Urmakeri - teknisk tråd

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.051
Sted
Erewhon
Forsøkte å søke, men fant ingen tråd med fokus på dette.
Jeg har ingen erfaring, men må innrømme at det er mye jeg lurer på.
Håper derfor denne tråden kan bli et sted vi deler informasjon om alt vi finner om emnet, hvor vi forklarer begrep og utrykk og sammen diskuterer hva man trenger, og hvordan man går frem for å lage alt fra tannhjul, velger rett olje, designer kasse og lager den (Mathfjeld vil kunne bidra mye vil jeg tro), regner ut og planlegger hvordan et verk skal se ut, regnestykker for å regne på det mest og f.eks lenker og rem-making.

Med andre ord you name it!

Selv er jeg veldig nyskjerrigh på Hvaslags rekkefølge en urfabrikatør planlegger og vektlegger i forbindelse med hvordan et verk skal se ut. Hvor mye av alle de pene formene i et verk er nødvendig, og hva er der for dekorasjons skyld?

Håper denne tråden har livets rett, hvis ikke beklager jeg på forhånd:)
 
Verket designes ganske grovt først, for deretter å bli skjelletert og dekorert. Er man ivrig nok får man et skeleton verk. Iflg en youtube video jeg så (som jeg ikke finner igjen).

ninja: En slik tråd i åpent forum var lurt. :)
 
Tja, så lenge man snakker ETA så tipper jeg kasse (innvendig) baseres på verkets mål. Med inhouse velger nok produsentene litt etter forgodtfinnende tenker jeg. Det legges nok mest i produksjon av verk, så man skal vel ikke se bort i fra at kasse bygges rundt verket med inhouse også. (Kvalifisert gjetning)

Når det er sagt så kan mye løses med spacere av plastikk e.l. Bare se på hvor mye rart som kommer fre f.eks Ukraina av maltrakterte franken klokker.
 
Et flott initiativ! Er det forbudt å ta foto av urmakerbøker mht kopyright? Snakker ikke om kopiering, men et eller annet sier meg at det går ut på det samme. Spør fordi jeg kunne tenke meg å poste noe her fra pensum som forklarer navn og begrep og dermed er det lettere å snakke om f.eks løpeverk i stedet for de derre tannhjulgreiene som... osv.
 
Enig, er selv en lusen amatør men er veldig interessert i hvordan klokker funker, har selv renset og smurt opp noen klokker men dette har vært veggur/kaminur etc som er mye lettere å forstå pga størrelsen og oversikten man får, har forsøkt meg litt på armbåndsur men har begrenset meg til å ta ut krone, hele verk etc.
 
For de som vil prøve seg på ETA verk så ligger det briljante illustrasjoner her

Ta og trykk X på intro, velg ditt favorittfremmedspråk når "velkommen" dukker opp

Velg deretter "training senter" nederst på siden, du får blant annet opp ETAswissl@b

Her får du gratis illustrasjon demontering/monering smøringspunkt/type oslje av tre kjente mekaniske verk samt to kjente qvartsverk

Mekaniske verk er 2892, 7750 samt 6497 - UNITAS

Siden er nok kjent for de fleste hardcorehobbyurmakere, men tenkte at det er noen der ute som blir glade.

Samtidig stiller jeg spørsmål om noen vet om vi privatpersoner kan handle de resterende illustrasjoner, f.eks 2824 i fra samme side. Jeg synes disse illustrasjonene er helt geniale.




Er også ikke fremmed for å lage en "kollokviegruppe" hvor alle som har interesse kunne møtes, alt fra 5 til uendelig ganger i året, for å høste erfaringer når det gjelder hobbyurmakeri. Praktisk burde det nok være rimelig lokalt, men hvem vet, kanskje man kunne fått til et par fløyer på sikt... Bare tenk, Oslo, Bergen, Trondheim... (en drømmer jeg..... ;) ).
 
Vil dessuten på det varmeste anbefale Timezone sitt kurs, i hvert fall del 1 samt to. De koster vel 75 dollar, pluss utstyr. Du får oversikt over hva du trenger på hjemmesiden, men kan handle alt til en forholdsvis rimelig penge på ebay, og med litt tålmodighet har du samlet alt du trenger, verk inkludert...

Kurs 1 er ganske nøyaktig pensum som det vi hadde på urmakerkurset i Oslo i juni i år.

Anbefales ja :)

Link til kurs her

EDIT: Har postet dette tidligere, men greit med å samle tråder av denne typen her, når jeg googler problemstillinger som har med skruing å gjøre, får jeg nesten alltid treff, samt svar her Har registrert meg for lettere å utnytte siden. Her er det mange som har peiling på å skru ja :)
 
Kult at denne tråden begynner å få utvikling! Det blir urmakerbenk i kjellerboden. Tror jeg lager egen tabletop desk til å sette på vanlig bord for metalljobbing
 
Kult at denne tråden begynner å få utvikling! Det blir urmakerbenk i kjellerboden. Tror jeg lager egen tabletop desk til å sette på vanlig bord for metalljobbing

Her har jeg et tips umiddelbart, jeg fikk jo en møbelsnekker (kjenner du noen ;) ) til å lage en slik løsning, og den fungerer briljant. Hvis jeg hadde fått sjansen til å bestemme spesifikasjoner på nytt, ville jeg nok bett om enda lengre topp, slik at man virkelig kan sitte med albuene bredt, og få hvilt disse. Jeg ville nok ha gått for en meter i lengde. Sokkelen på min er jo betydelig mindre slik at den får plass på selve pulten.
P9122472.jpg
 
Er redd for at det blir en monolog her inne...:D

En morsom greie jeg har snappet opp fra omverdenen, er urmakerpassaround... Man tar en billig klokke - verk og plukker den fra hverandre, så setter man sammen en del (praktisk, ikke et og et tannhjul, men for eksempel at en tar løpeverket, eller opptrekket, osv) for deretter å sende alt videre til nestemann... Er morsomt å se om man får en klokke som virker til slutt... (eller nerdete :) ).
 
Haha! Skal høre med en møbelsnekker-bekjent..
Jeg er med på en urmaker-passaround.(i verstefall back-n-forth)

Tenker forøvrig å ta med kamera og makrolinsen til deg en dag. (ja dette er en utfordring) så kan vi filme hvordan man gjør det vi gjorde (ikke regulering og olje) på urmakerkurset og legge ut her.
Da vil nok tråden få litt pondus, og folk kan lære mye av å se på filmen.

Tar du utfordringen?
 
Var litt redd denne tråden skulle bli en "dialog" entropy... Våknet kvart på fire i dag, fikk ikke sove, så jeg gikk i gang med et prosjekt jeg har kommet over, en ETA 2872. Et kjapt nettsøk gir informasjon om at denne er kompatibel med f.eks skive og visere til/fra 2824 og tilsvarende.

Rotor - halvmåne som trekker verket automatisk hadde brukket skruehode, slik at selve skruen satt fast uten mulighet til å få den ut. Dette oppdaget jeg forsåvidt for to dager siden da jeg åpnet klokken. Tok med den delen av opptrekket hvor skruen satt fast til jobb i går, og i en ledig stund tok jeg frem mikroskopet - samme som jeg viser bilde av i unboxing av breitling i forrige uke. Deretter tok jeg frem ultralydmaskin med meget tynn spiss og vibrerte løs det fastskrudde fragmentet på, tja ca 30 sekunder. Tipper dette er en noe uvanlig måte å gjøre det på, men det virket:p


Uansett, i dag ble denne plukket helt fra hverandre, og ser at jeg sannsynligvis kan få den til å "hacke" altså stoppe klokken mens man stiller visere, som gjør det enklere å stille uret presist. For de spesielt interesserte så er hacking mekanismen bare en liten spak - hake, som blir dyttet mot balansehjulet når man trekker ut kronen i viserstillerposisjon. Dette får balansen til å stanse - og da selvfølgelig også urverket. Er litt å tenke på når vi får nyere ur uten hacking, at det kun er en liten dings som mangler. Jeg er nokså sikker på at de fleste non-hacking verk har "feste" - mangler teknisk norsk betegnelse, for å sette på hacking spaken. Se her sånn cirka på midten av siden for et meget godt bilde "balance stop lever".

Hvis det er flere skruvillige, noviser eller viderekomne her inne, stand up folkens;)
 
Et teknisk spørsmål. Jeg har en Hamilton Slim med 2892 urverk. Denne har ikke sekundviser. Hvor mye dill er det for å få montert sekundviser på denne? Må selve stammen som holder viserene byttes ut med en lengre, eller, og hva snakker vi om da i monetas?
 
Glimrende tråd! Melder meg på her. Er som en novise og regne er jeg redd, da jeg så langt kun har adskilt og satt sammen noen ETA 6497 og noe ufrivillig måtte adskille en 2824 for å så å få det i hop igjen (med hell:0) Og montert et par PAM hommager med ETA 6497 verk. Samt at jeg jo lager egne skinnremmer (men det er jo litt på sidelinjen i denne tråden)
Men har vel kommet frem til at om jeg skulle startet opp på scratch og måtte begynne utdanning på nytt, så hadde det nok urmaker gitt.

Er helt utrolig avslappende og sitte super fokusert over et urverk og fikle (og tidvis banne ...) Den perfekte høst/vinter-hobby spør du meg.

Hadde vært veldig artig og hatt en liten GTG en gang med urmakeri som fokus:D