Vacheron Constantin-tråden

Vis vedlegg 224323
Blodferskt tilskudd til samlingen. Den mildt sagt kontroversielle FiftySix.

Hvorfor kontroversiell?

1. Litt grøtete historie rundt modellnavn og hvor ikonisk egentlig ref. 6073 er i forhold til markedsføringen. Lugdesignet er kult og hentet her, men var vel ikke veldig mange som tenkte at 6073 fra 1956 var en legendarisk modell før VC ytret det ved 8lanseringen.

2. En entrymodell dressklokke i stål fra en av de 3 store?! Dette trigget folk til å si at VC jaget en etterspørsel for lavprisede «high end»-klokker i stedet for å lage denne etterspørselen selv. Altså reaksjonær tilpassning til markedet kontra proaktivitet.

3. Bruk av ebauche fra Val Fleurier i en VC og uten Geneva Seal?!

Så hvorfor gå for denne da?

Det første som slo meg var at det er en dressklokke som bærer som en sportsklokke på mange måter. Er både noe med lugdesignet her og tykkelsen på kassen som får den til å sitte 100% perfekt.

Jeg føler de har truffet utrolig bra med sektordesignet og datovindu med samme farge som skiven. Jeg digger fonten og jeg digger at det er 2 finisher med subtil forskjell i skiven.

Jeg digger at den har kraftig lume både i markører og visere

Verket er utrolig flott selv om det kommer fra Fleurier. Finishiering, montering og regulering blir gjort av VC her uansett. Flott rotor i 22k gull med utskjært maltesterkors.

Liker også kronen som er halvveis integrert i kassen. Minner meg om PP 5127 som jeg alltid har likt designet på.

Til syvende og sist liker jeg at det er en klokke som folk har ulike meninger om. Den faller kanskje litt mellom to stoler og det blir litt av appealen for min del. De som er ute etter en VC, PP, Lange e.l. vil nok føle at den er for «billig» og de som er ute etter noe rimeligere i kategorien vil nok fort ende opp med en JLC.

Blir spennende å se hvordan folk ser på denne om noen år. Meningene pleier å endre seg litt når folk får sett klokkene live og når kontroversen har lagt seg litt.

Vis vedlegg 224325

Vis vedlegg 224326

Vis vedlegg 224327

Gratulerer. Jeg har ikke skjønt hvorfor denne har fått så blandede reaksjoner. Uten å ha prøvd den selv så ser det ut til å være en flott allrounder. Jeg tenker denne blir mer og mer attraktiv etter hvert som årene går.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guybrush Threepwood
Vis vedlegg 224323
Blodferskt tilskudd til samlingen. Den mildt sagt kontroversielle FiftySix.

Hvorfor kontroversiell?

1. Litt grøtete historie rundt modellnavn og hvor ikonisk egentlig ref. 6073 er i forhold til markedsføringen. Lugdesignet er kult og hentet her, men var vel ikke veldig mange som tenkte at 6073 fra 1956 var en legendarisk modell før VC ytret det ved lanseringen.

2. En entrymodell dressklokke i stål fra en av de 3 store?! Dette trigget folk til å si at VC jaget en etterspørsel for lavprisede «high end»-klokker i stedet for å lage denne etterspørselen selv. Altså reaksjonær tilpassning til markedet kontra proaktivitet.

3. Bruk av ebauche fra Val Fleurier i en VC og uten Geneva Seal?!

Så hvorfor gå for denne da?

Det første som slo meg var at det er en dressklokke som bærer som en sportsklokke på mange måter. Er både noe med lugdesignet her og tykkelsen på kassen som får den til å sitte 100% perfekt.

Jeg føler de har truffet utrolig bra med sektordesignet og datovindu med samme farge som skiven. Jeg digger fonten og jeg digger at det er 2 finisher med subtil forskjell i skiven.

Jeg digger at den har kraftig lume både i markører og visere

Verket er utrolig flott selv om det kommer fra Fleurier. Finishiering, montering og regulering blir gjort av VC her uansett. Flott rotor i 22k gull med utskjært malteserkors.

Liker også kronen som er halvveis integrert i kassen. Minner meg om PP 5127 som jeg alltid har likt designet på.

Til syvende og sist liker jeg at det er en klokke som folk har ulike meninger om. Den faller kanskje litt mellom to stoler og det blir litt av appealen for min del. De som er ute etter en VC, PP, Lange e.l. vil nok føle at den er for «billig» og de som er ute etter noe rimeligere i kategorien vil nok fort ende opp med en JLC.

Blir spennende å se hvordan folk ser på denne om noen år. Meningene pleier å endre seg litt når folk får sett klokkene live og når kontroversen har lagt seg litt.

Vis vedlegg 224325

Vis vedlegg 224326

Vis vedlegg 224327
Utrolig lekker :) Gratulerer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Guybrush Threepwood
Vis vedlegg 224323
Blodferskt tilskudd til samlingen. Den mildt sagt kontroversielle FiftySix.

Hvorfor kontroversiell?

1. Litt grøtete historie rundt modellnavn og hvor ikonisk egentlig ref. 6073 er i forhold til markedsføringen. Lugdesignet er kult og hentet her, men var vel ikke veldig mange som tenkte at 6073 fra 1956 var en legendarisk modell før VC ytret det ved lanseringen.

2. En entrymodell dressklokke i stål fra en av de 3 store?! Dette trigget folk til å si at VC jaget en etterspørsel for lavprisede «high end»-klokker i stedet for å lage denne etterspørselen selv. Altså reaksjonær tilpassning til markedet kontra proaktivitet.

3. Bruk av ebauche fra Val Fleurier i en VC og uten Geneva Seal?!

Så hvorfor gå for denne da?

Det første som slo meg var at det er en dressklokke som bærer som en sportsklokke på mange måter. Er både noe med lugdesignet her og tykkelsen på kassen som får den til å sitte 100% perfekt.

Jeg føler de har truffet utrolig bra med sektordesignet og datovindu med samme farge som skiven. Jeg digger fonten og jeg digger at det er 2 finisher med subtil forskjell i skiven.

Jeg digger at den har kraftig lume både i markører og visere

Verket er utrolig flott selv om det kommer fra Fleurier. Finishiering, montering og regulering blir gjort av VC her uansett. Flott rotor i 22k gull med utskjært malteserkors.

Liker også kronen som er halvveis integrert i kassen. Minner meg om PP 5127 som jeg alltid har likt designet på.

Til syvende og sist liker jeg at det er en klokke som folk har ulike meninger om. Den faller kanskje litt mellom to stoler og det blir litt av appealen for min del. De som er ute etter en VC, PP, Lange e.l. vil nok føle at den er for «billig» og de som er ute etter noe rimeligere i kategorien vil nok fort ende opp med en JLC.

Blir spennende å se hvordan folk ser på denne om noen år. Meningene pleier å endre seg litt når folk får sett klokkene live og når kontroversen har lagt seg litt.

Vis vedlegg 224325

Vis vedlegg 224326

Vis vedlegg 224327
Gratulerer, den er virkelig pen!
Jeg hadde gleden av å prøve den i vinter.
Likte hvordan datovisningen er gjort.
Datovinduet var en ting jeg ikke var så begeistret for. De kunne spandert litt mer areal for oss alderslangsynte.;)
Nå jeg først er i det kritiske hjørnet så synes jeg egentlig minuttmarkørene på den innerste sirkelen er unødvendige.
Totalen synes jeg uansett er flott.

Lange 1 gikk ut og inn kom en 5296R med sektorskive. Fin den også :)
Her er jo begge ankepunktene mine løst.:)
PatekPhilippe-Calatrava-5296R-001-95701-2-170822-151148.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Noen som vet hvordan 4500V stålurene "patineres" ? Blir den mer matt over tid eller holder den seg "unaturlig" shiny (som cerachrom)?
 
Måtte du vente lenge på den - eller er det noe AD klarer å levere relativt raskt?

Er kun levert et par blå til Norge og leveres visstnok kun på direkte kundebestilling i den fargen. Sølvskiven var på lager sist jeg sjekket. I forhold til leveringstid tipper jeg ca 3. mnd om ikke ting har forandret seg siden da.