Urmaker Bjerke

Svært ambivalent til Bjerke. Savner Prinsens gate - der likte jeg meg godt. Ellers foretrekker jeg Nedre Slottsgate fremfor Karl Johans gate, rett og slett fordi jeg opptil flere ganger har følt meg uønsket og lite verdsatt i butikken på Karl Johans gate. Det jeg opplever som verst, er forskjellsbehandlingen av kunder. Jeg har selvfølgelig full forståelse for at Bjerke ikke kan gi ved dørene, men ved handler på relativt store beløp for folk flest, så går det an å gi litt ekstra, slik at kundeopplevelsen løftes.
 
Jeg har motsatt opplevelse av de to butikkene du nevner. Får alltid god hjelp i Karl Johans gate, mens jeg stort sett føler meg uønsket i Nedre Slottsgate. Sist jeg var der ble jeg møtt av en uhøflig kundebehandler og ble rett og slett løyet til.

Bestilte forøvrig min første nye Rolex av en svært hyggelig og imøtekommende dame i butikken på Karl Johan ti minutter senere.
 
Jeg har motsatt opplevelse av de to butikkene du nevner. Får alltid god hjelp i Karl Johans gate, mens jeg stort sett føler meg uønsket i Nedre Slottsgate. Sist jeg var der ble jeg møtt av en uhøflig kundebehandler og ble rett og slett løyet til.

Bestilte forøvrig min første nye Rolex av en svært hyggelig og imøtekommende dame i butikken på Karl Johan ti minutter senere.

Godt å høre at Karl Johan kan være hyggelig. Trist at du opplever slikt i Nedre Slottsgate. Tenker generelt at Bjerke, med sitt solide navn, burde levere lik kvalitet i alle ledd.
 
Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjenkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Desto hyggeligere er det når folk som Snorre og Herman er på jobb, når jeg stikker innom.

En helt annen mer generell betraktning - uavhengig av Bjerke, er hvordan butikkansatte adresserer meg når jeg går inn i en gjerne litt ekslusiv butikk.
De spør meg ofte om de kan "hjelpe meg" umiddelbart når jeg går inn døren - hva f... ser jeg "utviklingshemmet" eller syk ut der jeg kommer og trenger deres umiddelbare akutte hjelp? Eller er dette deres måte å signalisere at en som meg ikke passer helt inn i deres "kundebilde"?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus og Grendel
IMG_5513.jpg
Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjennkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Desto hyggeligere er det når folk som Snorre og Herman er på jobb, når jeg stikker innom.

En helt annen mer generell betraktning - uavhengig av Bjerke, er hvordan butikkansatte adresserer meg når jeg går inn i en gjerne litt ekslusiv butikk.
De spør meg ofte om de kan "hjelpe meg" umiddelbart når jeg går inn døren - hva f... ser jeg "utviklingshemmet" eller syk ut der jeg kommer og trenger deres umiddelbare akutte hjelp? Eller er dette deres måte å signalisere at en som meg ikke passer helt inn i deres "kundebilde"?
Det er jo mulig hatten med fjær sender feile signaler?;) :D
 
Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjennkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Desto hyggeligere er det når folk som Snorre og Herman er på jobb, når jeg stikker innom.

En helt annen mer generell betraktning - uavhengig av Bjerke, er hvordan butikkansatte adresserer meg når jeg går inn i en gjerne litt ekslusiv butikk.
De spør meg ofte om de kan "hjelpe meg" umiddelbart når jeg går inn døren - hva f... ser jeg "utviklingshemmet" eller syk ut der jeg kommer og trenger deres umiddelbare akutte hjelp? Eller er dette deres måte å signalisere at en som meg ikke passer helt inn i deres "kundebilde"?
Jeg glemmer det hver eneste gang, men gleder meg alltid til å svare «Mine problemer kan du ei løse, men nu skal der handles. Bring varene frem!» Selvfølgelig sagt med stemmen fra «Tre nøtter til Askepott» - legendariske Knut Risan.
 
Sliter selv med å få meg til å handle fra Bjerke.
Har kjøpt 3 ur de siste 4 årene og det er noe med servicen jeg opplever i fra Jørgensen og Leirvik ur som Bjerke ikke helt klarer å matche.

Det sagt så opplever jeg betjeningen på Bjerke som hyggelige de gangene jeg har vært innom.
 
Jeg har ikke handlet noe nytt hos Bjerke (enda), men service har jeg benyttet meg av. Det har alltid vært god service.

Argumentet som @Thorvald oppgir var vel litt sært. Det jeg vil fremheve som beste og sterkeste argument for å handle ny fra en AD må være at du slipper å gå i baret for å kjøpe fake. Nå sitter vi alle her på Norges beste kompetanse innenfor trygg "annenhåndsformidling" og "spotte fake eksperter", men dog. Det er alltid en mulighet for å få fake. Det har også skjedd her en gang. (og kanskje mer). Det er i alle fall ikke alle som er innvidde eller kjent med dette fellesskapet.

Damen hos Bjerke har et sterkt kort for en kunde med å handle hos dem, men service har jeg god erfaring med ikke passer helt som slagkraftig argument. Og det er jo positivt mener jeg!

8
 
Helt forståelig, @Thorvald!
Ingen antydninger til noe negativt hos Bjerke. (Verken fra deg eller meg). Selv har jeg også positive erfaringer derfra. Ikke minst det at jeg opplever topp service når jeg bare vil inn for å "se og tafse".

Det blir med Bjerke som med mine besøk hos Lexus. Det tok mange år med titting og prøvekjøring (inkludert topp service og hyggelige selgere) før det ble bilkjøp!

8
 
Jeg har nå kjøpt i alt 8 stk. Rolex/Panerai hos Bjerke, så er vel derav grunnleggende fornøyd.
Blir allikevel ikke umiddelbart gjenkjent som en "god kunde", av de stadige nye ungdommelige fjes som jobber der.
Desto hyggeligere er det når folk som Snorre og Herman er på jobb, når jeg stikker innom.

En helt annen mer generell betraktning - uavhengig av Bjerke, er hvordan butikkansatte adresserer meg når jeg går inn i en gjerne litt ekslusiv butikk.
De spør meg ofte om de kan "hjelpe meg" umiddelbart når jeg går inn døren - hva f... ser jeg "utviklingshemmet" eller syk ut der jeg kommer og trenger deres umiddelbare akutte hjelp? Eller er dette deres måte å signalisere at en som meg ikke passer helt inn i deres "kundebilde"?
Alltid god service på Bjerke . Snorre er Max , Jan Gunnar er Max Max . Men er det ikke bedre og få oppmerksomhet en og vente på oppmerksomhet . ☀️
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Alltid god service på Bjerke . Snorre er Max , Jan Gunnar er Max Max . Men er det ikke bedre og få oppmerksomhet en og vente på oppmerksomhet . ☀️
Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.

Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".

Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?

Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
  • Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
  • Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
  • Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
  • Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
  • Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
  • En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
  • Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
  • Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.
 
Legg også til, @Gin at det er meget mulig at kunden bare vil se/ finne frem selv, og/eller ikke vil handle .

Dette er selvfølgelig helt i orden.

Meget god liste, forøvrig! Den burde være pensum!

8
 
Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.

Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".

Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?

Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
  • Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
  • Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
  • Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
  • Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
  • Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
  • En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
  • Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
  • Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.
Godt besvart . Veldig Enig . Men vi må også huske på at det er en stor kundegruppe som skal behandles likt . Om man kjøper en TAG eller en Patek så skal service være det samme . Har selv vært innom Bjerke flere ganger , da sett at dem er veldig opptatt med andre , ønsket dem en god dag og gått igjen . Mens andre ganger kan man få tatt seg en prat , drukket litt kaffe og pratet klokker . En selger kan jo virke fraværende ved behandling av andre kunder , helt uten at det er noe galt . Det skal ikke gjøres forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Isåfall vil det være svært dårlig butikk i lengden . Men Gin . Vi er enig . Ciao
 
Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.

Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".

Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?

Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
  • Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
  • Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
  • Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
  • Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
  • Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
  • En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
  • Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
  • Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.

For en del år tilbake jobbet jeg på Dressmann og det du skriver her var normal praksis iallefall i butikken jeg jobbet i der. Et "kan jeg hjelpe deg med noe?" spørsmål blir bare for dumt. Spesielt om de ikke kan svare på spørsmålet. Da er det bedre å handle i nettbutikken.

Når det er sagt, ønskes jeg alltid velkommen og kan klå så mye jeg vil på Bjerke Karl Johan. Ikke vært på Nedre Slottsgate så mange ganger, men de gangene jeg har vært der har jeg alltid fått strålende service og jeg ser ikke akkurat ut som noen rik kunde :)
 
xxxxxx Om man kjøper en TAG eller en Patek så skal service være det samme .xxxxx Det skal ikke gjøres forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Isåfall vil det være svært dårlig butikk i lengden .xxx

Som bilselger hos Harald A. Møller for veeeldig mange år siden, så lærte jeg meg fort at "Fru Olsen", som hadde spinket og spart i 5 år for å kjøpe seg en ny VW Polo - fordret en helt annen grad av oppmersomhet, enn den mer blaserte direktør som skulle kjøpe en ny Audi som firmabil.
M.a.o så vet en rutinert selger at ofte så er det "Jørgen Hattemaker" som forventer ekstra oppmerksomhet for de pengene som skal brukes.

Så ja, det kan være forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, men kanskje da med et omvendt fortegn?;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost og Follestad