Vi må snakke om tidssonen

Medlem
13. jan. 2011
Innlegg
225
Sted
Oslo
Verden går fremover. Ting var sjeldent bedre før i tida. Foruten om tidssonen?

For er det ikke blitt en overvekt av ikke-horologisk pjatt her inne nå? Hvilken er best av de tre tyske premiumsbilmerkene, hvilken arm har man uret på, tiggere, brukernavns opprinnelse, iPad-salg. Javel?

Og så det voldsomme pengefokuset for tiden! Hvordan ble plutselig return of investment det bærende kriteriet for klokkeutvelgelsen? Vi driver vel ikke primært med pengeplassering?

Det er ikke sånn jeg husker sonen for en 3-4 år siden.

Hvor er de virkelig kvalitativt gode klokkediskusjonene blitt av? Hvor er lidenskapen? Hvor finner jeg fascinasjonen over faget og disse små, vidunderlige konstruksjonene våre; instrumentene som gjennom en fjær og et sinnerikt system av tannhjul kan måle denne uanskuelige og forgjengelige størrelsen vi kaller tiden? Det er jo der helt sikkert, men det kommer sjeldnere og sjeldnere til uttrykk.

Kan vi ikke bedre (meg inkludert)?
 
Redigert:
"Going through the motions"

Det er naturlig at når mange her inne blir bedre kjent at noe av diskusjonen går utenfor klokkeverdenen. Jeg er enig i at jeg savner et par gode horologiske tråder men finner mange drypp av enorm kunnskap og interessante ting i flere tråder her daglig. Det å vokse som et forum gjør at det blir ulike tidsepoker og ofte tenker man at alt var bedre før. For et par år siden kunne man oppdatere 2 ganger daglig uten å gå glipp av et eneste innlegg og der har det skjedd mye. At noe av denne veksten bringer med seg "støy" er bare en del av gamet.

Jeg tror forumet vil dreie seg selv i rettningen hovedbrukerne lar det og tilveksten av nytt blod vil kontinuerlig gjøre noe med diskusjonen her. I mine øyne er TS bedre enn nonesinne om man ser med riktige øyne, særlig at @Fyrsten leverer eksklusivt stoff fra klokkemessene og anmeldelser av nye ur. Samtidig har du et poeng og det er egentlig opp til hver enkelt her å levere stoff. Har lenge tenkt at jeg skulle skrive et par klokkeanmeldelser men har bare ikke fått fingeren ut, så det er vel på tide :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
SNR synker nok noe med kraftig ekspansjon, men kvaliteten har antagelig aldri vært bedre på det rent horologiske enn det er nå. Det blir bare vanskeligere å finne perlene, samt at mye av kvalitetsdiskusjonen foregår i SP.

Jeg er for øvrig enig i at det er en del pengemas - og ikke mye irriterer meg så mye som en del av flipperne som helt opplagt er in it for the money.

Men - det er min mening at brukerne får det forumet de fortjener. TS kaster smått stein i glasshus med sine 58 poster på drøye 4 år. Du kan ikke bare forlange kvalitetsinnhold opp i fanget, du må nesten være med og dra lasset. Be the change, folkens.
 
Freerider-problematikken ser jeg. Du har opplagt et poeng med at jeg selv ikke har bidratt nevneverdig i min forumstid. Det erkjenner jeg og tar, forsøksvis, selvkritikk på det avslutningsvis i innlegget. Ække no' bære sjæl.

Men kaster jeg dermed stein i glasshus med påpekningen min? Nei, på ingen måte. Det er ikke nødvendigvis korrelasjon mellom antall poster og kvalitet. Kunne sikkert temmelig raskt kommet meg opp på et respektabelt antall posts jeg også med en "Fin klokke"-kommentar i alle unboxingstrådene.

Nuvel. Salon privé nevnes. Er virkelig det det forjettede land, hvor det flyter over av melk og honning? En liten fugl har nemlig hvisket meg i øret at også dette brorskapet for tiden er rammet av den samme åndelige fattigdommen.
 
Redigert: