Viktige klokker med norsk klokkehistorie

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.344
Sted
Lier
River opp 13 siste lukene i julekalenderen i dag og presenterer det jeg personlig mener er 13 nordmenn som har en interessant klokkehistorie. Noen litt eldre legendariske klokker og noen nyere og spennende valg fra dagens idrettshelter eller store musikere. Uening eller enig med mine valg her? Andre klokker som jeg har glemt eller ikke fått med?

Håper tråden kan leve videre med innlegg om nye "spottinger" og flere klokker som jeg har glemt.

Har brukt Instagram-kontoen @norwegianwatchspotter for å finne bilder av noen av klokkene her.


1. Kong Harald sin Rolex GMT-Master 1675 fra 1962.

rmyp6qecy9911.png


Utrolig viktig referanse som var i produksjon fra 1959 til 1980. GMT-Master startet produksjonen i 1955 og ble lansert som referanse 6542. Her finnes det blant annet en versjon med Bakelite-bezel og også en helgullversjon som ble produsert mellom 1958 til 1959. Kong Harald sin GMT er i følge WristRockers (Klokkeblogg fra Tyskland som fikk tatt nærbilde av klokken og intervjuet han) kjøpt i 1962 og brukt daglig fra kjøp fram til i dag. Den ultimate klokkegrailen uansett person i Norge noensinne.

Link til flere bilder og info her: https://www.rolexmagazine.com/2018/04/king-harald-of-norway-lifetime-wearing.html
Sak fra Tidssonen: https://www.tidssonen.no/kong-harald-v-rolex-gmt-master-ref-1675/


2. Thor Heyerdahl sin Longines COSD Paratrooper

358845-e5270e96ce325c53a5a82bc2e798c009.jpg


Mange tar det som en selvfølge at Thor Heyerdahl brukte en Eterna Kon-Tiki på selve Kon-Tiki-ekspedisjonen men alle beviser for ettertiden tilsier at det samarbeidet skjedde etterpå. Noen kilder setter også spørsmålstegn om det i det hele tatt var et samarbeid, at Eterna lanserte Kon-Tiki som en homage til selve ekspedisjonen. Uansett, det som ble brukt på ekspedisjonen var en militærklokke fra andre verdenskrig fra Longines, en COSD Paratrooper Chronometer. Denne er i dag utstilt på Kon-Tiki-museet.


3. Erling Kagge sin Rolex Explorer II 16570 fra 1989

kagge-rolex-1-1.png


En helt utrolig rå klokke som har vært på Nordpolen, Sydpolen og Mount Everest. Datoene er gravert i baklokket og bæres av Erling Kagge på en skistropp i rødt, hvitt og blått. Ble også brukt av Rolex i reklamemateriell og som offisiell ambassadør for merket. Horae skrev en utrolig kul artikkel om denne. Utrdag her: "Selv om Rolex hadde levert klokken direkte til Kagge, var det ikke noen formell avtale mellom partene. I et intervju med Dagbladet i 2003 uttalte Kagge at “Rolex kjørte kampanjer med meg i ti år. Ut over salg av bilder har jeg ikke fått en krone av dem. De mente vi begge ville tjene på at jeg stilte opp. Og de hadde rett. At jeg har fått et så godt navn internasjonalt, er mye på grunn av at Rolex har kjørt annonser over hele verden på alle mulige språk i så lang tid”. Hvorvidt samarbeidet har blitt mer formalisert med årene er ukjent, men i et intervju med DN, uttalte Kagge at “Det er et tapsprosjekt for Urmaker Bjerke hver gang jeg rusler inn der. Jeg har tilgang til gratis Rolex-service hvor som helst i verden”, så det er da i det minste noe. Kagge har også vært jurymedlem i Rolex – Awards for Enterprise."

Lenke til Horae her: https://horae.no/2018/03/16/erlingkagge/


4. Roald Amundsen sin Benrus og Roald Amundsen sitt J. Assmann lommeur brukt under ekspedisjonen til sydpolen.

1607810904365.png

1607810943387.png


Hodinkee ble kontaktet av slektninger av Roald Amundsen som kunne vise fram denne flotte Benrusen gitt til Roald Amundsen av New York Rotary Club. Denne klokken ble nok aldri brukt på noen ekspedisjon og den er i utrolig god stand for å være 90 år gammel. Det som ble brukt på ekspedisjonen var 2 stk. lommeur levert av J. Assmann fra Glashütte i Tyskland.

