikål.
En god dessertvin, hva er det nå den heter der de plukker druene første frostnatten med silkehansker? Den er svingod!

Tips og beskrivelser mottas med stor takk!!
 
@Entropy

Rødt til kjøtt:
Albert Bichot Albert Bichot, Vosne-Romanée, AOP, dry, red 0.750l with Heinemann Dutyfree.

Rødt til ballkongen:
Bersano Barbaresco 0.75l with Heinemann Dutyfree.

Til fårikålen. Lite utvalg av sprudel... Men jeg testet i fjor med en Grüner Veltliner og det var snadder! Dom. Wachau er en glimrende produsent, så jeg tror ikke du blir skuffet.
Domäne Wachau Domäne Wachau, Grüner Veltliner, Smaragd, Terrassen, Wachau, dry, white (screw cap) 0.75l with Heinemann Dutyfree.

Fant lite dessertvin... Regner med det er Eiswein du tenker på - og ja det er schnadder! Se om du finner Auslese GG eller annen søt riesling, gjerne med noen år på baken.

Eller så kan du trygt dra med deg denne:
Lanson Lanson, Extra Age, brut, white (gift box) 0.750l with Heinemann Dutyfree.
 
Redigert av en moderator:
@Entropy

rodvin_mag.jpg


+

1318822545678_75.jpg


:p;)
 
Redigert av en moderator:
Anbefaler Chateau Faugeres - Bordeaux
Selger den på ankomst Gardermoen.
Kan gjerne drikkes nå, med god lufting, men tåler fint noen år i kjelleren.

Plukket med meg noen flasker av denne på søndag:)
 
Dagens fangst. Vosne romanee var utsolgt dessverre, og gikk for litt annet sprudel grunnet ønske om å ha den til fårikål, men takker meget for tips og gleder meg til å smake utover høsten.
99F85743-88EA-4C5E-9404-34CBE999A62D-368-000000374020BB9E_zps850593e0.jpg

Stod en flaske vin hjemme som gave og dama fikk med seg en lokal sjarmør.
Blir en fin høst.
CC19CC71-C1B8-4812-9616-835858445779-418-0000003ACBE99030_zps16a229f1.jpg
 
Redigert:
Dagens fangst. Vosne romanee var utsolgt dessverre, og gikk for litt annet sprudel grunnet ønske om å ha den til fårikål, men takker meget for tips og gleder meg til å smake utover høsten.
99F85743-88EA-4C5E-9404-34CBE999A62D-368-000000374020BB9E_zps850593e0.jpg

Stod en flaske vin hjemme som gave og dama fikk med seg en lokal sjarmør.
Blir en fin høst.
CC19CC71-C1B8-4812-9616-835858445779-418-0000003ACBE99030_zps16a229f1.jpg

Du må ikke kjimse med Plavac Mali! Fant noen som var veldig god på øya Vis. Full munn og masse hestekrefter :)
 
Jepp @iveland, helt enig!
Denne vi drakk når vi var på resturanter i kroatia som regel. Veldig god.
Igjen, takk for tips. Ingen ting er verre enn å stå på taxien uten en plan.
 
Redigert av en moderator: