Ulykker/skader med deres klokker?

Medlem
6. nov. 2014
Innlegg
606
Sted
.
Hei.

Tenkte å lage en tråd om div ulykker/skader dere har hatt med deres klokker.
Fortell gjerne historien rundt dette og om dere valgte å beholde "skaden" eller kostnader ved reparasjon.

Jeg kan begynne:

Forrige uke klarte jeg å miste min 2 mnd gamle Victorinox Inox i badegulvet. Der er det såklart flislagt, og klokka fikk dype hakk og riper flere steder på krona.
I ren frustrasjon tok jeg klokken med meg på jobb og leverte den inn til Protid for reparasjon/polering. De var usikre på om dette kunne repareres.
Jeg glemte selvfølgelig å ta bilder av skaden, da jeg var meget opphisset.
Hadde klokka vært noen år gammel, hadde jeg heller valgt å la skaden være. Men det er noe spesielt når klokka er såpass ny.
Jeg venter fortsatt i spenning på om dette lar seg reparere, og eventuelt kostnaden...
 
Du leverte en Inox til reperasjon fordi den fikk noen hakk? Hmm, trodde det var det som var poenget med denne klokken jeg...

Naturligvis, klokken er nok flott uten hakk også :)
 
Slag skader på kronen går ofte udover tuben og inn i værket viss ikke det er skrukrone.
Dyre hakk er bare dumt å polere vekk, da må man ta så mye materiale fra kassen at den mister formen sinn.
 
Slag skader på kronen går ofte udover tuben og inn i værket viss ikke det er skrukrone.
Dyre hakk er bare dumt å polere vekk, da må man ta så mye materiale fra kassen at den mister formen sinn.

Man må ikke ta mye materiale. Det er nok ikke altfor mange som har utstyr til det i Norge, men er mulig å sveise på metall og deretter polere det ned igjen. Har sett dette ved et par anledninger med godt resultat.

http://www.tidssonen.no/2014/10/tidssonen-besoker-optura/
 
Du leverte en Inox til reperasjon fordi den fikk noen hakk? Hmm, trodde det var det som var poenget med denne klokken jeg...

Naturligvis, klokken er nok flott uten hakk også :)

Jeg skjønner hva du mener... hehe
Hadde jeg bare hatt bilder av skadene, så hadde du nok skjønt hvorfor jeg ønsker å reparere en såpass ny klokke.
Om det er mulig å reparere er usikkert, men håper jeg får en tilbakemelding fra Protid ila uka.
Hadde skaden f. eks. oppstått i en spesiell situasjon som er verdt å huske, hadde jeg latt den være. Men badegulvet da, herregud ;), den historien vil ikke jeg huske hver gang jeg ser på klokka.
 
Jeg mistet min Orient Night/Day ref ET0P001W øverst i trappa hjemme, hvor den da klarte kunststykket å sprette ned trappen, mellom trinnene og endte til slutt på flisene i kjelleren, 2 etasjer ned. Den tikker ikke lengere for å si det mildt.. Planen min var å levere den inn hos den lokale urmakeren på Stabekk, men han har dessverre stengt butikken. Så den ligger bare skadet i boksen..
 
Noen år tilbake...Jeg var på treningssenter.
Klokken(Schaumburg Aquamatic 1000 meter) var lagret på topp hylle i skapet(aldri igjen...)
Da jeg tok rask en del klær ut etter økten, kom klokken i skikkelig full fart ut...Jeg så den gå forbi trynet mitt som en rakett on den smalt voldsomt på flisgulvet bak meg:mad:
Høyden fra fallet var rundt 1,80m og klokken veier 262g med stål rem.
Det hørtes ikke bra ut og jeg var forbanna nok til å spise en baby:mrgreen:

Hver "crown guard" side er bygget av 3 deler: Den enne øvre del tok seg alt...Heldigvis, ingen andre skader.
Klokken stoppet aldri og funker COSC som første dag. "Made in Germany";)

Har aldri sendt den til reparasjon til Schaumburg...Det blir en -beater- for meg...

Skaden sirklet i rød...


 
Hadde nærstridstrening i forsvaret, og var så uheldig å få treningsbatongen smelt over håndleddet. Barretten røk, og klokken dundret i betongen. Viserne løsnet og glasset knuste. Heldigvis var denne i et prissegment jeg ikke mistet nattesøvnen av å tape :mrgreen:

....Den ble heller ikke noe bedre av at jeg egenhendig prøvde å fikse viserne ;)
 
Raketa "world timer"-en min gikk i baderomsgulvet mindre enn to timer etter jeg fikk den. Lesson learned: ikke fomle med ny rem over hard flate. Klokka går fremdeles men det har kommet en stor sprekk i glasset.

IsLwXgp.jpg
 
Raketa "world timer"-en min gikk i baderomsgulvet mindre enn to timer etter jeg fikk den. Lesson learned: ikke fomle med ny rem over hard flate. Klokka går fremdeles men det har kommet en stor sprekk i glasset.

IsLwXgp.jpg

Plexiglass tåler mye. Det hadde vært safirglass, den hadde fullstendig sprengt.
 

Disse vanlig små trykktester(vacuum) i urmaker butikkene går ofte til 10 bar bare.
Jeg fikk testet min Speedmaster.Pro inn i en sånn: Den er gitt for 5 bar men den tålte 10 bar uten problem.
Klart det at det er en god del risiko med en gammel plexiglass som kunne ha en del små brister og kan sprekke lett etter så mange år: Alt plast material tørker med årene som går...Og kan knuses som sukker hvis de er tørr nok.
Det var nok en trist historie det som skjedde til deg:(
 
Noen år tilbake...Jeg var på treningssenter.
Klokken(Schaumburg Aquamatic 1000 meter) var lagret på topp hylle i skapet(aldri igjen...)
Da jeg tok rask en del klær ut etter økten, kom klokken i skikkelig full fart ut...Jeg så den gå forbi trynet mitt som en rakett on den smalt voldsomt på flisgulvet bak meg:mad:
Høyden fra fallet var rundt 1,80m og klokken veier 262g med stål rem.
Det hørtes ikke bra ut og jeg var forbanna nok til å spise en baby:mrgreen:

Hver "crown guard" side er bygget av 3 deler: Den enne øvre del tok seg alt...Heldigvis, ingen andre skader.
Klokken stoppet aldri og funker COSC som første dag. "Made in Germany";)

Har aldri sendt den til reparasjon til Schaumburg...Det blir en -beater- for meg...

Skaden sirklet i rød...



Artig du skulle nevne det @Hammerfjord. Det samme skjedde meg i svømmehallen for noen år siden med så og si samme klokke.
Crown guarden fikk nyttiggjort seg !

Benarus015.jpg

Benarus0014.jpg
 
Redigert av en moderator:
Artig du skulle nevne det @Hammerfjord. Det samme skjedde meg i svømmehallen for noen år siden med så og si samme klokke.
Crown guarden fikk nyttiggjort seg !

Benarus015.jpg

Benarus0014.jpg

Jeg ser det! Ja den design stemmer fra Schaumburg Lindburgh&Benson som eier også Nautic-Fish, men ble utnyttet senere av andre varemerker som Enzo-Mechana, Deep-Blue....Benarus er også inspirert.
Jeg leste at det er en Nautic-Fish distributør som sendte noen Schaumburg kasser(german made) til den berømte Longio(Hong-Kong) som startet biproduksjon for en annen varemerke... I hvert fall, noen i USA eller Europa har startet det helle for sin gevinst.
Lindburgh&Benson saksøkte helle pakke for "copyright infringement": Tror ikke at noen patentering får forsvar i Kina uansett...
Sånn går det med alt nå.
Uansett, må jeg si at du og meg har bevist at den design på "crown guards" tåler mye;)
 
Redigert av en moderator:
Har en gang opplevd at en hovedfjær bare ryker, dette var uten at klokken var trukket for mye opp eller noen form for slag/fall. Den særeste ulykken jeg har blitt utsatt for i alle fall :p
 
Har en gang opplevd at en hovedfjær bare ryker, dette var uten at klokken var trukket for mye opp eller noen form for slag/fall. Den særeste ulykken jeg har blitt utsatt for i alle fall :p

Du mener den "balance spring"... Ja den kan ryke.
Omega og en del andre har "free balance spring" nå. De tåler mer enn disse som er knyttet på begge ender...Så de sier.


"The Co-Axial escapement and the free sprung-balance
The OMEGA Co-Axial escapement is used in conjunction with a free sprung-balance. The timepiece’s rate can be adjusted by modifying the moment of inertia of the balance wheel instead of changing the active length of the hairspring via the index. This adjustment is made with gold micro screws embedded in the circular balance wheel. This construction with the Co-Axial escapement and the free sprung-balance improves shock resistance and avoids disturbances."


http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1678
 
Nei, her mener jeg faktisk hovedfjær (mainspring) @Hammerfjord . Kan se hvordan en balanse raskere kan gå i stykker, men i dette tilfelle var det nok hovedfjæren som røk. Fikk desverre ikke en god forklaring på hvorfor under servicen, men som urmakeren sa kunne også slikt forekomme :)

Du mener den "balance spring"... Ja den kan ryke.
Omega og en del andre har "free balance spring" nå. De tåler mer enn disse som er knyttet på begge ender...Så de sier.


"The Co-Axial escapement and the free sprung-balance
The OMEGA Co-Axial escapement is used in conjunction with a free sprung-balance. The timepiece’s rate can be adjusted by modifying the moment of inertia of the balance wheel instead of changing the active length of the hairspring via the index. This adjustment is made with gold micro screws embedded in the circular balance wheel. This construction with the Co-Axial escapement and the free sprung-balance improves shock resistance and avoids disturbances."


http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1678
 
Redigert av en moderator:
Han snakket om hovedfjær... Fjær eller spiral? Ja, fjær og spiral kan ryke.
De er nok de svakeste deler i et urverk ikke sant? Men spiraler er vanligvis mer utsatt fordi de er tynnere.

Sorry, dårlig formulert. Tenkte selvfølgelig på hovedfjæren ja. Er ikke utypisk at en slik kan ryke og klokken fremdeles gå en stund faktisk(med redusert gangreserve selvfølgelig). Derfor kan skaden ha forekommet ved en tidligere anledning og derfor være vanskelig å påpeke når skaden skjedde nøyaktig.