Ventetid Bjerke (Tudor Black Bay 58 sort)

Bekrefter at BB58 i alle konfigurasjoner er «in stock» hos de fleste forhandlere i UK, men har enda til gode å finne noen som sender utenfor egne landegrenser.
 
Bekrefter at BB58 i alle konfigurasjoner er «in stock» hos de fleste forhandlere i UK, men har enda til gode å finne noen som sender utenfor egne landegrenser.
Blir vel et lite problem med dobbel moms fra UK nå etter Brexit, da man ikke får handlet uten britisk sales tax for eksport noe som gjør de 20% dyrere.
 
Er det det?
Jeg kjøpte en ny klokke fra England i desember. Straks jeg kunne dokumentere at jeg hadde betalt mva i Norge så fikk jeg refundert hele den Engelske mva’en.
Ja, desember var ikke noe problem, Brexit ble vel formelt den 31. januar i år, og alt etter dette medfører dobbel moms. Har vært i kontakt med flere AD’er angående andre klokker den siste uken, og alle bekrefter dette. Handelsstanden vil tape stort på dette, så forhåpentligvis kommer det en avtale på plass snart som åpner for vat refund igjen, men ingenting konkret enn så lenge.
 
Sikker?
Var vel 31.1 i fjor?
Beklager, var litt rask der! Du har helt rett, men det har vært en lang overgangsperiode der de har vært å anse som EU land, som igjen gjorde at man har kunnet handle vat free. Se tidslinje fra BBC:
D8233D6D-F09F-43FB-92ED-BB9666B66DF9.jpeg
 
Jeg var ikke klar over MVA-problematikken post-Brexit, noe som naturligvis (potensielt?) gjør det mindre attraktivt å handle fra UK. Et godt alternativ kan da være Ace Jewelers, som opplyste om en forventet leveringstid på fire til fem månder da jeg forhørte meg rundt for en liten måned siden.
 
Bekrefter at BB58 i alle konfigurasjoner er «in stock» hos de fleste forhandlere i UK, men har enda til gode å finne noen som sender utenfor egne landegrenser.


Jeg har egentlig ikke vurdert å kjøpe fra utlandet. Jeg synes bare at det er merkelig at autoriserte forhandlere her til lands får levert så få BB58 i forhold til UK. Jeg mener, 24 måneder venteliste? Det er mulig at Bjerke tar litt i når de sier 24 måneder slik at man skal bli positivt overrasket når det "bare" tar 12, men i forhold til «in stock» over hele UK så blir det litt rart.

Jeg snakket med en dame på Bjerke for et par år siden som nevnte at de hver måned må rapportere til Rolex og Tudor hvordan ventelistene ser ut, så Tudor vet nok nøyaktig hvordan etterspørselen er her.

Men jeg skal slutte å gnåle nå, klokken kommer nok ikke kjappere på armen av det.
 
Exports of goods
There will be no change to the VAT rules on exports to non-EU countries. Supplies to such countries will continue to be zero rated.
Er ganske sikker på at dette dessverre kun gjelder for næringsvirksomhet, og ikke privatpersoner for eget bruk:


3.4 Conditions for zero rating indirect exports
You must not zero rate an indirect export where the goods are either:

  • supplied to a visitor for their personal (non-commercial) use
 
Jeg har egentlig ikke vurdert å kjøpe fra utlandet. Jeg synes bare at det er merkelig at autoriserte forhandlere her til lands får levert så få BB58 i forhold til UK. Jeg mener, 24 måneder venteliste? Det er mulig at Bjerke tar litt i når de sier 24 måneder slik at man skal bli positivt overrasket når det "bare" tar 12, men i forhold til «in stock» over hele UK så blir det litt rart.

Jeg snakket med en dame på Bjerke for et par år siden som nevnte at de hver måned må rapportere til Rolex og Tudor hvordan ventelistene ser ut, så Tudor vet nok nøyaktig hvordan etterspørselen er her.

Men jeg skal slutte å gnåle nå, klokken kommer nok ikke kjappere på armen av det.
Jeg ble forespeilet to års ventetid på Tudor GMT. Det tok kun tre måneder før de ringte og hadde klokka klar. De sa at de hadde fått inn flere klokker enn forventet. Tipper de alltid tar litt godt i når de estimerer leveringstid.
 
Jeg ble forespeilet «12-18 mnd» for BB58 (sort) for snart 14 mnd siden.
 
Er ganske sikker på at dette dessverre kun gjelder for næringsvirksomhet, og ikke privatpersoner for eget bruk:


3.4 Conditions for zero rating indirect exports
You must not zero rate an indirect export where the goods are either:

  • supplied to a visitor for their personal (non-commercial) use

Går du på jurawatches.co.uk feks får du fortsatt trekt fra UK mva.
 
For min del er det noen grunner til at jeg vil ha den med eget navn i papirene, pluss at jeg tenker det er like greit å opparbeide de Bjerke-poenga når jeg først har stått over ett år på venteliste, men det er masse BB58 å få kjøpt brukt, så jeg hadde definitivt gjort det dersom jeg starta jakten i dag.
 
For min del er det noen grunner til at jeg vil ha den med eget navn i papirene, pluss at jeg tenker det er like greit å opparbeide de Bjerke-poenga når jeg først har stått over ett år på venteliste, men det er masse BB58 å få kjøpt brukt, så jeg hadde definitivt gjort det dersom jeg starta jakten i dag.
Det er ikke navn på garantibeviset mer, kun kjøpsdato. Men du kan få navnet ditt på kvitteringen og ha den i esken da.
 
Redigert:
  • Wow
Reaksjoner: Alinoe
To aktive tråder om hvor tilgjengelige disse er.

#TudorHatesNorway


 
  • Liker
Reaksjoner: johnny