Urmaker Bjerke

Medlem
15. sep. 2011
Innlegg
2.716
Sted
Oslo
Det har vært skrevet en del rundt servicen til Bjerke og tenkte jeg kunne nevne min nyeste erfaring.

Jeg hadde behov for å få tilpasset spennen på min PP 5712R og ville gjerne få byttet reim. La det være helt klart - bytte reim på denne klokka er ikke bare å løsne noen baretter. Til tross for at jeg har en del skrujern så er ingen av de i nærheten til å håndtere de bittesmå skruene av gull.

Uansett - ble høflig tatt imot.
God klokkeprat.
Urmakeren bøyde til spenna så den nå sitter perfekt.
Jeg har ny reim på.
Totalkostand på kr. 0,-

Hva? Ingen krise?
Nei - definitivt ikke. Og det har jeg heller aldri opplevd. Jeg vet at noen har hatt annerledes erfaring enn meg (bla en sak skrevet på SP), men generelt så må man da kunne si at Bjerke på Karl Johan (går hovedsakelig hit) holder høyt servicenivå?

Nå er ikke jeg en av de som kontinuerlig kommer innom og forventer at de til enhver tid "mater" frem alle verdens godbiter som selger har -antageligvis- forstått for lenge siden at du ikke kommer til å kjøpe.

Innlegget er rett og slett skrevet som en motvekt til andre negative innlegg. Jeg tror Bjerke står ofte for hugg da dette er hovedstadens store klokkebutikk med merker som tiltaler de fleste her inne. Lett å skrive negative ting om "kjempene".
 
Har du rett?


Sorry... Jeg har elendig humor :) ot: bra at vi deler positive erfaringer oxo!
 
Redigert:
Vedrørende Bjerke så er det kun avdelingen i Prinsensgt. som gjelder for meg!
Service nivået i KJ er en skam!

AW:)
 
Etter å ha vært med MM når han kjøpte en Panerai hos Bjerke er jeg sikker på at jeg aldri kommer til å handle klokker der. For den prisen vi her inne betaler for et produkt burde servicen ligge langt over det vi opplevde den dagen. Jeg skal ikke svare for hvordan MM opplevde handelen, det er tross alt han som trakk kortet.
 
Nå er ikke jeg en av de som kontinuerlig kommer innom og forventer at de til enhver tid "mater" frem alle verdens godbiter som selger har -antageligvis- forstått for lenge siden at du ikke kommer til å kjøpe.

Det er vel her det ligger... HEHE Her scorer Tidemann veldig høyt i min bok, var å så på JLC igjen i dag. Hos Bjerke, over stengetid og greier, ikke noe å klage på sånn sett. Men jeg føler meg deprimert og ikke kjøpelysten når jeg går derfra. Så service er kanskje ikke det jeg klager på, men den lille drømmingen som får meg til å kjøpe det uret som koster 2 gangen av hva jeg hadde tenkt å bruke:p hehe

Skal du kjøpe bil vil du gjerne prøvekjøre bilen med alt utstyr og dill dall og ikke få det fortalt av en person som ikke tror at du kommer til å kjøpe produktet.
Arrester meg den som vil men det er hvertfall hva jeg mener etter en flaske vin:eek:
 
Jeg har levert den gule Tudor Prince Date chronoen min til service hos Bjerke i Prinsensgt - skal være ferdig en eller annen gang i løpet av kommende eller neste uke, så vi får se hvordan servicen der er. Har også hatt min andre Prince Date chrono der for å få gjort noen reperasjoner på den, og har forsåvidt ingenting å utsette på det arbeidet som ble gjort.
 
Jeg har alltid opplevd topp service hos Bjerke, både i Prinsens gate og i Karl Johans gate, og kommer til å kjøpe det neste uret hos Bjerke også.

Jeg kan dessverre ikke si det samme om Tidemann. Første gang jeg var hos Tidemann ble jeg møtt av en veldig hyggelig og kunnskapsrik selger/urmaker, men når han så at jeg hadde en JLC på armen virket det som at han ikke så på meg som en potensiell kunde og ble litt sur og uinteressert.

Neste gang jeg var i butikken sto det en selger bak disken og leste VG, fullstendig uinteressert i å betjene kunder! I tillegg fikk jeg inntrykk av at butikken var nær konkurs, flere av montrene var tomme for klokker. Dette var for ca to år siden og jeg har ikke følt noe behov for å oppsøke Tidemann igjen.
 
Jeg personlig holder meg langt unna Bjerke, ihvertfall kjøp og service på ur. Hadde en Sub fra 1991 på service, og får tilbake klokka med svarte støvkorn på 11 og 12 på datohjulet, og det er 3 små pollenaktige "korn" på minuttviseren. Er det meg eller er dette bare helt på tryne?
Aldri aldri igjen skal jeg ha noe på service på Bjerke.

Butikken på Paleet derimot syntes jeg det er hyggelig å besøke. Flott service!
Kanskje noe manglende kunnskaper, da den ene ansatte bruker 10 minutter på å finne ut om det faktisk sitter ETA 2824 i Tudor Pelagus og Black bay, for å så presisere at "mekanikeren" som hun så pent kalte han syntes at det var noe helt spesielt å åpne en av de klokkene, og at urverket virkelig var noe å se på.

Sier ikke at et dekorert ETA verk er noe stygt syn. tvert imot, men så spesielt kan det umulig være?
 
Redigert:
Det finnes ingen - jeg gjentar, INGEN - selger som vet om en kunde kommer til å kjøpe eller ikke. Da må han først spørre kunden. Og om kunden sier at han ikke skal kjøpe, ja så skal han like fordømt god service som en som kommer inn og sier at han skal kjøpe en gull-PP. Dette er elementært.

Jeg har hatt mer enn et par opplevelser hos Bjerke, men kan selvsagt ikke uttale meg på vegne av andre enn meg selv.

I disse situasjonene har jeg aldri vært antrukket i dress, slips eller penklær av noe slag, men jeg har heller ikke sett ut som noe annet enn den bygdegutten jeg er. Jeg har beskjedent spurt om å få kikke litt og samtidig spurt om det har vært mulig å få sett/prøvd en spesiell modell - som jeg har vært interessert i. Jeg føler at jeg i disse situasjonene har blitt tatt i mot som "en kikker". Når det gjelder Karl Johan har jeg selv måtte be om "kontrakten". En gang sa de at "nei, sub-c fantes ikke inne" - og dermed mer eller mindre snudd ryggen til. Jeg spurte så om de hadde en slik klokke i Prinsens gt eller Paleet (aner ikke om de selger Rolex i Paleet), men, nei, dette fantes ikke. Jeg var også interessert i en YM med blå skive, og dette gjorde jeg klart ved å si at dette var en klokke jeg hadde veldig lyst på. Ingen tegn til at denne skulle ut av skapet så jeg skulle få klådd på den. Jeg spaserte deretter ned til Prinsens gt, ble veldig godt mottatt og fikk prøve en sub-c (date) på armen!!! Ble til og med spurt om de skulle holde av en 114060 n år denne kom inn.

Bjerke Bergen ble en veldig bra opplevelse for meg. Det var riktignok butikklederen herself som hjalp meg. Hun fikk meg til og med til å bli skikkelig forelsket i en klokke jeg hadde en viss avstandsforelskelse til.

Etter minst tre besøk i KJ, i tillegg til opplevelsen Mathfjeld refererer til, kan jeg ikke si meg fornøyd.

Prinsens gt og Bergen har for meg vært positive opplevelser.
 
Bjerke? Går den sjappa rundt ennå? ;)

Har skrevet dette andre plasser her og, men jeg har vært hos Bjerke (KJ (aldri noen andre steder)), og alle gangene har servicen vært bra. Eller nei. Den har vært slik man skal kunne forvente. Første gangen var jeg bare innom og kikket. Da fikk jeg prøve et par forskjellige. Andre gangen kjøpte jeg Panerai (det vil si: sjefen som tapte det berømte veddemålet kjøpte til meg). Tredje gangen var jeg inne for å ordne buckle-en på samme klokke (løs skrue), her smurte urmakeren inn noe lim. Og jeg var vel fornøyd med det og, selv om en ny buckle jo hadde vært å foretrekke.
Fjerde gangen var jeg inne og kikket på en JLC. Tilstedeværende service da også.

Men den siste gangen. Å du store tid. Aldri mer. Sier som Jean Claude Van Damme: NO WAY BACK.
 
Tror høydaren var når jeg og en kamerat fikk prøvd 5712 og største nedtur må være når jeg ønsket å prøve en nautilus men fikk prøvd en 42mm radiomir. Sistnevnte gang var jeg i modus for å handle og kunne ha satt meg på noe venteliste av noe slag.

Antar selger ikke klarte å skjønne hva jeg hadde på armen (limited AP).

Forskjellen mellom tidemann og Bjerke er i min erfaring enorm. Men tror det ligger litt i modellen, tidemann åpner montre og lar deg seg på hva du vil, Bjerke lar deg kanskje se på noe om de har det inne og om selgeren mener du er prekvalifisert. Siden mye av Bjerke sine varer ligger i hvelvet er det jo aldri godt å vite hva man skal spørre om å få se på siden de aldri vil si hva som faktisk er der.

Moralen i historien er at jeg foretrekker servicen hos tidemann og i Genève - modellen er ganske lik mtp service.
 
Må nok si meg enig med trådstarter her. Registrerer mye negativt om Bjerke, og noe av det sikkert med god grunn. Registrerer også at det er helt greit å rope ut sin misnøye med Bjerke, men busten reiser seg fort om man sier noe negativt om servicen hos et par av de andre som pusher "premium" merker i hovedstaden. Jeg har alltid blitt relativt godt behandlet hos Bjerke. Sist gang ringte jeg først Tidemann etter bla en spenne til JLC. De ønsket da en mail som aldri ble besvart. Etter lang tid ringte jeg Bjerke og fikk mail med bekreftelse på noen minutter og handlene var i boks. Den andre jeg har erfaring med lot noen andre ta regningen for sin "forretningsdrift" for ikke lenge siden uten at jeg ble videre sjokkert av at det ble utfallet etter å ha opplevd servicenivået der... Jeg sier ikke at Bjerke er best i klassen eller at det ikke er rom for forbedringer hos Bjerke, men av egne erfaringer synes jeg det er rart at de blir fremstilt som så mye verre enn konkurentene.
 
Den lille kontakten jeg har hatt med Bjerke i Karl Johan har vært utelukkende positiv, og vil ikke si jeg oser av som skal til å kjøpe en PP.
 
Det skal legges til at jeg har opplevd god service hos Bjerke også, men helhetsinntrykket gjør at jeg kommer til å velge andre butikker når jeg neste gang skal kjøpe butikkny klokke.

@TomB Tidemann har et rykte på seg på å være dårlig på mail. Det er veldig synd.
Når det kommer til JLC så forstår jeg virkelig ikke hvorfor noen kjøper hos Bjerke når man får samme klokka noen hundre meter unna for en lavere pris, samt det mange mener er en bedre service. Spiller Bjerke på folk sin uvitenhet om at de overpriser klokkene, eller mener de at de tilbyr en service som forsvarer den høye prisen? Ikke meningen å være kritisk til deg TomB, er mer et generelt spørsmål.
Skjønner også at du er kritisk til AL etter service historien.
 
Redigert av en moderator:
Som nevnt i en annen tråd, så har jeg stort sett bare møtt velvilje hos alle urmakerne jeg har besøkt i hovedstaden. Jeg tror kanskje noe av Bjerkes "problem" som jeg tror de sliter veldig lite med selv, er at de i større grad enn andre forholder seg til et mer pengesterkt og "uopplyst" publikum. Jeg vil tro at en typisk "Bjerkekunde" er noen med penger som vet hva de vil ha, og som ikke har tatt seg bryet med å surfe rundt på klokkefora og vet hva man kan få en Deepsea for hos AD i Amsterdam. Et par ganger har jeg stilt spørsmål av teknisk art som ikke har vært så veldig avanserte, men som selgerne ikke har kunnet svare meg på. (For eksempel: Er det samme urverk i denne som i den utgåtte modellen). Det finnes flere butikker med entusiaster bak disken, men Bjerke er kanskje ikke stedet jeg går for en koselig klokkeprat... Og det tror jeg heller ikke de vil være...
 
Jeg tror det Santos sier stemmer, (uten at jeg har vært innom Bjerke noen gang) de har en annen tilnærming til businessen. De flyter sikkert mye på pengesterke kunder som vil trekke kortet der og da. Uten å sjekke opp priser andre steder osv.
Med tid og stunder tror jeg dette kommer til å være en lite smart strategi. Da neste generasjons klokkekjøpere kommer til å være mer vant til å ta et nettsøk for å sjekke opp priser osv. Det jeg har lest av andres erfaringer, kan det virke som Bjerke ikke selger "den store opplevelsen", og det er noe alle urmakere burde fokusere på. Det blir desto mer viktig, når markedet blir mer og mer transparent.
Lervik Ur klarte å selge meg en god opplevelse ved klokkekjøp over mail og tlf. Da gjør de jobben riktig. Når man sitter og skriver mail frem og tilbake med eier av butikken klokka 23.00, får ihvertfall jeg en følelse av ekstra service og at de er interessert at jeg skal få en god opplevelse. Dette gjaldt ting som lett kunne ventet til dagen etter, men fortsatt så ga de den ekstra servicen som jeg vektlegger når jeg skal legge noen månedslønninger i en ny klokke!
 
Tror @Mathfjeld er inne på noe her. Hvorfor kjøpe hos Bjerke når du kan oppnå bedre pris hos en annen forhandler i nærheten? Kan det at være at mange går misfornøyd ut fra Bjerke fordi de ikke har oppnådd noen rabatt? Hvorvidt det ene eller andre er en god strategi lar jeg det være opp til den enkelte forhandler å avgjøre, men utelukker ikke at mange ekstrapoeng kan scores på å gi et prisavslag. Når det er sagt registrerer jeg også ut fra offentlig tilgjengelig informasjon at Bjerke ikke er dårlig på butikkdrift og da har de vel i stor grad nådd målet sitt vil jeg tro.
 
Redigert av en moderator: