Veggklokke-tråden

Medlem
3. feb. 2016
Innlegg
481
Sted
Bærum
Jeg har nettopp kjøpt meg veggklokke, og delte noen få tanker om det i en tråd titulert "veggklokke". Oppdaget først etterpå at tråden lå under Panerai, og gjaldt utstillingsklokker fra Panerai.

Så da flytter jeg like gjerne teksten over til en nyopprettet tråd under Klokkediskusjon, og satser på at det blir en mer generell tråd om veggklokker.

Uansett. Tekst følger nedenfor.

Det kunne selvsagt ha vært morsomt med en av disse utstillingsklokkene fra Rolex, IWC etc. Men fant ut at det ville være vel så morsomt (og rimeligere) med en veggklokke fra Mondaine (a.k.a. sveitsisk jernbaneklokke).

Jeg kjøpte en med stop2go-funksjon, dvs at sekundviseren stopper noen sekunder kl 12 mens minuttviseren beveger seg ett minutt frem (akkurat som på jernbanene i Sveits :D). Klokken synkroniserer med mobiltelefonen min, enkelt og greit :)

106062_ecb1c1b83c7cff2fe5a7c67877e9410b.jpg

Jeg er veldig fornøyd, og en stor oppgradering fra IKEA-varianten fra tidligere.

Kjøpt i TS-shopen, rask levering og god service!

Så. Del gjerne tanker om og bilder av veggklokker her :)
 
Jeg tok flg bilde på innsiden av Emirates Stadium tidligere i år - JeanRichard Terrascope-veggklokke med Gunners-logo.

20180407_122744-01.jpeg


Sikkert morsomt å ha hvis en er Arsenal-fan og klokkeinteressert :)

(Mitt lag i England er ikke Arsenal, men førstefødte har fått velge fritt i England, så lenge han holder med Rosenborg her hjemme.)
 
Jeg har nettopp kjøpt meg veggklokke, og delte noen få tanker om det i en tråd titulert "veggklokke". Oppdaget først etterpå at tråden lå under Panerai, og gjaldt utstillingsklokker fra Panerai.

Så da flytter jeg like gjerne teksten over til en nyopprettet tråd under Klokkediskusjon, og satser på at det blir en mer generell tråd om veggklokker.

Uansett. Tekst følger nedenfor.

Det kunne selvsagt ha vært morsomt med en av disse utstillingsklokkene fra Rolex, IWC etc. Men fant ut at det ville være vel så morsomt (og rimeligere) med en veggklokke fra Mondaine (a.k.a. sveitsisk jernbaneklokke).

Jeg kjøpte en med stop2go-funksjon, dvs at sekundviseren stopper noen sekunder kl 12 mens minuttviseren beveger seg ett minutt frem (akkurat som på jernbanene i Sveits :D). Klokken synkroniserer med mobiltelefonen min, enkelt og greit :)

106062_ecb1c1b83c7cff2fe5a7c67877e9410b.jpg

Jeg er veldig fornøyd, og en stor oppgradering fra IKEA-varianten fra tidligere.

Kjøpt i TS-shopen, rask levering og god service!

Så. Del gjerne tanker om og bilder av veggklokker her :)

Fiffig! Akkurat det som er min plan au! Digger disse, syns de er helt rå! Og jeg tilnærmet hater IKEA-klokka som henger på veggen nå:( Må forresten være stop2go-komplikasjon:) Hadde vært fett med et mekanisk stop2go-armbåndsur...
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview
Prøvd å overtale dama et års tid, men hun mener det ville sett latterlig ut med en «togstasjonsklokke» på veggen :confused:
 
Jeg trenger litt hjelp med denne stop2go greia. Klokka går, etter hva jeg forstår, for fort gjennom 58 sekunder for så å vente 2 sekunder på å bli riktig igjen? Hva poenget? I et rent design perspektiv er det vel også litt idiotisk om man lager et design som går på bekostning av objektets grunnleggende funksjonalitet? Ikke er det veldig fremtredende i praksis heller.

Ikke det at 2 sekunder forsinkelse gjennom et minutt betyr noe, men likevel...

Er det noe jeg ikke har fått med meg her???
 
Klokken går vel riktig men stopper i 2sek ved kl 12 for så og hoppe 2sek.?
Poenget er jo å etterligne originalen som hadde et slikt stopp der alle klokkene, ved de ulike togstasjonene, ble justert og synkronisert.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
"What is happening is that the second hand is accelerated to complete a rotation in 58 seconds. It waits there until it receives an electric signal from a central hub, which tells the minute to jump and the seconds to reactivate. In doing this, they assure synchronization across all rail station clocks. Also, trains only leave at the top of the minute, synchronizing their motion with the trains. Anyone who rides the NYC subway is instantly envious of such a reliable system."

Og så er det jo mulig å skru av denne funksjonaliteten, hvis en ikke synes det er det spor morsomt med den ekstra tilknytningen til sveitsisk jernbane ;)
 
Klokken går vel riktig men stopper i 2sek ved kl 12 for så og hoppe 2sek.?
Poenget er jo å etterligne originalen som hadde et slikt stopp der alle klokkene, ved de ulike togstasjonene, ble justert og synkronisert.

Jeg trodde også at det skulle være slik, men sekundviseren hopper altså ikke fremover, den beveger seg raskere gjennom minuttet.
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg