Utpakking av en sjelden fugl (kanskje?)

Medlem
7. des. 2010
Innlegg
3.845
Sted
Bergen
Er utpakking passé? Litt barnslig? Jeg kunne jo heve meg over denne exhibisjonismen og bare play it cool, men det går ikke. Til det er det altfor masse entusiasme å bære for en person, den må deles, og det ville være et svik mot medasylantene, right? Så her kommer dagens bidrag.

Dette skulle egentlig bli en dobbelutpakking, den heftigste til nå for min del, helt koko etter mine standarder. Derfor har jeg allerede dokumentert utpakkingen av nr 1 og tålmodig ventet et par dager, men den andre dealen viser seg å trekke ut litt siden klokken trenger litt TLC, så den må på vent foreløpig. Så da må katt 1 ut av sekken. Med på kjøpet får du mine rants and ramblings og innerste meningsløse tanker.


Blått?

1209-35.jpg



Nei, umiskjennelig grålilla farge på boksen, litt Paul Smith-vibber

1209-2-12.jpg


1209-3-6.jpg


1209-4-5.jpg



Master Control Chrono i sort? Hvorfor sort? Detaljene kommer jo mye mer til sin rett på en lys skive, og JLC-klokkene har en så tiltalende lys skive at du ikke ser de så ofte i sort, det er i alle fall mitt inntrykk. Det i seg selv er jo litt pirrende, og i tillegg skal denne kun ha blitt produsert i sort i 2011 og så gått ut av produksjon igjen. Dette har jeg ikke fått bekreftet 100%, så jeg er litt usikker, men om det stemmer gir det selvsagt et ekstra slør av eksklusivitet. Men så har det seg slik at jeg allerede har en lys JLC i boksen, og da er valget av sort skive lettere. Nå skulle egentlig denne erstatte den, men det er en helt annen historie. Hovedgrunnen er at jeg ville ha en dressy sort kronograf, og helst en litt diskret. Med sort skive blir den svært understated, faktisk en helt annen klokke enn den lyse. Til og med min elegante 8 days ser litt Julio Iglesias ut ved siden av denne.

Men den har jo ingen AR-coating. Merkelig, og jeg er ikke sikker på om jeg liker det. Den får veldig mye reflekser i forhold til den lyse skiven, og er nesten vanskelig å lese til tider. Men det bidrar til understatement-uttrykket, siden skiven i mange vinkler mer eller mindre forsvinner. Likevel lurer jeg på hvordan den hadde tatt seg ut med fritt innsyn i den mørke forførende skiven.

Uansett, jeg er kjempefornøyd. Høyden er perfekt. Diameteren perfekt. Lugs perfekt. Og med rett reim på er alt egentlig perfekt. Litt mer om det under. Takk Anders og Sponon som satte meg på sporet av denne (selv om det ble kortvarig Sponon). Jeg hadde sett den før, men måtte ha en dytt for å forstå hvor fin den er. Senere fikk jeg se den i sort og ble hypnotisert, men det kom litt brått på. Så kom en utstillingsmodell rekende forbi til bruktpris, umulig å stå imot!

Hvorfor leverer JLC klokkene med feil reim? Jeg forstår ikke hva de holder på med. Heldigvis var jeg klar over dette så jeg kunne sjonglere det tilbake slik det bør være. Forklaring: Denne klokken og Master 8 days er svært forskjellige. Ser vi bort fra skiven og bare på kassen ser vi følgende: 8 days har høye tykke firkantede lugs, tykk bezel og hullene lenger ute. Chronoen har slanke avbøyde lugs, smalere bezel og hullene lenger oppe mot kassen. Likevel leveres Chronoen med en tykk pølse av en reim, uten tverrsøm ved barretten, og med mindre bøy på enden, noe som trykker remmen opp mot kassen. 8 days kom på en reim perfekt for chronoen. Mer bøy som passer perfekt til de tette hullene, tverrsømmen gjør at den følger lave lugs perfekt, og en lavere mer kantete profil som også passer den perfekt. Den andre vice versa, passer 8 days perfekt. Hva er det egentlig JLC holder på med? Dette er så påfallende at jeg begynner å lure. Kan ikke bare være subjektivt. En annen ting er at lys klokke må på sort reim og sort klokke på brun reim, men det er smak og behag, så den er grei. Chronoen kler riktig nok sort reim meget bra, men bytte ble etter min mening gull for begge klokker.

Må ha med litt fotonerding også. Disse første bildene ble tatt med litt eksperimentering med kunstig lyssetting. Prøvde å lage en klassisk studiobelysning med to softbokser og hvit bakgrunn som går i ett. Softboksene var Clas Ohlsson arbeidslamper rett på skrivebordet (litt for lavt) og bagrunnen tre A3-ark teipet opp etter winderen :rolleyes:

Resultatet ble så dårlig på kameraskjermen at jeg ga opp etter en stund og konstaterte at utstyr og studioerfaring var like ille begge deler. Når jeg tok det inn i Lightroom og fikk justert alt inn igjen ble det faktisk ikke så gale likevel. Ikke stor kunst, men det fungerte på et vis i alle fall. Her er flere:

1209-5-4.jpg



Mye plast og dill

1209-6-3.jpg


1209-7-2.jpg


1209-8-1.jpg



Dagslys funker alltid

1209-11-1.jpg


1209-3-2-1.jpg


1209-4-2-1.jpg


1209-2-3-1.jpg


1209-5-2-1.jpg


Tar WS på sort en gang til så kan du selv sammenligne med remmen over. Annen belysning og bare en vinkel, men likevel kan du se at den brune kler klokken bedre. (eller må jeg innlegges?)

1209-8-1.jpg



Litt macro må også til. Klikk for større:

1209-10-1.jpg



Nydelig baklokk:

1209-2-2-1.jpg



1000 hours-merket ser litt grovhugget ut, men det er bare 4,5mm bredt :)

1209-9-1.jpg



Det var det :razz:
 
Jeg er svinglad for at jeg ikke har sovnet enda! Takk, gratulerer og schviiing!

Dette er deg vel unt!
 
Med sort skive blir den svært understated, faktisk en helt annen klokke enn den lyse. Til og med min elegante 8 days ser litt Julio Iglesias ut ved siden av denne.

Må kanskje illustrere dette litt bedre. Det er slett ikke ment som noe negativt om verken lys skive eller min 8 days, men når den ligger i boksen ved siden av chronoen og jeg ser på den, da ser jeg dette:

julio-iglesias.jpg
 
Dette var saker. Gratulerer med nydelig chrono. Jeg syns den gjorde seg helt klart best på svart rem:p
 
Dette er uten tvil noe som må deles ja! Stor Grattis! Du vet jo hvor jeg står når det kommer til JLC :)
 
Gratulerer med et utsøkt eksemplar av arten, Tore :)

Stor tilhenger av urverket. JLC har skutt gullfuglen der altså!

PS! Jeg joiner deg i Master-serien en dag :)
 
Angrer nå på at jeg la meg tidlig i går kveld. Dette var virkelig flott. Men det var jo en god start på dagen og våkne opp til en unboxing av dette kaliber. Et smykke av et ur. Og FOR et ur.

Gratulerer på det aller sterkeste!
 
Grattis med nydelig ur, synes forresten det kledde begge remmene fint jeg.
Men kanskje litt mindre stivt med den brune.

Dette er dagens beste så langt.:p
 
Grattis Tore, dette er så sprekt som det bare kan bli!!!
Skrike "løp rundt huset, jeg tar tida" til ungene - egne eller andres - blir plutselig veldig mye mer gøy.

Ser du likt en Nordkoreansk himmelfødt sønn gir oss mye valg og demokrati når det kommer til reim:
"men likevel kan du se at den brune kler klokken bedre."

Jeg sier meg dog enig i brun > sort. Hørte jeg Nato? :grin: