Valgets kvaler - den nye BMW X5 eller litt brukt Porsche Cyenne

Medlem
5. feb. 2010
Innlegg
182
Sted
Bærum
Har nå hatt min 09 modell BMW X5 3,0da MSport i 3 år og har vært kjempefornøyd. Har nå lyst å bytte, og fredag forrige kom de offisielle bildene av den nye BMW X5.

Ny X5 kommer med 2,5da på 218 hk ( bare 1995 ccm) og jeg kan få den levert uke 6/2014 ( det er lenge for en som ønsker å bytte nå....), 3,0 da kan leveres uke 2/2014 med produksjon uke 45 men den blir 125' dyrere. Alternativet er en 1-2 år gammel Cayenne som har gått maks 25-30 Tkm. Har hatt MB 320 ML tidligere, men har ikke helt falt for den nye modellen.

Rent politisk og jobbmessig er det bedre med en X5, men 50 års krisen nærmer seg.

Er det men gode råd å få der ute.
 
Kompis har haft "gamle" og "nye" X3 og det er det kjempeløft mellom modellene.
Tror ikke han har M-fortegn men er løftet like stort og du er så fornøyd med nåværende X5 hørtes jo det ut som en plan.
Nå er riktignok Porsche og for den del ML snadder med så her bommer du (vel?) ikke uansett.

Noterte meg også @Havvo sin anbefalling om å kjøpe brukt lexus i Tyskland til slik og ingenting (kanskje ikke aktuellt hvis det er firmabil, ser du nevner jobbmessig)
 
Redigert av en moderator:
Kompis har haft "gamle" og "nye" X3 og det er det kjempeløft mellom modellene.
Tror ikke han har M-fortegn men er løftet like stort og du er så fornøyd med nåværende X5 hørtes jo det ut som en plan.
Nå er riktignok Porsche og for den del ML snadder med så her bommer du (vel?) ikke uansett.

Noterte meg også @Havvo sin anbefalling om å kjøpe brukt lexus i Tyskland til slik og ingenting (kanskje ikke aktuellt hvis det er firmabil, ser du nevner jobbmessig)


Så litt på Lexus her om dagen ettersom jeg satt på med en 450 Hybrid på torsdag, men er nok svakere for "tyskerne". Har pleid å ta inn bilene mine selv i fra Tyskland, og har stort sett da kjøpt i fra merkeforhandlere.

Når jeg nevner jobbmessig er at jeg er en del ute på møter og jobber i en bransje hvor det ikke "flashes" for mye. Porsche et nå en gang Porsche i folka øyne
 
Redigert av en moderator:
Jeg har stor sans for Bmw selv, men den må ha en 6'er under panseret. Jeg hadde nok om jeg sto i dine sko valgt den nye X5 med 3.0L, om det er slik at prishoppet opp fra 2.0L må forsvares kan man jo skylde på leveringstiden. Hele 4 uker er jo en hel evighet i mange tilfeller :)
 
For ting som skal brukes hver dag er jeg stor fan av så nytt som mulig. Spesielt når det er snakk om ting som fort koster litt å ta vedlikehold på.

Når det er sagt - Porsche er Porsche på godt og vondt og alle burde ha hatt en Porsche :).
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Skal du ta tapet selv ved neste bytte og hvis du betaler for service privat, hadde jeg ikke vurdert Porsche.
Tom
 
Den nye X5 leveres vel ikke med xDrive (foreløpig)?
 
Redigert:
Den nye X5 leveres vel ikke med xDrive (foreløpig)?

Det høres veeeeeeldig rart ut? En høy firehjulstrekker som ikke leveres med firehjulsstrekk?

Til trådstarter : det finnes utrolig mange flotte biler i denne prisklassen. Nevner A7, MB CLS, Jaguar XF osv. Svært få som har et reelt behov for en høy firehjulsstrekker....og de som har det ender ofte opp med Landcruiser...
 
Den nye X5 leveres vel ikke med xDrive (foreløpig)?

