Ulykker/skader med deres klokker?

Nei, her mener jeg faktisk hovedfjær (mainspring) @Hammerfjord . Kan se hvordan en balanse raskere kan gå i stykker, men i dette tilfelle var det nok hovedfjæren som røk. Fikk desverre ikke en god forklaring på hvorfor under servicen, men som urmakeren sa kunne også slikt forekomme :)

Mainspring...Ok: "Opptrekkings fjær"... Ja ok: Fikk den ikke gjennom der...
De er trekt ut og sammen hver gang klokken opptrekkes...Mye stress der egentlig.
Det er klokken sin gang-reserve.
 
Redigert av en moderator:
Fikk nettopp en tlf fra Protid nå ang min Inox som er inne for reparasjon av bezelen.
De kunne dessverre ikke gjøre noe med skaden. Jaja, da "sparte" jeg de pengene... Så da får jeg bare tolerere skaden, og bli vant med det. Slenger ut et bilde når jeg har hentet den i morgen.
 
Fikk nettopp en tlf fra Protid nå ang min Inox som er inne for reparasjon av bezelen.
De kunne dessverre ikke gjøre noe med skaden. Jaja, da "sparte" jeg de pengene... Så da får jeg bare tolerere skaden, og bli vant med det. Slenger ut et bilde når jeg har hentet den i morgen.

Det burde gå ann å bytte bezelen siden det er en adskilt del av kassen:confused:
 
Det burde gå ann å bytte bezelen siden det er en adskilt del av kassen:confused:

Joda, det går nok an. Men vet ikke om jeg vil bruke flere tusen på en klokke som i utgangspunktet koster 5000,- og er ment for røff bruk. Jeg slipper nå å være "redd" for flere skader om jeg skulle dulte borti noe. Den blir uansett en keeper som vil få et røft liv (som den absolutt bør tåle).
 
Joda, det går nok an. Men vet ikke om jeg vil bruke flere tusen på en klokke som i utgangspunktet koster 5000,- og er ment for røff bruk. Jeg slipper nå å være "redd" for flere skader om jeg skulle dulte borti noe. Den blir uansett en keeper som vil få et røft liv (som den absolutt bør tåle).

Ja...De kunne undersøke om kostnadene på bezelbytting... Hadde vært godt å vite uansett.
Kan ikke bli så dyrt med en så "enkelte" bezel.
 
Kom over denne på nett tidligere i dag. Det er ikke min klokke, men jeg tar sjansen på å legge den inn her likevel:

attachment.php
 
Redigert:
Det er jo desverre kjent at carbon / keramikk er knallhardt men det tåler ikke mye hard påvirkning for å knekke, riper er en ting- slag er noe helt annet.
Tom
 
Jeg har en kjæreste som ikke bryr seg det dugg om klokker.
Tipper vi er flere i samme båt...
Men fordi jeg ikke gav opp, fant hun til slutt en klokke hun likte veldig godt. Nemlig en mid-size Omega Speedmaster.
Noen uker senere befant jeg meg på Gatwick i forbindelse med en jobbreise.
I champagne-rus kom jeg til å kjøpe med en Speedy til fruen.
Hun ble veldig glad som seg hør og bør, og har siden båret uret omtrent daglig.
Og når jeg nevnet at hun strengt talt ikke bryr seg om klokker; hun har aldri stilt inn klokken siden hun fikk den for snart fire år siden.
Klokken har selvsagt ligget urørt i ukevis i slengen, stoppet og startet, datoen er rett kanskje en gang per tre år. Dere skjønner tegningen.

Så til poenget:
Her om dagen fikk hun plutselig for seg at hun skulle stille inn vidunderet.
Spurte meg om hvordan hun skulle gjøre det, og gikk hardt til verks.
Problemet var bare at den ikke ville tikke.
Jeg overtok og kunne raskt konstatere at klokken var blitt ødelagt. Noe var løst inne i kassen, og det var umulig for oss å finne ut når det kan ha skjedd. Et par hakk her og der på kassen var det selvsagt, men lite som tyder på at den har falt fra store høyder.

Leverte den inn hos Bjerke for en måneds tid siden. Venter fortsatt på takst.
Regner med jeg må punge ut for nytt ur...
 
Jeg har en kjæreste som ikke bryr seg det dugg om klokker.
Tipper vi er flere i samme båt...
Men fordi jeg ikke gav opp, fant hun til slutt en klokke hun likte veldig godt. Nemlig en mid-size Omega Speedmaster.
Noen uker senere befant jeg meg på Gatwick i forbindelse med en jobbreise.
I champagne-rus kom jeg til å kjøpe med en Speedy til fruen.
Hun ble veldig glad som seg hør og bør, og har siden båret uret omtrent daglig.
Og når jeg nevnet at hun strengt talt ikke bryr seg om klokker; hun har aldri stilt inn klokken siden hun fikk den for snart fire år siden.
Klokken har selvsagt ligget urørt i ukevis i slengen, stoppet og startet, datoen er rett kanskje en gang per tre år. Dere skjønner tegningen.

Så til poenget:
Her om dagen fikk hun plutselig for seg at hun skulle stille inn vidunderet.
Spurte meg om hvordan hun skulle gjøre det, og gikk hardt til verks.
Problemet var bare at den ikke ville tikke.
Jeg overtok og kunne raskt konstatere at klokken var blitt ødelagt. Noe var løst inne i kassen, og det var umulig for oss å finne ut når det kan ha skjedd. Et par hakk her og der på kassen var det selvsagt, men lite som tyder på at den har falt fra store høyder.

Leverte den inn hos Bjerke for en måneds tid siden. Venter fortsatt på takst.
Regner med jeg må punge ut for nytt ur...

Det hadde vært interessant å vite hva som gikk rundt og løs i kassen da...
 
Det hadde vært interessant å vite hva som gikk rundt og løs i kassen da...

Den er sendt til Swatch Group.
Aner ikke hvor lang tid det pleier å ta før man får tilbakemelding.
Iallefall en måned, det kan jeg fortelle.
Skal oppdatere tråden når jeg vet mer.

Husker ikke hva jeg betalte for uret og vet heller ikke hva det er verdt i dag.
Kanskje blir klokken skrotet, selv om det hadde vært trist.
 
Den er sendt til Swatch Group.
Aner ikke hvor lang tid det pleier å ta før man får tilbakemelding.
Iallefall en måned, det kan jeg fortelle.
Skal oppdatere tråden når jeg vet mer.

Husker ikke hva jeg betalte for uret og vet heller ikke hva det er verdt i dag.
Kanskje blir klokken skrotet, selv om det hadde vært trist.

Den Speedmaster automatic "reduced" har en 2890-2 ETA urverk med Dubois-Depraz module.
Billig deler. Du skal nok få klokken igjen, full fungerende;)
 
Vet ikke om dette er rette tråden, men siden den handler om ulykker. Jeg snakker gjevnlig med en bekjent på treninga som jeg har sett ofte går med det som kunne se ut som en speedmaster på armen. Bestemte meg så for å ta en prat med han om klokken som resulterte i å møte en kommende entusiast innen horologi. Vel ihvertfall en som tydeligvis har fått opp øynene for denne flotte hobbyen. Speedyen varvkjøpt av en på finn for 6-7 år siden. Han fortalte at den sjeldent var av armen og at den var med på alt fra styrketrening til bleiskift. At klokkene blir brukt er jo noe vi liker. Vi fortsatte å prate om klokker og bil som ledet inn i at han fortalte han hadde vært i en ulykke noen måneder tilbake. En veldig voldsom 60 mot 60 front mot front kollisjon som endte ut av veien. Bilen (en Volvo) hadde rullet flere ganger, han mente det var fire ganger. Han var kjapt ute med å sjekke at både kone å barn var uskadet og ute av bilen. Heldigvis gikk det bra med han og familien. Han sa så at når han var kommet på sykehuset for sjekk sa han at klokken hadde stoppet. Han ville reparer klokken for den betyr visst mye for han og bestemte seg for å sende den inn. 6000kr og noen uker senere var klokken på armen igjen god som ny og den brukes fortsatt like mye.
 
Den hadde ihvertfall kvalifisert seg som det hadde det vært min klokke og det velger jeg å tro at eieren tenker selv også. :) Han sa også at han veldig gjerne kunne tenkt seg en Submariner uten at jeg hadde sagt noe om Rolex. Så da fikk han selvfølgelig lov til å ta en titt på min Sea Dweller og det var noe han ville ha men at badet trengte å bli pusset opp så prioriteringen lå der for øyeblikket desverre. Hehehe. Fikk også plantet et lite Patek frø der siden det ble nevnt som en av mine store drømmer innen klokkeverden tror jeg siden han dagen etter sa han hadde googlet litt Patek og syns det var mye lekkert der. Men han kunne ikke unngå å nevne de astronomiske summene selvfølgelig.
 
Den er sendt til Swatch Group.
Aner ikke hvor lang tid det pleier å ta før man får tilbakemelding.
Iallefall en måned, det kan jeg fortelle.
Skal oppdatere tråden når jeg vet mer.

Husker ikke hva jeg betalte for uret og vet heller ikke hva det er verdt i dag.
Kanskje blir klokken skrotet, selv om det hadde vært trist.

Snakket med Bjerke i dag.
De kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke hadde fått noen tilbakemelding. De skulle purre Swatch, og gi lyd fra seg i neste uke.

Now, we wait.
 
Redigert: