Urmaker Bjerke

Var innom Bjerke på Karl Johan for et par-tre uker siden og spilte litt dum vedr. Omega og Dark Side of the Moon. Du vet, en dust som bare er innom for å se på dyre klokker. ;)

Meget bra service, og de forklarte og viste. Det var ikke måte på.

Tenkte at det var bra service situasjonen tatt i betraktning, inntil jeg oppdaget at jeg hadde hatt på meg Paneraien min da jeg var der. Doh! :mrgreen:
 
Hentet min gamle 1675 GMT hos Bjerke på Karl Johan i dag, den hadde vært inne for en justering av timeviseren som ikke var helt linet opp med minuttviseren. Kort tid på verkstedet og super service, ikke var det dyrt heller. :D Takk til Bjerke for nok en fin opplevelse, når sant skal sies har jeg vært kunde der i over 30 år uten å ha hatt en eneste dårlig kundebehandling.
Tom
 
Var innom Urmaker Bjerke i Bergen i dag.

Skulle ha en clasp til min nye Daytona 116519.

Først spurte hun om den var ekte, når jeg sa at den var det, kommenterte hun at hun aldri hadde sett en kombinasjon av skiven og lærrem.


Når hun da til slutt slo seg til ro med at den var ekte, nektet hun å godta at jeg kunne kjøpe submariner clasp til rubberB.


Alt i alt, en meget pinlig sesjon hos Bjerke Bergen.


Terningkast 2.

NB: Kan nevnes at de hadde tatt ut alle Breitlingklokkene(de skulle vistnok sendes bort.)
 
Ringte Bjerke for å høre om de kunne fortelle meg noe om det gamle spikerstålet jeg kjøpte her om dagen. Ble satt over til verkstedet, hvor en av urmakerne fant frem Bjerkes historikk på klokken, basert på hieroglyfene bakpå ene lug'en. Han tok seg god tid til en gjennomgang, og jeg beskrev klokkens tilstand slik jeg opplever den. Han anbefalte en trykktest og mente den løste kronen kunne vente til de eventuelt fikk den inn for service - noe han mente jeg kunne vente med så lenge klokken gikk som den gjorde (akkurat som unge @Mathfjeld anbefalte meg). Til de som mener det skurrer med løs krone: Den er veldig tight og fin når den skrus inn, og består den trykktesten er ikke dette noe som haster.

Dette kostet meg (selvsagt) ikke noe som helst, men det er en del av "servicepakka" man får hos Bjerke. Klokken er ikke kjøpt ny der, men den har altså vært innom der et par ganger i løpet av sitt lange liv.

En god Bjerkeopplevelse!
 
Redigert av en moderator:
Tenkte jeg bare skulle legge ut dette som informasjon til andre medlemmer.

Har gjennomført en veldig hyggelig handel med @Audioten. Informerte om at det var noe støv på skiven, og vi ble enige om at det som var mest ryddig var å sende inn til Bjerke. Han fikk på telefon pris på 600-800. kr. Syns jo det i utganspunktet var ganske mye for å fjerne litt støv, men vi var enige om at det var greit å sende inn uansett. Klokken blir levert inn og informert om at det vil ta 2-3 uker. (like lang tid som Protid Kjell Larsen bruker på full overhaling av et vintage ur)

Sendte en kort mail til dem og spurte i utgangspunkte om hva timeprisen dem var. Fikk dette svaret. Sitat:






Hei.

Normalt så ligger pris for tjenester på verksted på Nok. 880.-

Men hvis du ser på hele jobben vi skal gjøre så er det riktig det du oppdager, at små reparasjoner koster forholdsvis mye i forhold til store reparasjoner.
Det tar like lang tid uansett hva vi gjør med en kokke: Å snakke med kunden ved disken, registrere inn klokken, sende den til verkstedet, føre den inn og ut, prise jobben, trykkteste klokken og bringe den til bake for utlevering samt gi en garanti på jobben. Derfor blir selve arbeidstiden på å fjerne støv bare en liten del av det hele.

Urmaker Bjerke ønsker å være en kvalitetsleverandør av tjenester. Vi legger derfor stor vekt på at alle våre urmakere er godt kvalifisert og utdannet. Videre har vi et av de beste verksteder i Norge når det gjelder maskiner og utstyr. Summen av alt dette koster penger å drive noe som gjenspeiles i prisen. Men vi må selvfølgelig sørge for at vi er konkurransedyktig noe vi hver dag får sjekket opp mot verksteder over hele Europa. ( som vi jobber med) Det er også meget strenge krav fra fabrikker på hvilke utdannelse vi skal ha, utstyr, deler samt maskiner. Vi blir autorisert for hvert merke og i enkelte tilfeller for hvert urverk.
Vårt verksted er service for våre kunder. Dvs. vi tjener ikke penger på verksteddrift.
( I motsetning til bilbransjen hvor verksted er et profittsenter)


Men for at vi skal kunne holde denne service må vi differensiere litt. Kunder ( med klokker som er kjøpt hos oss) har et kundefordelsprogram. Du kan lese om dette på våre nettsider. Dette vil derfor gjøre at klokker kjøpt hos oss vil komme ut litt rimeligere en de andre. Ps. jeg vet ikke om du har kjøpt klokken hos oss.

Jeg håper du fikk svar på det du lurte på.
I mange tilfeller så virker dette litt tungvint, men skal alle få utført en god kvalitet må vi følge disse rutiner.

Med vennlig hilsen

Halvor Bjerke
Urmaker Bjerke AS
Øvre Slottsgate 11
0157 Oslo


Okay, et vel formulert svar i grunn. Men å si at man ikke tjener penger på å fjerne støv fra en skive for 600-800kr er ganske spesiellt. Og at det skal ta 2-3 uker er drøyt. Skal det gå utover kunden at de har et tungvindt internt system? Dette blir kun lagt ut som informasjon til andre medlemmer.

Rakk ikke sende deg melding i dag @andres , men fikk en sms fra Bjerke at klokken var klar i dag kl 1320.
Reiste inn etter jobben og hentet PAMen. så straks at det fortsatt var et støvkorn kl 2.
En veldig hyggelig mann bak kassa var helt enig og ville sende klokken tilbake.
Jeg var mere ivrig i å få den med meg hjem etter 5 dager borte fra armen :rolleyes:
Han sa straks at da var rensen på huset, som egentlig skulle kommet på 530,-
Her var de både under estimat på tid og pris, meget bra!

Kommer meg nesten hjem, beundrer den litt i køen hjem (skjønner ikke at folk orker pendle Drammen - Oslo hver dag :eek: ) så ser jeg det er skjolder på innsiden av glasset :mad:
Sees kun i rett lys og må se godt etter, men OCDen kan ta overhånd på dette.
Får sende en hyggelig mail til de i morgen. Kjedelig å ture ut og inn til oslo hele tiden.
 
Redigert av en moderator:
Sjeldent jeg skriver noe, verken den ene eller andre veien på generell basis.
Er en av de som alltid har fått god hjelp og service på Bjerke.
Siden før sommeren leverte jeg inn en gjenstand som var ødelagt.Dette var min egen feil, og ingen ting å si på dette. De skal ta kontakt osv så fort de vet om de kan repare eller ikke.
Det gikk en god stund og for noen uker siden var jeg innom for å høre. Jeg hadde da ikke med service-lappen.
Pga dette fant vi ikke ut hvor denne tingen var, og egentlig ble jeg litt bekymret. Det ble litt verre da min kjæreste hadde trodd dette var en gammel kvittering og derfor kastet den.
Idag ringte jeg for å forklare dette, og høre om de hadde funnet ut noe mer.
Kort tid etterpå fikk jeg telefon fra en veldig hyggelig person som påtok seg all skyld internt for at dette var lagt på et "Lurt sted" som kun han kjente til.
Desverre var det ikke mulig å reparere, men han ville gi en liten oppmerksomhet pga tiden dette hadde tatt. Jeg ble mildt sagt overrasket og svært imponert når han sa at han hadde anskaffet ny gjenstand som jeg skulle få kostnadsfritt!

Når jeg gjentatte ganger har fått god hjelp, service og slik behandling som jeg får så synes jeg det er hyggelig å kunne dele dette.

Det har tidvis vært perioder med negativ omtale av Bjerke, men dette ser ut til å ha endret seg (refr tidligere historier her inne) og det synes jeg er strålende av dem. Håper flere opplever sammen tendens:)
 
Vil også dele en positiv Bjerke-opplevelse:

Bestemte meg tidligere i sommer for å skifte skive og visere på min Rolex GMT. Tok først kontakt med Lervik, som på sedvanlig vis svarte raskt på epost. Etter et par oppfølgingsspørsmål virket det dessverre som om de gikk lei - det kom i alle fall ikke flere svar.

Tok derfor kontakt med Bjerke på epost. Verkstedet svarte raskt og presist. Fikk beskjed om at jobben skulle ta fire uker.

Etter temmelig nøyaktig en måned fikk jeg SMS med beskjed om at klokken var klar.

Har vært nevnt tidligere at Bjerke driver verkstedet som non-profit, og at de derfor gir gode priser på deler. Hvorvidt de ikke tjener penger på verkstedet har jeg ingen forutsetinger for å uttale meg om, men de hadde i alle fall den laveste prisen på denne jobben, og klokken var ferdig til avtalt tid. Mer kan man jo ikke be om, så min første opplevelse med Bjerke frister til gjentagelse.
 
Jeg har hungrert litt etter en ana-digi en stund, og der er jo Breitling kongen på haugen. Så selv om jeg er usikker på om jeg kommer til å ta meg råd til en med det første tenkte jeg i alle fall ta en tur innom en butikk og kikke litt på hva som er tilgjengelig. Så ruslet innom Bjerke på vei hjem fra jobb. Ble møtt med smil og hyggelig tone. Den ene kundekonsulenten (heter sikkert det i dag :p) spurte om jeg kikket etter noe spesielt, og jeg sa som sant var at jeg hadde lyst til å se på Breitling sine ana-digi-klokker. Vedkommende forstod ikke språket, greit nok. Det heter sikkert ikke ana-digi sånn egentlig. Forklarte hva jeg mente med det, og så etter litt leting fant de frem en Aerospace. Flott eksemplar syns jeg. (Vil ha!)

Siden jeg har for mye respekt for andres klokker til å takle for mye spurte jeg hvordan den fungerte. Hun svarte noe sånt som at den fungerer som alle andre klokker. Tja tenkte jeg, det var jo en litt enkel forklaring så spurte hvordan man brukte kronografen. Da svarte hun skråsikkert at dette ikke var noen kronograf, og så pekte hun på sin egen klokke og sa at de var sånne små subdials på kronografer, den Breitlingen har ikke det, så da er det ikke kronograf. Tja, tenkte jeg igjen. I urmakerverden kanskje det er slik at de ikke kaller dette for en kronograf... Så da spurte jeg om det var stoppeklokke på den. Nei svarte hun da. Nå begynte jeg bli bekymret for eget intellekt, men stilte kontrollspørsmål: hva viser da dent digitale displayet? Tiden, var det enkle svaret.

På dette tidspunktet, hvor jeg var på randen av å bare snu meg å gå, kom den andre kundekonsulenten bort og spurte om det var noe spesielt jeg lurte på, og de to byttet plass. Jeg ga samme innledning, og spurte om Aerospace'n ikke hadde stoppeklokke (klok av skade ville jeg ikke bruke kronograf igjen). Han kikket litt på den og sa at nei, den hadde ikke det. Er det digitale displayet en slags gmt-funksjon da? Nei, det viser bare tiden sa ham da.


Hæ... Seriøst? Hadde de virkelig inne en slags ana-digi uten kronograf? Finnes det? Hva er poenget da? tenkte jeg. Og så latet jeg som jeg kikket over den kjapt en siste gang og gjorde meg klar til å gå. Så ser jeg at det står "Chronograph" på baksiden, og klarer ikke du meg for å spørre.. Da, etter litt om og men klarer han å bytte til kronograffunksjon. På dette tidspunktet har jeg vel egentlig gitt opp, men blir stående og prate litt med ham og får se gjennom onlinekatalogen til Breitling før jeg sier hadet og går.

Hyggelige folk, men skal jeg kjøpe meg Breitling så blir det heller på jomashop.com enn på Bjerke. Makan.
 
Får vel dele min erfaring fra Bjerke ettersom jeg har vært innom noen ganger nå.

Har vært innom flere ganger og alltid fått god hjelp.
Enten det har vært noe service-relatert eller kun kikking. De gangene jeg har sagt at jeg kun kikker, har jeg likevel fått god service.

Jeg kan si meg enig at noen ansatte (Karl Johan) har litt opp/ned holdning, men jeg er meget fornøyd med flere av de ansatte der (kanskje ikke det er passende å nevne navn)

Har aldri kjøpt en klokke i butikken, men likevel fått hjelpen jeg ønsket. Dette gjør selvsagt at jeg kommer tilbake når jeg skal ha en ny klokke. Enten det er om et år, eller 20 år.

De har justert ledd, fikset små-ting - uten å ta betalt. Hadde selvsagt betalt hvis det hadde vært tilfelle, men ekstra hyggelig når man kun må betale med et smil :)
Vet ikke om det er fordi jeg spør på en hyggelig måte, eller om dette er den generelle praksis.
Jeg prøver å oppføre meg på den måten jeg selv ville blitt behandlet på.

Jeg drar faktisk alltid til Bjerke først, ikke vært misfornøyd sålangt.
Etter den servicen jeg har fått på Bjerke hittil, er det ingen grunn til å tvile neste gang jeg skal til ha hjelp til noe klokkerelatert..

Tommel opp fra min side.
 
Bjerke Karl Johan

Tommel Opp!
Topp service fra ung herremann mens Stålfisken ble trykktestet.
Den klarte ikke 2000 meter, så da kommer vi tilbake senere med en liten jobb....

:cool:
 
Jeg var med min bror på Bjerke i Bergen i går da han jakter den nye Navitimeren 46mm. I tillegg tenkte jeg at jeg kunne få skiftet batteri på ene breitlingen min. Broderen er i kjøpsmodus, men ble møtt av en arroganse og voldsomt liten vilje til hjelp. De hadde ikke fått den inn og visste ikke når den kom heller. Og det var det.. Hadde jeg vært kassadamen, ville nå jeg hvertfall tilbydd han å se på noen alternativer. Evt virket litt interessert i å selge/hjelpe. Ikke bare stå der og virke uinteressert.

Angående batteriskiftet fikk jeg bare beskjed om de måtte sende den inn, til Stavanger, og det ville koste 400kr å sende den. Prisen på å skifte batteri visste han ikke, men de som skulle utføre skiftet ville ringe meg for å gi meg et tilbud. Men det ville hvertfall ta 2-3 uker.

Vi begge var enige om at dette var utrolig skuffende og elendig service fra Bjerke.
 
Redigert:
Jeg var innom Karl Johans gate her om dagen for å plukke opp en ny Patek katalog til dekorasjon i stua.

Fikk med meg en del kataloger og en JlC bok samt at jeg fikk prøvd et par klokker jeg har drømt om lenge!

Alt i alt veldig fornøyd. Han stakkars mannen som fikk hjelp av dragen som tidligere la ann på @Minuteman virket ikke så fornøyd.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har et noe ambivalent forhold til Bjerke avdeling Bergen, og har lys til å gi litt ris og litt ros.

For en stund siden var jeg innom for å ta av et ledd på min flunka nye Rolex, da jeg ikke hadde en passende skrutrekker - og ikke ville risikere å ødelegge gjengene. Vel inne i butikken ble jeg møtt av en hyggelig ung dame, som jeg antar var en ekstrahjelp, samt en litt eldre dame. Jeg forklarte porblemstillingen, og de to så spørrende på hverandre, før den eldre sa; "dette fikser du, Christina" (navnet husker jeg ikke...), hvorpå Christina svarte; " jeg er jo ikke så flink, kan ikke du heller gjøre det". Den eldre damen mumlet da ut noen ord om at hun ikke var så dreven hun heller. Jeg burde luktet lunten der og da, men i mitt hode burde ansatte hos Bjerke være kapable til å finne frem et riktig skrujern og skru ut og inn en skrue. Resultatet så tilsynelatende bra ut, jeg betalte 250 kroner og tuslet fornøyd hjem. Vel hjemme tittet jeg på endeleddet som var tatt av, og oppdaget at gjengene bar tydelige spor av feil skrujern. Ikke noe big deal, men fryktelig irritierende å betale 250 kr for noe jeg fint kunne ødelagt selv...! :mrgreen:

Noen uker senere var jeg innom for å forhøre meg om en potensiell ulyd. Da fikk jeg pratet med en veldig hyggelig og dyktig svensk urmaker, som velvillig og forklarte. Han kunne forsikre meg om at alt var i skjønneste orden.

I dag la jeg nok en gang turen innom Bjerke, da jeg plutselig fikk det for meg at en Daytona var noe for meg. Jeg ble tatt godt i mot, og fikk tafse og klå på det jeg ba om, selv om jeg fra starten av ga uttrykk for at det ikke ville bli noen handel. Jeg konkluderte med at daytonaen ble som en barneklokke å regne på mitt håndledd, men jeg falt pladask for Explorer II Polar. Damen jeg pratet med, som var en annen enn tidligere, var veldig trivelig, og hun svarte godt på spørsmålene jeg hadde. Jeg fikk til og med et rolexmagasin med meg hjem. :D Alt i alt en meget trivelig opplevelse.

De to siste opplevelsene har begynt å veie opp for det noe dårlige førsteinntrykket som fortsatt henger litt igjen :)
 
Legger til min andre erfaring med verkstedet til Bjerke.

Har en Reverso hvor kronen plutselig lot seg dra rett ut. Da jeg ikke har behov for en sveitsisk tannpirker tok jeg kontakt med Bjerke. Bjerke hadde service på klokken i sommer, så jeg ba om at de tok en vurdering på om dette ikke burde gå under servicegaranti.

Verksteted svarte prompte, sa seg enig i at det var mulig at jobben ble gratis, og at de skulle ta kontakt. Ca. ti dager etterpå fikk jeg SMS om at "Deres Ur er Klart til Afhenting", eller noe i den duren.

Litt sånn usikker på om jeg kom til og måtte krangle med noen skjøt jeg for sikkerhets skyld frem brystkassa i det jeg skrånet ned Karl Johan. Dessverre går alltid luften ut av meg når jeg står i slusa til Bjerke, det er noe med det der - og da jeg kom frem til disken var de innøvde Sylvester Stallone-ansiktsuttrykkene som blåst vekk av vinden.

Heldigvis ble jeg møtt med et smil, en reparert Reverso og ingen regning. Balltreet jeg hadde presset mellom venstre lår og jeansen føltes nå bare plagsomt, fremfor som et forhandlingsredskap.

Alt i alt: Bjerke har levert varene begge gangene jeg har vært i kontakt med dem. Liker Tidemann og Lervik jeg også, men Bjerke er bedre til å svare på epost enn Tidemann, og har vært rimeligere på Rolex-deler enn Lervik. Det skal de ha.
 
Redigert:
Bare en kjapp tur innom bjerke denne gangen, bare for å kikke, noe jeg forklarte den hjelpsomme fyren i lokalet. Det så ikke ut til å dempe entusiasmen hans, som viste meg alt jeg ba om og enda litt. Når det kommer til salg, har de fleste urmakerene jeg har vært innom i Norge mye å lære av Bjerkes karl-johan avdeling.
 
Herman @ Bjerke Karl Johan =
6603dc5a9292104b44c349b85b5aaf7a-5-crazy-fan-theories-that-make-total-sense.jpg
 
Bjerke i Bergen

Var innom Bjerke på Engen i Bergen forleden dag med en kamerat. Enestående service.

Tommel opp fra meg!

Et bilde av to aktuelle kandidater: