Urmakeri - teknisk tråd

Er redd for at det blir en monolog her inne...:D

En morsom greie jeg har snappet opp fra omverdenen, er urmakerpassaround... Man tar en billig klokke - verk og plukker den fra hverandre, så setter man sammen en del (praktisk, ikke et og et tannhjul, men for eksempel at en tar løpeverket, eller opptrekket, osv) for deretter å sende alt videre til nestemann... Er morsomt å se om man får en klokke som virker til slutt... (eller nerdete :) ).

Haha! Skal høre med en møbelsnekker-bekjent..
Jeg er med på en urmaker-passaround.(i verstefall back-n-forth)

Tenker forøvrig å ta med kamera og makrolinsen til deg en dag. (ja dette er en utfordring) så kan vi filme hvordan man gjør det vi gjorde (ikke regulering og olje) på urmakerkurset og legge ut her.
Da vil nok tråden få litt pondus, og folk kan lære mye av å se på filmen.

Tar du utfordringen?

Var litt redd denne tråden skulle bli en "dialog" entropy... Våknet kvart på fire i dag, fikk ikke sove, så jeg gikk i gang med et prosjekt jeg har kommet over, en ETA 2872. Et kjapt nettsøk gir informasjon om at denne er kompatibel med f.eks skive og visere til/fra 2824 og tilsvarende.

Rotor - halvmåne som trekker verket automatisk hadde brukket skruehode, slik at selve skruen satt fast uten mulighet til å få den ut. Dette oppdaget jeg forsåvidt for to dager siden da jeg åpnet klokken. Tok med den delen av opptrekket hvor skruen satt fast til jobb i går, og i en ledig stund tok jeg frem mikroskopet - samme som jeg viser bilde av i unboxing av breitling i forrige uke. Deretter tok jeg frem ultralydmaskin med meget tynn spiss og vibrerte løs det fastskrudde fragmentet på, tja ca 30 sekunder. Tipper dette er en noe uvanlig måte å gjøre det på, men det virket:p

Uansett, i dag ble denne plukket helt fra hverandre, og ser at jeg sannsynligvis kan få den til å "hacke" altså stoppe klokken mens man stiller visere, som gjør det enklere å stille uret presist. For de spesielt interesserte så er hacking mekanismen bare en liten spak - hake, som blir dyttet mot balansehjulet når man trekker ut kronen i viserstillerposisjon. Dette får balansen til å stanse - og da selvfølgelig også urverket. Er litt å tenke på når vi får nyere ur uten hacking, at det kun er en liten dings som mangler. Jeg er nokså sikker på at de fleste non-hacking verk har "feste" - mangler teknisk norsk betegnelse, for å sette på hacking spaken. Se her sånn cirka på midten av siden for et meget godt bilde "balance stop lever".

Hvis det er flere skruvillige, noviser eller viderekomne her inne, stand up folkens;)

Et teknisk spørsmål. Jeg har en Hamilton Slim med 2892 urverk. Denne har ikke sekundviser. Hvor mye dill er det for å få montert sekundviser på denne? Må selve stammen som holder viserene byttes ut med en lengre, eller, og hva snakker vi om da i monetas?

Glimrende tråd! Melder meg på her. Er som en novise og regne er jeg redd, da jeg så langt kun har adskilt og satt sammen noen ETA 6497 og noe ufrivillig måtte adskille en 2824 for å så å få det i hop igjen (med hell:0) Og montert et par PAM hommager med ETA 6497 verk. Samt at jeg jo lager egne skinnremmer (men det er jo litt på sidelinjen i denne tråden)
Men har vel kommet frem til at om jeg skulle startet opp på scratch og måtte begynne utdanning på nytt, så hadde det nok urmaker gitt.

Er helt utrolig avslappende og sitte super fokusert over et urverk og fikle (og tidvis banne ...) Den perfekte høst/vinter-hobby spør du meg.

Hadde vært veldig artig og hatt en liten GTG en gang med urmakeri som fokus:D

Jeg har kjøpt meg en del verktøy og stæsj. Har også kjøpt meg ur kasse og urverk (ETA 7750) som jeg tenkte å pusle sammen.
Er på hytta nå,men skal ta noen bilder og legge ut når jeg kommer hjem.
Jeg har stor glede av slike tråder som dette. :D

Fortsatt god helg sonen. :D

Edit : Er veldig amatør. :p

Redigert:
Kom over denne ved en tilfeldighet. Vel verdt en titt:

[video=youtube;APbYl5zjR24]http://www.youtube.com/watch?v=APbYl5zjR24&feature=related[/video]

Tja, så lenge man snakker ETA så tipper jeg kasse (innvendig) baseres på verkets mål. Med inhouse velger nok produsentene litt etter forgodtfinnende tenker jeg. Det legges nok mest i produksjon av verk, så man skal vel ikke se bort i fra at kasse bygges rundt verket med inhouse også. (Kvalifisert gjetning)

Når det er sagt så kan mye løses med spacere av plastikk e.l. Bare se på hvor mye rart som kommer fre f.eks Ukraina av maltrakterte franken klokker.

Finnes dyre klokker med stoore plast spacere også,,,, Hublot er den største nedturen jeg har åpnet opp!:(

Universal Geneve Polerouter

Jeg foretok nylig en service på en polerouter. Har ikke navnet på caliber her og nå, men skal legge ut en god link til oversikt over de forskjellige verkene her etterhvert.

Edit. Her er link til de forskjellige verk. Det som er merkelig er at uret jeg har gjort jobb på er merket med cal 215 - 9 som ifølge siden skal ha 21600bph mens det i virkeligheten har 18000 bph. Det kan jo være at det er noen deler som har blitt byttet i fra deleur. Jeg er ikke så godt bevandret i dette urets historie.

Jeg legger ut en link med det beste jeg fant av oversikt over sammensetting av en type polerouter med dato. Den er langt fra komplett men jeg brukte maaaaaaaange timer på nett og dette er det beste jeg fant. Greit å ha det søkbart her hvis noen skulle behøve dette noensinne.

Se midt på siden

Redigert:
Ok... Ok... Nå må jeg dele noe med dere...
Jeg er litt full... Men det var det jeg trengte for å sette igang. Frua er hos familien, jeg har vært ute på vift og når jeg kommer hjem tenker jeg, fankern heller. På tide å ta livet av den gruen-klokka jeg fikk av lobergen.

Hit kom jeg:

78EC893D-A7E0-49E0-B439-6FD86C6DB840-7320-00000853B9FC39AC.jpg

Jada, måtte bruke lupen som verkholder, så alt er gjort med litt mysing.

Fikk satt den tilbake, trukket den opp, og alt virker som før. Topp!

Problemer fra før som fortsatt er der; viserne er bøyd, så i enkelte posisjoner subber de.
Den er kjapp å trekke opp, og gangreserven er bare noen timer.

Tenker; rette viserne, bytte hovedfjær, olje og justere for tid.
På sikt må jeg finne meg en kasse som passer:)

Har jeg tenkt riktig? Og Greg; kan jeg låne sånn schving til å ta av viserne med?

Tilbake satt sammen ;
3CEFFCCC-AF15-4A17-B1FF-13ED8716F942-7320-000008564CC50DCC.jpg

Må si det er noe eget å sitte her, med et verk som nettopp har vært Halveis fraskrudd, og høre det tikke!

Redigert:
Får man tak i reservedeler til Seiko SKX007? Verket heter vel 7S26. Har nettopp åpnet Hipphurras forulykkede klokke og feilen var ganske lett å finne: Balansefjæren var røket. Regner med hele platen som balansen henger i da må byttes. Hvor i huleste får jeg tak i slikt? Prøvde å søke litt uten hell.

7S26A, komplett balanse koster rundt 150,- delnummer 310.020. Kan bestille for deg hvis du ikke får tak i.