Velge en "entry level" chronograph

Medlem
8. aug. 2022
Innlegg
539
Sted
Sarpsborg
Så.... Dette er kanskje ikke så interessant for alle, men skitt heller. :) Meninger og input er alltids bra.

Jeg har en dressklokke, en dykkerklokke (vel, i alle fall noe som ser ut som en) og en G-shock (Casioak). Alle i budsjettklassen. Begge de to førstnevnte har blå skive, så jeg føler jeg bør gå for noe annet denne gangen.

Jeg har lyst på en motorsportinspirert chronograph, og budsjettet dikterer vel at det blir en quartz, tenker jeg.

Jeg har forelsket meg i Panda-looken, og klokka bør ikke være for liten. (19cm håndledd)

Først ble jeg veldig betatt av Dan Henry 1963:

Dan_Henry_1963_Pilot_Chronograph_Blue_Steel_42.5mm_No_Date_1000x.png
Dan_Henry_1963_Pilot_Chronograph_Black_Steel_40mm_No_Date_1000x.png

...Men Ø42.5 kommer dessverre kun med blå skive, og Ø40 er jeg redd for at blir litt liten. ...Og jeg har sett noen videoer der det stilles spørsmål ved byggekvaliteten. Og ja: Denne er mer "fly" enn "motorsport".

Seiko Speedtimer er jo trygt, men samtidig (misforstå meg rett) litt kjedelig kanskje? ...Og bare 39mm.
SSC813P1_x15.jpg


Tissot PRS 516 er stor nok med sine 45mm, kommer på kul rally-rem og ser smashing ut, men havner nesten i samme "13 på dusinet"- megabrand-kategori som Seikoen. ....men kan man bry seg om det med en klokke til 4000 Kr? En av favorittene:
T131.617.16.032.00_R.png


Orient Neo 70's er et artig alternativ... Litt usikker på om den har safirglass, slik alle da andre på lista har, men ellers ser den veldig bra ut. Litt større med sin 42mm diameter. ...Og Chronometer-ringen på minuttringen/chapter-ringen gjør at den kanskje bærer enda større?:
24876262-6i771iy85exrzmu3o3t8b58p-ExtraLarge.jpg


Sistemann på lista er kanskje den jeg er mest interessert i akkurat nå, som er mest sexy, men det kan være bare på grunn av at merket er nytt for meg.
Forzo Endurotimer. Imponerende specs, men fremdeles bare Ø40/47mm L2L. ...Og en har et "mecha quartz"-verk, så haptikken blir litt mer som på et mekanisk ur:
EnduraTimer-Cream-WBG.jpg
EnduraTimer-Light-Blue-WBG-full-Photo1.jpg


...Forresten ble jeg veldig overrasket av hvor kul jeg syntes den var med lys blå skive. :)

Det hadde vært kjekt å høre andres mer kyndige meninger og innspill. Som sagt kanskje ikke den mest interessante diskusjonen å engasjere seg i, men alle meninger, tips og andre idéer mottas med stor takk. :)

For referanse: Her er klokker på hhv Ø42,5/46mm L2L og Ø41/48,5mm L2L ser ut på meg. Kanskje det bare er i hodet mitt at størrelsen er et problem. ...Men likevel er det jo jeg som skal gå med klokka. ;)

319873_d1ad0fb01d6ec15330a5c66132ddb57c.jpeg
319897_62eeca404a977e9f1292bed40b3c2843.jpeg
 
Jeg har ingen personlig erfaring med klokkene, men syns at Nezumi ser veldig kult ut. Og bør kunne treffe beskrivelsen av hva du ønsker ganske godt (men kanskje ikke heeelt perfekt) :)

Riktignok 40 mm, men jeg syns ikke du skal stole blindt på magefølelsen her om hva som er for lite/for stort. Det avhenger veldig av den aktuelle klokken.

VQ2-Voiture-product-1.jpg




 
Jeg har ingen personlig erfaring med klokkene, men syns at Nezumi ser veldig kult ut. Og bør kunne treffe beskrivelsen av hva du ønsker ganske godt (men kanskje ikke heeelt perfekt) :)

Riktignok 40 mm, men jeg syns ikke du skal stole blindt på magefølelsen her om hva som er for lite/for stort. Det avhenger veldig av den aktuelle klokken.

VQ2-Voiture-product-1.jpg





Takk.

Et godt bidrag. VOITURE REF. VQ2.101 settes på lista. :)

Nei, jeg stoler jo ikke helt på den magefølelsen heller. Til det har jeg prøvd for lite. :)
 
Redigert:
Hvis det er et poeng for deg at klokken skal ha mekanisk urverk så kan du se etter en med ST 19 urverk. Dette urverket er manuelt og brukes av en rekke microbrand, så vidt jeg har forstått er vel også kvaliteten helt grei og faktisk ganske hyggelig å se på gjennom baklokket ;)

Har selv en Hemel Airfoil 42mm. Ser at prisen nå ligger på $499 (+mva) på disse.
Hemel_1.jpg

20210114_125937 (1).jpg


På nettet finner du sikkert også Panda utgaver med samme urverk.

Hemel har i hvert fall tidligere hatt en med lume på hele skiven.

DSC5970-scaled.jpg


https://wornandwound.com/introducing-the-hemel-airfoil/

https://www.hemelwatches.com/

Edit: Skulle jeg kjøpt en "rimelig" panda i dag så tror jeg det hadde blitt en Tissot PRX Chronograph, men da nærmer man seg 20K.

Tissot-PRX-Chronograph-Valjoux-review-1.jpg


Se også denne fortreffelige omtalen ;)
https://www.tidssonen.no/tissot-lanserer-nye-prx-modeller/
 
Redigert:
Hvis det er et poeng for deg at klokken skal ha mekanisk urverk så kan du se etter en med ST 19 urverk. Dette urverket er manuelt og brukes av en rekke microbrand, så vidt jeg har forstått er vel også kvaliteten helt grei og faktisk ganske hyggelig å se på gjennom baklokket ;)

Har selv en Hemel Airfoil 42mm. Ser at prisen nå ligger på $499 (+mva) på disse.


På nettet finner du sikkert også Panda utgaver med samme urverk.

Hemel har i hvert fall tidligere hatt en med lume på hele skiven.


https://wornandwound.com/introducing-the-hemel-airfoil/

https://www.hemelwatches.com/

Edit: Skulle jeg kjøpt en "rimelig" panda i dag så tror jeg det hadde blitt en Tissot PRX Chronograph, men da nærmer man seg 20K.



Se også denne fortreffelige omtalen ;)
https://www.tidssonen.no/tissot-lanserer-nye-prx-modeller/

Hemel ser artig ut. Har hørt ymse om driftssikkerheten til Seagull-urverkene dog? Skal sjekke ut.

Automatisk er selvsagt kulere, men samtidig er det jo helt greit med en "grab and go" quartz som alltid går og går noenlunde riktig når man skal avgårde. :)

Regner nesten med at man er godt på nordsiden av 20K for en automatisk chronograph fra Tissot. Det var i hvert fall tilfelle med 516, selv om jeg så den på kampanje med 60-70% rabatt fra en av de danske nettbutikkene forleden. Det hadde jo vært noe å hoppe på evt.

Edit: Neida. Ca. 19K for en PRX. ....men noe mer enn resten på lista. Selvsagt en litt annen liga.

Takk. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ban
Hadde ikke tenkt på den, men på lenke ser den ikke så verst ut… :) Men skiva og minuttringen er litt «mye», synes jeg kanskje,

Takk for tipset. :)
 
Om du bara sparar lite till så... Nej då, skojar bara, vi har väl alla hört det många gånger antar jag. Yema Rallygraf är ju cool. Kanske i minsta laget ifht vad du önskar men häftig är den så kanske ett alternativ. Seiko Speedtimer som du tänker på finns ju också i en isblå variant ifall du gillar det, tycker själv den ser riktigt bra ut.
Screenshot_20220916-234706_Chrome.jpg
 
Sparer litt til, ja. :)

Tro meg, jeg havner fort i den fella. Kikket på en Black Bay Chrono Panda på Finn i går. ;)

Men jeg klarer å holde meg foreløpig. ;)

Ja, Yema var flott. Ikke overbegeistret for lenken, men…
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide