Vårt daglige brød

Kan du dele oppskrift / fremgangsmåte ? tror jeg må i gang med dette
Speltbrød.

Ingredienser til ett brød (jeg lager gjerne dbl oppskrift):
5dl vann ca. 37 grader
1ss mørk sirup
1ss Maldonsalt
Ca. 200-300g surdeigskultur
1dl havremel
Møllerens fint speltmel til fast deig < 1kg

Start ettermiddagen/kveld før du skal bake med å lage surdeigskultur. Ta en ss fra kulturen i kjøleskapet (oppbevares der, trenger ikke mate den da) og bland godt med ca. 1,5dl speltmel og 1,5dl fingervarmt vann. La stå tildekt på benken til neste morgen.

Kulturen skal nå være klar til å bakes med. Bobler og blitt større. Skal flyte i vannet når en putter den i. Ta noen ss fra kulturen i en tett boks og putt den i kjøleskapet til neste gang du skal bake.

Ha fingervarmt vann i bakebollen. Ha i surdeigkultur, sirup, salt og bland. Ha så i havremel og speltmel til fast deig.
Eltes i maskin i ca. 15min.
Heves i bakebollen med plast over, til dobbel størrelse.
Dette kan ta fra 4-10t alt etter som.

Form til rundt brød og legg over i ny bolle med bakepapir i. Dekk med plast og hev til det er klart til å stekes. Varierer hvor lang tid det tar.

Forvarm ovn med gryte i. Nederste rille. 250 grader.
Løft brød over i gryte (bakepapir skal være med). Sett på lokk, stek 30 min.
Senk temperaturen til 200 grader, ta av lokk og stek videre i 15min.
Ta av papir og avkjøl på rist.

Ellers:
Skulle kulturen i kjøleskapet bli litt dårlig så er det ingen fare.
Ta en ts fra kulturen og bland det med like mengder mel og vann + litt salt. Da ordner det seg igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: icejeep
Surdeigen blir også med på ferietur..
20230731_202232.jpg
 
Er det noen som har tips til hva jeg må gjøre for å få til å steke brød (i form) i gassovn.
Tidligere forsøk med kjøpepizza og halvstekte rundstykker har blitt brent under.

Ovnen er en sånn 40*60 hyttekomfyr. Den bar bare brennere i bunnen.

LarsB
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med gasskomfyr, men jeg er helt ok til å bake brød i vedfyrt svartkomfyr. Det lønner seg å starte med VARM ovn og heller strype trekk (gass hos deg?) noen minutter etter at brødet er inne.

Edit: Det er vanskelig å styre temperaturen nøyaktig, men du svir ikke så lett så lenge du regulerer pådraget nedover, om du forstår.
 
Redigert:
Hva er steketiden du bruker på rundstykker?
Steamer i 15-20 min og deretter på litt lavere varme uten steam til jeg er fornøyd med fargen. Vanligvis vil jeg ha litt mørkere skorpe pga. smaken, men på rundstykker er det greit at de er litt lette å bite i.
 
  • Liker
Reaksjoner: bangiman
Vil bare si at jeg synes denne tråden er blant de aller beste her på tidssonen. Har kjørt grytebrødet på de aller første sidene her mange ganger- og like vellykket hver gang. Gøy er det og. Særlig når brødet er spist opp umiddelbart etter at det har kjølt seg ned.
Plukker også litt fra Morten Schakenda sin bok og idag ble det rundstykker, 4kornsbrød og havrebrød. Rundstykkene blir laget da begge brødoppskriftene skal ha litt loff i seg.
 

Vedlegg

  • IMG_2536.jpeg
    IMG_2536.jpeg
    216,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_2538.jpeg
    IMG_2538.jpeg
    263,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_2539.jpeg
    IMG_2539.jpeg
    220,2 KB · Visninger: 0
Noen med litt mer erfaring enn meg som kan fortelle meg hva jeg gjør feil med kenwooden? Får ikke til å elte deig. Den fester seg rundt eltekroken og da snurrer den bare rundt uten at det blir noen elting. Pleier å elte for hånd men nå er ryggen i ulage og tenkte å ta maskinen til hjelp.
IMG_5217.jpeg
 
Noen med litt mer erfaring enn meg som kan fortelle meg hva jeg gjør feil med kenwooden? Får ikke til å elte deig. Den fester seg rundt eltekroken og da snurrer den bare rundt uten at det blir noen elting. Pleier å elte for hånd men nå er ryggen i ulage og tenkte å ta maskinen til hjelp.
Vis vedlegg 356773
Hvis det der skjer innen 5 minutter, så ha i mer væske. At det "klumper seg" rundt kroken etter 10 minutter er OK.
 
Noen med litt mer erfaring enn meg som kan fortelle meg hva jeg gjør feil med kenwooden? Får ikke til å elte deig. Den fester seg rundt eltekroken og da snurrer den bare rundt uten at det blir noen elting. Pleier å elte for hånd men nå er ryggen i ulage og tenkte å ta maskinen til hjelp.
Vis vedlegg 356773
Se om du kan finne en spiralkrok, den dytter deigen ned istedet for original kroken som har en tendens til å løfte deigen.
1000007854.jpg
 
Her i huset er det rutine med grytebrød til frokost kvar søndag. Til eit stort grytebrød gjere eg følgande:
Dagen før, har eg 600 gram kveitemjøl og 250 gram speltmel i ein bolle, fint mel gir veldig gode brød, grovt gir sunne. Ein god neve havregryn, 4 ts salt og 1 ts Tørrgjær. Tilsetter deretter 7-8 dl vann og blander godt, deigen skal vere temmelig våt og klissete. Setter lokk på bollen og lar den stå til neste dag. Minimum 8 timer, gjerne 24. Når brødet skal lagast setter eg jerngryta i ovnen og setter den på 250 grader. Eg har deigen på ei mela benkeplate og bretter den sammen med jevne mellomrom - bruk såpass mykje mel at den slutter å klistre seg til fingrene. Når ovnen er varm, tar eg ut gryta og legger deigen oppi og steiker den med lokk i 45 minutter og deretter ca 10 minutter uten lokk. Sprøtt, saftig og deilig brød - som heile familien elsker