Urmaker lagde en rekke stygge riper ved bytting av rem - kreve gratis polering?

Er det lug-holes er det veldig lett, men er det ikke, så kan det være litt mer tricky. Men som tidligere nevnt her, kommer man langt med litt tape, jeg taper alltid baksiden av lugsen når jeg skal bytte over fra lenke til rem.

@MINUTE_REPEATER - det verktøyet skulle jeg gjerne sett mer inngående beskrevet - lenket til.
Har den "pinsett"-varianten (tror jeg) @Juice sikter til og klarer fint å ripe med den med :cool:

Redigert av en moderator:
Jeg snakker ofte med min urmaker som er en venn faktisk: Han ser mye urverk mishandling når han åpner klokker.
Mishandling som stemme fra norsk urmakere. Spesielt dårlig olje behandling og mishandlet skruehoder.
Nå sier jeg ikke at alle er amatører, men det fins alt for mange grov fingrene som bryr seg ikke om de andre sin "eiendom. Folk som tenke at uansett, det er ikke synnlig.
Derfor oppfordret jeg tidligere her på forum til at mann burde sjekke selv urverkene etter service, til og med hos urmakeren før han gir klokken tilbake: Ingen urmaker kan nekte det rett. Litt visning på klokken sitt hjerte er tillatt.
Men hvem tenker på det eller rett og slett tør det?
Jeg gjør det og min venn vet det: Han er prof. og forstår det.
Å bytte remmer med urmaker kniv er uprof som det kan bli: Vertøyer fins for det og hvis mann kan ikke det, mann burde stå unna.

De er jo ikke proffe..

Hele poenget med å gå til proffer for å gjøre det er jo for å unngå slikt :(

Bjerke er jo ikke proffe på noen som helst områder, verken ekspeditørene eller urmaker har peiling på hvilke urverk som sitter i klokkene de fører, som et eksempel.

Meg: "Er det in-house i den nye Speedmasteren?"

Ekspeditør: "Vent litt... må bare slå opp her"

Urmaker: "Nei, det er ETA"

Meg: "Er det ikke caliber 9300 da?"

Urmaker: "Jeg vil tro det er manuell opptrekk og basert på ETA-verk, men la meg finne frem katalog.."

Litt senere:

Urmaker: "Joda, det er Caliber 9300 som omega har laget på sine fabrikker, lett å gå i surr vet du"

De driver liksom en av Norges mest eksklusive urforretninger..

Personlig bryr jeg meg ikke noe om slike merker: De er heeeelt i overflaten (fjernes superenkelt med lett polering) og oppstår veldig fort. Dersom man skal unngå de må man enten teipe opp klokken hver gang man skifter fra lenke, eller benytte den store doble barettutstøteren fra Bergeon (men også her kan man klare å lage overflateriper).

Men Bjerke (som jo ikke vet hvor sensitive kundene er for småriper) burde helt klart ha maskert klokken din ved skifte. Her syns jeg det absolutt er rimelig å spørre om en enkel polering for å fjerne merkene dersom du syns de er sjenerende.
@Juice Helt enig på begge punkter! Barett-merker på baksiden av lugs bryr jeg meg også lite om, disse kommer etterhvert nesten uansett. Men som du sier forandrer ikke dette at en urmaker som gjør jobben for en kunde bør være veldig forsiktig med tape-maskering slik at klokken kan leveres tilbake helt slik den var da den ble levert inn. Så er det jo også slik med riper at de er mye lettere å "svelge" om man har laget dem selv, synes jeg ihvertfall... :p

Så ja, gå ned igjen og spør om de kan polere det vekk for deg. Om du vil gjøre det selv så burde dette være lett å fjerne på noen minutter med litt cape-cod som du kan kjøpe her på TS-shopen.

Edit: så det andre bildet først nå, og der virker ripene noe dypere ja. Her bør du absolutt klage... :(

Redigert av en moderator:
Jeg regner med at de overfladiske ripene er lette å fjerne, men jeg vil ikke tro de dypeste ripene kan fjernes. Er det rimelig å kreve en kompensasjon (rabatt på rem) for dette?

Jeg regner med at de overfladiske ripene er lette å fjerne, men jeg vil ikke tro de dypeste ripene kan fjernes. Er det rimelig å kreve en kompensasjon (rabatt på rem) for dette?

Jeg ville vist skadene frem og fortalt at du oppdaget dette etter den var på service hos de. Du har selv aldri byttet rem/lenke så kan ikke være fra noen andre. Så ville jeg hørt hva de har å si til dette og hva de foreslår for å utbedre og rette opp slik at du blir fornøyd. Kommer de ikke med noe gode forslag her eller ripene ikke lar seg fjerne, bør du få kompensasjon på annet måte, f.eks rabatt på rem.

Lykke til og husk update! :)

Var innom i dag. Byttet forresten tilbake til lenke fordi claspen på remmen ikke passet til remmen, og skulle komme innom i dag for å få riktig clasp

"Jeg tok en titt på klokken min etter jeg byttet rem hos dere, så oppdaget jeg det her" - meg

"Ja, ved bytte av rem må du regne med at det kommer riper" - ung dame

"Er det ikke vanlig å maskere rundt slik at nettopp ikke dette skjer da? Det er ikke noe man forventer hos en profesjonell urmaker" - meg

-- bla bla --

"Jeg skal høre med urmakeren når han kommer" - ung dame
----

Ble enige om at jeg kunne komme inn en dag og levere inn klokken sånn at de fikk polert den. På dette tidspunktet ville jeg ikke si "Blir det gratis da?", og hører heller når jeg leverer fra meg klokken.

Slenger med et bilde av den nye remmen, gladlaks med klokke.
1425670_10151675659936582_132220806_n.jpg

Oi for et svar! Vel godt å få vite hvor de legger listen... Tydeligvis ikke høyt. At du bare kan forvente riper med lenkebytte? Haha, det er jo latterlig lett å unngå om man bare gidder å gjøre en liten innsats. :eek:

Håper at urmakeren ikke deler damen i kassens yrkestolthet og polerer den for deg gratis. Krysser fingrene for at det går helt fint. Snasen rem forresten! :)

Jo mer jeg leser om den butikken, jo mindre får jeg lyst til å noensinne handle der..
Håper polering ordner ripene i klokka di (og at det gjøres gratis)

"Ja, ved bytte av rem må du regne med at det kommer riper" - ung dame

Det var voldsomt frekt. Jeg har aldri maskert noen av mine klokker med tape og fikk aldri riper heller.
Riktig "pins gaffelverktøy" og hobby-lenser er alt mann trenger for å gjør en riktig arbeid uten spor.
Sykt.

I dette tilfellet, hadde jeg ikke spurt om pris ved innlevering, men heller tatt diskusjonen ved henting dersom du blir bedt om å trekke kortet.
Litt sånn: - Hæ? Skal dere ta betalt av MEG for skadene DERE har laget?!

Jeg tror de erkjenner blemmen, og tror ikke de engang tør starte diskusjon.

Du skal selvfølgelig ikke betale for den feilen de har gjort!

Som jeg nevnte tidligere i tråden var jeg innom en urmaker for å høre om de hadde verktøy til skifte av reim. De brukte bare kniv, så kanskje det ikke er så uvanelig med riper alikevel.. :rolleyes:

Update!

Fikk gratis polering av bjerke, men jeg kan ikke si at jeg er fornøyd med resultatet.
Jeg ser de har prøvd å polere det vekk, men det er kommet noen nye hairlines, pluss at ripene urmakeren lagde var så dype at de ikke har fått det gjevt, og det fortsatt er noen dype groper. Skuffende.

Ikke bare dette, men det ser også ut som om de har banket løs på kronen min med en syl, eller kanskje sprutet syre på den.. Kommet masse små groper, som ikke er noe hyggelig i det hele tatt. Veldig skuffet.

DU3jl.png

1FhTC.png

QdRTK.png

8FriV.png

axgJg.png

Det er også flere tegn på mislykkede poleringsforsøk på de andre hornene, men med kun en iphone, så var det ikke så lett å få til noe godt bilde.

For en som er opptatt av å ha en klokke i tilnærmet ny stand, så er dette som et spark nedentil.

Fint om dere legger inn noen kommentarer under på hva dere ville gjort.
ojbl