Veggklokke-tråden

Som seiko-mann har jeg naturligvis en gammel seiko skipsklokke på veggen, plukket ut av et gammelt skip i et skipsopphuggeri i india.

positive egenskaper, sånn bortsett fra utseende, er flytende sekundviser og stille urverk.
Vis vedlegg 106294
Vis vedlegg 106295
Disse har eg sett ein del på, og går nok på ein liten smell når det no blir garasje med verkstad. Det er såkalte slaveklokker som opprinneleg får signal frå ein master ombord.

I stova har vi ei Seiko veggklokke med flytande sekundvisar og litt høgare WA-faktor. ;)
 
Har hatt den store versjonen av Mondaine på veggen et par år. Den er uten stop2go-funskjon. Denne har glidende sekundviser, noe som var et stort pluss for min del. Var faktisk noe av det eneste dama kunne tenke seg av veggklokke.
IMG_20180812_162222.jpg
 
Jeg har denne på kjøkkenveggen. Litt protester første uken fra fruen som syntes den 'ropte litt høyt', men det stilnet fort. Glidende sekundviser og stillegående. I utgangspunktet radiostyrt, men siden verket sitter inne i et metallhus med bare 10 cm åpning på baksiden, klarer den ikke ta i mot signalet her på Sunnmøre, så den må stilles manuelt. På jobb har vi Clas Ohlson-plastklokker med det samme kinesiske verket, og de får inn DCF77-signalet uten problemer.
_20180812_190656.JPG
 
Som seiko-mann har jeg naturligvis en gammel seiko skipsklokke på veggen, plukket ut av et gammelt skip i et skipsopphuggeri i india.

positive egenskaper, sånn bortsett fra utseende, er flytende sekundviser og stille urverk.
Vis vedlegg 106294
Vis vedlegg 106295

Eg har samme klokka , ihvertfall nesten . Dei der var slave klokker styrt frå masterklokke på kapteinslugaren . Dei hadde derfor ikkje egne urverk og samtlige har derfor fått ettermontert en quartz sak som gjere jobben . Kule klokker då og litt anna en dei vanlige skipsklokkene (som eg har på kontoret )
20181005_222913.jpg
 
Mekanisk også på veggen. Denne har vært laget siden slutten 1800-tallet og produseres fremdeles i dag. Kompromiss med konemor gjør at bjelleklang hver hele og halve time kan jeg glemme. Men jeg synes den er en nytelse for øyet fremdeles.

IMG_2313.JPG
 
Eg har samme klokka , ihvertfall nesten . Dei der var slave klokker styrt frå masterklokke på kapteinslugaren . Dei hadde derfor ikkje egne urverk og samtlige har derfor fått ettermontert en quartz sak som gjere jobben . Kule klokker då og litt anna en dei vanlige skipsklokkene (som eg har på kontoret )

De lages faktisk også nye med quarts verk montert, men akkurat mitt eksemplar er en gammel ombygd slaveklokke av ukjent alder.

link til ny med fabrikkmontert quarts verk:
https://hands.net/goods/4517228022791/
 
Det er ikke akkurat en veggklokke, men tenkte å poste her fremfor å lage en ny og litt i overkant sær tråd ;)

Bordklokke/alarmklokke/vekkerklokke.

Da jeg var i Japan i fjor, ble det naturligvis kjøpt noen klokker. I mitt reisefølge kjøpte alle ulike klokker, men med ett unntak – Seikos sjarmerende "homage" til deres "Sports Timer", som blir brukt i diverse idrettsarrangementer hvor Seiko er offisiell tidtaker.

I dag dukket det opp en stor eske på lageret, og nå er denne artige klokken også å finne i Tidssonens nettbutikk :)

https://shop.tidssonen.no/categories/klokker

00665_Seiko_Seiko_alarmklokke_1.jpg
 
Det er ikke akkurat en veggklokke, men tenkte å poste her fremfor å lage en ny og litt i overkant sær tråd ;)

Bordklokke/alarmklokke/vekkerklokke.

Da jeg var i Japan i fjor, ble det naturligvis kjøpt noen klokker. I mitt reisefølge kjøpte alle ulike klokker, men med ett unntak – Seikos sjarmerende "homage" til deres "Sports Timer", som blir brukt i diverse idrettsarrangementer hvor Seiko er offisiell tidtaker.

I dag dukket det opp en stor eske på lageret, og nå er denne artige klokken også å finne i Tidssonens nettbutikk :)

https://shop.tidssonen.no/categories/klokker

00665_Seiko_Seiko_alarmklokke_1.jpg
Hysterisk artig ......Bestilte en tvert ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Jeg har denne på kjøkkenveggen. Litt protester første uken fra fruen som syntes den 'ropte litt høyt', men det stilnet fort. Glidende sekundviser og stillegående. I utgangspunktet radiostyrt, men siden verket sitter inne i et metallhus med bare 10 cm åpning på baksiden, klarer den ikke ta i mot signalet her på Sunnmøre, så den må stilles manuelt. På jobb har vi Clas Ohlson-plastklokker med det samme kinesiske verket, og de får inn DCF77-signalet uten problemer. Vis vedlegg 106345
Update: Etter at jeg grovstilte denne ved overgang til normaltid, ser det nå ut til at den har klart å ta i mot langbølgesignalet fra Frankfurt.
DSC_1810.JPG
 
Redigert: