Vil det være korrekt å bruke quartsklokke om man kjører elbil?

1288094-1254126_lets_take_this_thread_to_the_moon_super.png
 
Jeg må bare si at tesla er en fantastisk bil å eie i Norge! Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg uten tvil valgt en Tesla om jeg skulle hatt en vanlig bil.
Utenfor landets grenser derimot, så ville jeg nok ikke kjøpt en tesla.

Heldige de som skal ha Tesla med firehjulstrekk:) VELDIG mye hester for pengene :p
 
Hva er en ekte WIS? En som misliker springdrive fordi det ikke er et ekte mekanisk verk? Eller en som kun liker vintage fordi nytt er for posører? Er det de som har skjønt at Rolex bare er marketing, eller er det de som har skjønt at Rolex er svaret på det meste?

Noen som skjønner hvor jeg vil? Elbildebatt kan være morsomt, og denne tråden hadde også potensiale. Men det er alltid noen som misforstår hva bilinteresse er og gjør motorhjerte synonymt med å ha hodet opp i ræva. Da blir jeg litt trist.
 
Redigert:
Kan uttrykke meg klarere: De som sier elbil ikke er forenlig med bilinteresse/motorhjerte avslører at de ikke har det selv. Å være kategorisk, fordomsfull og skeptisk til nye ting har ingenting med ekte entusiasme å gjøre, uansett hva det gjelder. Å mislike og like forskjellige ting er noe helt annet.

Dette har som du ser ingenting å gjøre med hva du synes om bilen (regner med du har kjørt den), men med uttalelser om hva en bilentusiast er og ikke er.
 
Teslaeiere er bilverdens svar på Apple fanatikere. Må ha den neste modellen, uansett hva det koster. Blir sykt fornæmet når noen våger å kritisere valget. Voldsomt opptatt av å bli sett og godtatt.
De har en underlig kjørestil. To sekunders akselerasjon avbrutt av lange, sedate etapper med rekkeviddeangst.
Det rare med Tesla er at det er mere bråk inne i dem når de kjøres på motorvei, enn i mange andre biler med forbrenningsmotor. Elendig støyisolering!

De beste Teslaene er de med piggdekk! De eierne må ha splittet personlighet.
 
Vel, helt greit med elbiler som transportmiddel for min del, men etter mitt syn er jo ikke elbil det en "normal" bilinteressert person først og fremst bryr seg om og har interesse av.

Iallefall ikke for de som er interesserte i den mekaniske biten av biler og liker å skru, for elbiler mangler jo noe helt vesentlig; lukt og ikke minst lyd!

Så for meg er elbil faktisk enda mer uinteressant "på den måten" enn en quarts klokke contra mekanisk klokke....

For meg er elbil et framkomstmiddel og absolutt ikke noe mer enn det, på samme måte som en quarts klokke stort sett er brukbar til å vise tiden og ikke noe mer, quarts klokker og elbiler rører iallefall ikke mye følelser hos meg... :p
 
Teslaeiere er bilverdens svar på Apple fanatikere. Må ha den neste modellen, uansett hva det koster. Blir sykt fornæmet når noen våger å kritisere valget. Voldsomt opptatt av å bli sett og godtatt.
De har en underlig kjørestil. To sekunders akselerasjon avbrutt av lange, sedate etapper med rekkeviddeangst.
Det rare med Tesla er at det er mere bråk inne i dem når de kjøres på motorvei, enn i mange andre biler med forbrenningsmotor. Elendig støyisolering!

De beste Teslaene er de med piggdekk! De eierne må ha splittet personlighet.

Der beskrev du meg. Og eneste grunn til at jeg har de klokkene jeg har er for å ha de i den batteridrevne winderen min :)
 
Jeg sa ingenting om bilINTERESSE.

Min uttalelse var ikke myntet på deg. Nevnte jo ikke deg i det hele tatt. Se lenger foran i tråden eller andre lignende tråder så skjønner du hva jeg mener. Dette spesifiserte jeg over.

Men når det er sagt. Fristende å kommentere et par av dine uttalelser likevel. At vi er uenige har jeg skjønt for lenge siden, men det du sier her er lettere absurd:

Nei, men det er i mine øyne et fåfengt forsøk på å være en bil.

Du har et merkelig syn på hva en bil er, og det skinner i tillegg gjennom at du aldri har prøvd bilen du har sterke meninger om.

Derfor forstår jeg ikke poenget med utsagnet om at folk som ikke er fan av Tesla er nødt til å bo på månen..

Leste du egentlig det Andersmp skrev? Som han selv nevner etterpå blir det vanskelig å snakke om noe når man fritt velger meningsinnhold i andres utsagn. Du har rett i at diskusjonen fort blir meningsløs, men det blir sagt så mye rart, og det er utrolig hva folk får seg til å si uten å vite hva de snakker om. Det eneste som slår elbildebatt er vaksinedebatt.
 
Haha, nå har jeg fått vann på mølla.

De beste Teslaene er de med piggdekk! De eierne må ha splittet personlighet.

Nå er jeg ingen tilhenger av piggdekk, men dette må du virkelig forklare. Er veldig spent på hva jeg har i vente ;)

elbiler mangler jo noe helt vesentlig; lukt og ikke minst lyd!

Håper virkelig for din del at du ikke kjører diesel :mrgreen:

Skjønner ikke helt tynden som legges i dette lydargumentet. Jeg kjenner ingen som tenner mer på motorlyd enn meg selv, men jeg har aldri følt noe behov for å ha denne opplevelsen kontinuerlig i daglig nyttetrafikk eller på langturer. Hva med de som er entusiaster på Saab totakt da? Høres jo ut som en moped. De er i alle fall ikke bilentusiaster....?

Motorinteresse handler ikke bare om lyd, lukt eller følelser. Det handler også om estetikk, kjøring, racing, modding, historie, teknologi, utvikling, nyvinninger, suksesser, flopper osv. Det handler ikke om trangsynthet, bakstreverskhet, skråsikkerhet uten kunnskap eller nedlatenhet.
 
Alle Teslaeiere kjører Tesla fordi de er miljøvennlige.
Når de så setter piggdekk på sin Scalextric så er det noe de har misforstått.
 
He he, nei kjører ikke diesel men en relativt uinteressant bensinbil, uinteressant både mht lyd og lukt vil jeg si,men så er jeg heller ikke opptatt av denne bilen som kun er et framkomstmiddel.

Det jeg først og fremst blir begeistret av er eldre biler med sjel, når det gjelder lukt vinner jo gamle biler hands down:mrgreen: av nyere biler er det jo mye gromt og da snakker vi selvsagt om de "vanlige" som superbiler ala Ferrari, sportslige BMW og i det hele tatt biler med det lille ekstra, og lyden må selvsagt stå til utseendet.... :D
 
Vi er nok ganske enige Eternamaniac ;)

Alle Teslaeiere kjører Tesla fordi de er miljøvennlige.
Når de så setter piggdekk på sin Scalextric så er det noe de har misforstått.

:rolleyes: Ble ikke så veldig imponert nei. Hva har de misforstått?

Grunnlaget for dekkvalg er en ganske komplisert røre av både rasjonelle og irrasjonelle faktorer. Mest avhengig av person, deretter bosted og klima. Kjøretøyet har null innvirkning på dette.
 
Interessant tråd det her! Ser ut til at det er svært delte meninger rundt det å kjøre elbil her på forumet.

Til alle dere som kjører/ har elbil; hvordan opplever dere kvaliteten på selve bilen? Nå tenker jeg ikke på motor og den slags, men materialvalg, komfort, finish osv..?

Har selv opparbeidet meg noen meninger om dette, da jeg personlig mener at det til tider (på flere modeller) blir spart litt for mye på valg/ bruken av f.eks materialer. Dette er noe i mine øyne jeg mener går ut over bilens komfort. En ting jeg ble spessielt skuffet over var "sportssetene" til Tesla Model S (gen 1, frem til februar i år). Her fantes det omtrent null sidestøtte på hverken seteplaten eller på ryggplaten. Det er noe jeg mener er skuffende når bilen kan fås med over 400 hk og et vanvittig drag som gjør at man virkelig får lyst til å "kjøre bil". Etter hva jeg har skjønt har dette i midlertid blitt vesentlig bedre etter firehjulstrekkeren kom ut, hvor man nå kan velge "ordentlige" sportsseter som tillegssutstyr.
 
En Tesla S veier 2.3 tonn?? og det betyr vel at kjøreegenskapene blir deretter, selv om de er bra på tross av den høye vekten. Men jeg klarer liksom ikke se miljøgreia med en bil som veier så mye, den må jo f.eks lage mye svevestøv om vinteren i forhold til biler som veier ned mot halvparten, vel vel det vil jo vise seg etter noen år hvor miljøvennlige disse bilene egentlig er....:confused:
 
En Tesla S veier 2.3 tonn?? og det betyr vel at kjøreegenskapene blir deretter, selv om de er bra på tross av den høye vekten. Men jeg klarer liksom ikke se miljøgreia med en bil som veier så mye, den må jo f.eks lage mye svevestøv om vinteren i forhold til biler som veier ned mot halvparten, vel vel det vil jo vise seg etter noen år hvor miljøvennlige disse bilene egentlig er....:confused:

Naturfaglæreren svarer:

Model S med største batteri veier 2,1 og 2,2 med 4WD. Svevestøv kommer i all hovedsak fra piggdekk, og de fleste kjører uten pigg. Gitt en bestemt dekktype har selvsagt vekt likevel noe å si. Men Model S er en stor familiebil med 900 l bagasjeplass, så den veier marginalt mer eller like mye som sammenlignbare biler (våtvekt). Sammenlignet med andre miljøfordeler blir svevestøvargumentet så marginalt at det faller bort.

Det med vekt og kjøreegenskaper er ikke fullt så enkelt, og mange performance-biler er tyngre enn du skulle tro. Men... the proof of the pudding is in the eating. Prøv så får du se! Ift andre sportsbiler jeg har kjørt er en riktig oppsatt Model S svært balansert og forutsigbar. Du merker vekten, men den er så letthåndterlig at det ikke blir veldig hemmende, og tyngdepunktet er lavere enn en Ford GT40. Det den mister pga vekt ift til de lettere sportsbilene henter den i respons, dvs moment helt uten forsinkelse. Tesla har ikke prøvd å finne opp kruttet på nytt på den delen av bilen. Chassiet består av klassiske og velprøvde løsninger på hjuloppheng, vektfordeling, geometri osv.
 
Etter at en bil har passert 60 km/t er det hjulstøy du hører. For de aller fleste biler overdøver denne motorstøyen. Det betyr at om du bor nær en vei, og tror at det vil bli tyst som skogen etter at "alle" har gått over til el-bil, så vil du bli skuffet.

Det er riktig at pigg-dekk lager mye støv på veien, men de piggfrie dekkene har et finmasket mønster som virvler opp mer støv. Derfor er alltid biler med piggfrie dekk mer skitne på siden enn piggdekk-biler.

Når det gjelder "miljøbevistheten hos den gjennomsnittlige Tesla-eier", så har jeg lest mye om at disse er som de fleste andre bil-entusiaster; En kul og artig bil. Kan mann smykke seg med en miljøprofil også så gjør mann gjerne det, selv om bilglede og kjøreglede er det vesentlige. Selv passer jeg godt inn i siste kategori, til tross for at jeg ikke (enda) er Tesla-eier.

God tur, alle mann!

8-D