Vaskehjelper som tjener snitt 700.00 Kr +

Vi er i "snikksnakk" - så det er helt innafor ;)

@UJU sitt innlegg var helt på sin plass ettersom denne tråden opprinnelig ble postet i "Klokkediskusjon" :)

Når det gjelder trådstarters innlegg klør jeg meg litt i hodet over hvorfor man i det hele tatt skal diskutere en 3 år gammel artikkel som omhandler en svært liten utvalgt yrkesgruppe. Min forundring over at dette postes overgås kun av det faktum at trådstarter kommer med en (trolig for enkelte, provoserende) meningsytring uten å begrunne spesielt godt hvorfor....

Redigert av en moderator:
De tjener godt ute i havet, det er ikke til å komme bort ifra. Jeg sitter vanligvis på kontoret og styrer operasjonen fra land. Jeg var derimot ute på en installasjon forrige helg. Den helgen var omtrent med på å doble lønnen min denne måneden. ..

Fet tråd!
Kjipt med folk som tjener mer enn snittet ass...
Kan vi starte en tråd om de skattesnyltende finansakrobatene også?:confused:
Spis de rike! One, two, three, four, frag the rich to feed the poor!

Hehehehe…Jajajaja, alle i nordsjø tjenner minst 1 million blablabla...:rolleyes:
Så mye tull…
Klart at Statoil ansatter er bedre betalt enn de andre underleverandør men alt av det der var litt overdrevet syns jeg.
Spesielt når de snakker om timene per år og gjennomsnitter...
Jeg så ofte de fast forpleinings folk fra Statoil: De gjør alt mulig, ikke bare vasking…
Butikk, lugarvasking, klærvasking, kantina oppvasking/rydding, helikopter av/lasting og til og med jet fueling...
Ofte fra 06:00 til 21:00, jul, nyttår: Var der selv som rørlegger/boltetrekker/mekaniker.
Ingen overtid der? My @ss…
Dårlig kultur hos journalister: Stinker propaganda alt av det der.

Det som er uhørt er å ikke unne denne marginale gruppen med hardt arbeidende mennesker den lønnen de åpenbart fortjener å få. Jeg vil tippe VELDIG mange ville ha sluttet etter noen måneder i denne jobben og gladelig gått tilbake til en vanlig gjennomsnittslønn på 500 000 om det var status. Dette er en beinhard jobb som betaler godt fordi Statoil ikke ønsker høy gjennomtrekk av ansatte, noe som fort kan bli dyrere med opplæring, innkjøring etc. etc. Har selv jobbet i et firma med høyt gjennomtrekk av de lavest på rangstigen p.g.a. lønn og det ble til slutt kalkulert med at det var nærmest dobbel kostnad å holde på slik. Lønnen ble hevet betraktelig og oppsigelsene stoppet nærmest opp.

Redigert:
Litt dårlig av meg å ikke poengtere godt nok, men dette temaet kommer fra lønnsomheten i oljesektoren. Vi priser oss totalt ut av oljemarkedet, dette pga. høye lønninger og selfølgelig skifer-virksomheten.

Poenget mitt var at det er uhørt at vaskehjelp skal tjene i snitt 751.000 kr - når analytikerne er enige(noe som resultatet til Statoil de siste årene har vist(se bort ifra salg av eiendom) om at vi priser oss ut av markedet.

Veldig mange kommenterer at hardt arbeidende mennesker skal få lønn de fortjener, det er jeg helt enig i. Dog ser jeg ikke hvorfor en rengjøringsmedarbeider skal tjene i snitt 751.000 kr for UNDER 1 årsverk.

Utenom stab og støttetjenester er Statoil fullt på høyde med andre operatørselskaper.

Du @Klokkesamler sier at at arbeidstiden er 8% mindre enn ett årsverk for en landarbeider. Artikkelen sier at vaskehjelpene i snitt jobber 1646 timer i året. Dette vil si at de tilbringer totalt 3292 timer på arbeidsplassen. Ett årsverk på land er 1750 timer.
3292-1750=1542. En vaskehjelp tilbringer da altså 1542 timer mer på arbeidsplassen i løpet av ett år enn landansatt (for du tror vel ikke de reiser hjem til familie og fritid etter endt skift?).
Selv om effektiv arbeidstid bare er 1646 timer, er livet satt på hold totalt 1542 timer mer enn for en landansatt. At dette blir kompansert i form av lønn er for min del helt holdtbart!
Eller synst du virkelig dette fortsatt er uhørt?

Hvorfor er det uhørt at rengjøringspersonale i Nordsjøen tjener 750000 + i året @Klokkesamler .
Hva hadde vært en passende årslønn?
De har kommet gjennom nåløyet, gjør sikkert en god jobb.

Er det bedre at partnerne i Pareto tjener mange titalls millioner i året?

Skjønner virkelig ikke vitsen med denne tråden.

En kamerat av meg som diskuterte dette emnet spurte vedkommende som meinte lønna var alt for høg om denne personen var villig til å ta jobben i nordsjøen der du reiser vekk i 15 dager i slengen mot denne lønna. Svaret var kjapt, NEI, Kameraten min svarer da tilbake at der ser du, lønna er ikke for høg.

Media har ein tendens til å sluke og skrive alt som blir spydd ut. Lønna i fra nordsjøen er en av sakene dei liker å ta opp, men det kjem sjelden fram at det er forskjellige kriterier for å oppnå denne lønna som nattarbeid, overtid, risiko ved flyging og å vere på rigg, ein er vekke fra heimen i denne perioden osv.

Lønna er bra den, ikkje noe å sei på det, men ta med alle parameter som må til for å oppnå mediasummene.

Jeg kan lite om emnet, vil går bare ut i fra at lønnen er et resultat av etterspørselen etter disse jobbene. Hadde et vært 5000 søkere så kunne de satt ned lønnen også. Tilbud etterspørsel og hele den pakken der..

Samtidig kan jeg jo dra frem et poeng jeg hadde for en kompis igår. Han er styrmann, og sa han kjedet seg noe jæævlig når han var hjemme. SÅ, han tenkte å finne seg en jobb, og jeg foreslo å være feks håndlanger for en felles kamerat som er byggmester. Han mente at det var under hans nivå, hvor på jeg da tuller med at han kan søke deltidsstilling på sportsbutikken vi er på vei inn på. Også her er det under hans nivå, og jeg kontrer da med "Nei, det er det ikke, for du kan ikke en drit om noen av produktene her inne. Du hadde faktisk ikke evnet å gjøre denne jobben.". Selv om du er professor i medisin betyr ikke det at du er en jævlig dyktig blikkenslager..

De som har disse vaskejobbene som er tema i tråden gjør nok jobben sin godt. De fleste som klager tror ikke jeg hadde klart å fullføre en tur ut 100%. Kvaliteten på arbeidet hadde gått ned. Omd ere tror noe annet så søker jeg vaskehjelp en gang i uken til leiligheten, og til en del fellesareal rundt om. PM meg!

Jeg kan lite om emnet, vil går bare ut i fra at lønnen er et resultat av etterspørselen etter disse jobbene. Hadde et vært 5000 søkere så kunne de satt ned lønnen også. Tilbud etterspørsel og hele den pakken der..

Her tror jeg nok du bommer ganske kraftig, det er somregel veldig mange søknadder på alle stillinger offshore.

Her tror jeg nok du bommer ganske kraftig, det er somregel veldig mange søknadder på alle stillinger offshore.
Det har du nok helt rett i.

For dem som velger det er offshorejobbing et godt valg mener nå jeg. God lønn og mye fri. Borte to uker i strekk, ja det er en stund.

Men jeg er nok ikke alene om å ha ikledd meg grønt og jobbet ute nesten tre mnd i strekk før jeg fikk en uke fri. Ikke helt risikofritt det heller.

Men om man har et problem med offshorelønnen, ja da synes jeg man skal heller skal bruke kreftene sine på å komme seg offshore selv:).

Svært lite her i livet som er perfekt.

Ikke en gang Explorer I. Damned those missing crownguards......
Rolex-Explorer-I-Reference-214270.jpg