Joda den kommer som xDrive fra dag 1,
men de vil også levere 2,5d med sDrive (bakhjulstrekk). Har lest at denne kanskje ikke blir tatt inn til Norge, noe jeg håper da X5 i mine øyne skal være firehjulstrekk (det er jo litt av argumentasjonen for at vi jo kjøper SUV)

Da dette er privat bil hvor jeg tar hele tapet er det greit å være litt fornuftig. Fordelen med å kjøpe en litt brukt Cayenne er at noen har tatt et tap på et par tre hundretusen. Servicekostnadene hevder noen at er lavere hos Porsche enn BMW grunnet lengre service intervall og at bilen faktisk har lite feil.

Det som taler for ny bil er 5 års garanti og evt serviceavtale.

Prislisten i Norge er ikke klar før aug/sept men har kommet i Tyskland og her ligger basisprisene likt hhv MB ML 250 og ML 350.

Av rådene så langt leser jeg at valget bør bli en X5 3,0 med lev uke 2/2014. Bilen blir evt produsert i uke 45, men det tar lang til til Norge ettersom den blir produsert i USA.

Uansett valg blir bilen definitivt ikke sort eller hvit
 
Redigert:
Det høres veeeeeeldig rart ut? En høy firehjulstrekker som ikke leveres med firehjulsstrekk?

Til trådstarter : det finnes utrolig mange flotte biler i denne prisklassen. Nevner A7, MB CLS, Jaguar XF osv. Svært få som har et reelt behov for en høy firehjulsstrekker....og de som har det ender ofte opp med Landcruiser...

Det er rart med det når man først har begynt med høy og oversiktlig bil er det vanskelig å gå tilbake til lave biler. Hadde flere E klasser i Avantgarde som var ganske lave før jeg byttet til XC90, ML 320 og nå X5. Bilene du nevner har nok langt bedre kjørekomfort men blir for lave for en litt røslig kar i slutten av 40 årene med to aktive barn.

Landcruiser har faktisk aldri vært noe alternativ hos meg. Flere naboer og min svigerfar har dette, men her føler jeg at de bilene jeg har valgt har mer "personbilkomfort"
 
Om du går for en relativt ny Cayenne er det jo klart at du finfint kan sette av litt penger til evt. utgifter vs verditapet på ny bil. Dess mer jeg tenker på det så begynner jeg å helle mot dette valget faktisk.

Men ang. suv vs ikke suv - det er jo utrolig lavt å sette seg inn i en normal personbil etter at man har blitt vant med noe høyt...
 
X5 med sDrive..hoho. Gleder meg til å se folk sette seg fast med 2.5 tonn bakhjulstrekk på vinteren. Er noe HELT feil der spør du meg!
 
Det er fælt å si det, men siste Cayenne er veldig lik Hyundai sin suv- Santa Fe tror jeg den heter... Jeg synes faktisk den første Cayenne var penere, så litt mer "butch" ut. Men der hadde man jo koblingen til Touareg... Hmmm...
 
High End suv hadde før en halveringstid på investert beløp på fem 5 år.......Nå er halveringstiden på ca tre 3 år !!!!! Ergo kjøp en 1-3 år brukt bil.

Bare nevner det :)
 
Jeg har hatt en 2012 Cayenne i halvannet år, og har rett og slett vært superfornøyd. Men....

1. bilen har hatt en dramatisk (negativ:)) prisutvikling - så regn med solid verditap
2. ikke alle synes du er super sympatisk når du kommer rullende i en Porsche SUV - negative kommentarer i kundemøter etc. er ikke helt ukjent.
3. I alle fall der jeg bor, begynner Cayenne å bli like vanlig som Golf.

Jeg byttet til den nye Audi Allroad 313hk og har aldri sett meg tilbake siden. Den bilen har "alt" slik som jeg ser det...

Litt diskret utseende, selv om kjenner ser at det er noe annet en en vanlig A6. Den er kvikk, smidig, og gøyal å kjøre. Den har god plass, flott interiør og det tar ikke mange dagene å venne seg til å sitte litt lavere...:)
 
2 eller 3 liter

Jeg fikk levert en ny 525d for få uker siden etter 3 år i en 525d. Den nye er en 2.0 hvor den gamle var en 3.0(6R). Ikke tenkt på det, den nye er både raskere og har bedre gange. Verden går frem over....
 
Jeg fikk levert en ny 525d for få uker siden etter 3 år i en 525d. Den nye er en 2.0 hvor den gamle var en 3.0(6R). Ikke tenkt på det, den nye er både raskere og har bedre gange. Verden går frem over....

Men lyden, mann. Lyden!