Lenke til veldig interessant artikkel her: https://www.hodinkee.com/articles/a...mundsen-the-first-man-to-reach-the-south-pole


5. Johannes Thingnes Bø sin Richard Mille RM 67-02

1607811043929.png


Det er alltid utrolig spennende når nordmenn får direkte samarbeid med store Sveitsiske urprodusenter. Akkurat dette samarbeidet slo ned som lyn fra klar himmel og er noe av det råeste i nyere norsk klokkehistorie. At Johannes Thingnes Bø skulle få sin egen Richard Mille i norske farger var det vel få som kunne forutsett. Basert på RM 67-02 og laget i en egen fargekombinasjon for JTB. Når man ser hva Richard Mille oppnår på auksjon i disse dager hos Phillips er det vel liten tvil om at denne klokken kan sikre pensjonen til Johannes om han skulle trenge pengene i framtiden.


6. Ole Gunnar Solskjær sin Breitling Emergency (+TAG Heuer Monaco og TAG Heuer Carrera)

1607811261096.png


1607811432099.png


55608148_1245823725542994_2247094234630848512_o.jpg


Ole Gunnar Solskjær har i mange år brukt en Breitling Emergency som fast klokke. Klokken som sender nødinstanser om man aktiverer antennen. Jerry Seinfeld har også valgt denne som en av sine mest bruke klokker og har ytret i et intervju at han likte sikkerheten den gav om han skulle bli kidnappet. Etter at Ole Gunnar Solkjær ble manager for Manchester United har han gått over på to nyere TAG Heuer-modeller. En klassisk TAG Heuer Monaco ref. CBL2111 og en Manchester United Edition Skeleton Carrera med referanse CAR2A1J.


7. Olav Heyerdahl sin IWC Ingenieur Mission Earth Plastiki

1607811594904.png


1607811611412.png


1607811627178.png


Kanskje den mest ukjente personen på listen her men en utrolig spennende klokke og historie. Olav Heyerdahl er barnebarnet til Thor Heyerdahl og i 2010 var han med på ekspedisjonen med båten Plastiki. Plastiki var kalt opp etter Kon-Tiki og var en katamaran bygget av 12500 plastflasker som tok turen over havet mellom San Francisco og Sydney. Ekspedisjonen ble ledet av David de Rothschild for å kaste lys på plastsøppel i havet. Han fikk IWC til å lage en spesialversjon for denne ekspedisjonen som alle i båtbesetningen brukte. Olav Heyerdahl fikk utdelt sin IWC i USA som var med på hele ekspedisjonen til Australia. Klokken er senere solgt i Norge.


8. Dronning Sonja sin Patek Philippe Nautilus Quartz 27mm

0f1ca7e17bd5f8864c9c7130c8d86ac55697ccbeb0584.jpg


Kongehuset er representert med enda en spennende klokke på listen her. Dronning Sonja har ikke brukt denne Nautilusen like mye som Kongen har brukt sin GMT-Master men absolutt en utrolig flott modell fra en av de viktigste klokkeprodusentene i verden.


9. Kygo sin Audemars Piguet Royal Oak Chronograph 26331ST

IMG_7526.jpg


Kygo ble i løpet av få år en av verdens absolutt største artister og har vært på topp 100-listen på Spotify i flere år nå over hva folk hører mest på. Alltid interessant å se hva folk velger på nærmest ubegrenset budsjett og Kygo skuffer ikke med sin flotte Audemars Piguet Royal Oak Chronograph ref 26331ST. Kygo og Dronning Sonja har med andre ord Gerald Genta til felles.


10. Erling Braut Håland sin Rolex Submariner 116619LB

1607812019872.png


Den første klokken Erling Braut Håland kjøpte seg etter overgangen til Dortmund er den nå utgåtte "Smurfen". Her snakker vi "stealth wealth" med 18k hvitt gull og dykkerklokke med blå bezel og blå skive. Vi får håpe han sender en pasning videre til Jens Petter Hauge som nå har presset på seg i Milano for å kjøpe en like rå klokke.


11. Magnus Carlsen sin Omega Seamaster Aqua Terra

1607812221676.png


Var litt usikker på om jeg skulle ta denne med da jeg ikke har sett han brukt den utenom et par promobilder fra Omega. Han var intervjuet i Omega sitt eget magasin Lifetime i 2014 og hadde denne klokken på seg da. Uansett en av de mest kjente nordmennene i verden så interessant å ta den med.


12. Therese Johaug sin TAG Heuer Carrera cal. 1887

1607812526879.png


1607812560574.png


Therese Johaug fikk gå i fotsporene til Cameron Diaz og Leonardo DiCaprio ved å posere med klokken over knokene. En av en håndfull nordmenn med større direkte samarbeid med sveitsiske urprodusenter. Samme klokke ble brukt av henne mye i perioden rundt dette partnerskapet.


13. Aksel Lund Svindal sin Longines Legend Diver

1607812620705.png


Enda et partnerskap mellom en norsk idrettsutøver og en stor sveitsisk klokkeprodusent. Aksel Lund Svindal har brukt flere ulike Longines men den kuleste er kanskje denne Legend Diveren.

Takk for meg og God Jul!
 
Redigert: