Tynne ur med høy ATM rating?

Det der hørtes bare dumt ut.
Omega bruker vel fortsatt 2500 i Seamaster 300M for å holde den så slank(og såklart pga pris). Bare tull å si at det er "tukla" med. Det er modifisert med co-axial, og blir vel ikke brukt av så mange andre en omega. Så godt som "inhouse" spør du meg. Verket i Certinaen brukes jo av mange produsenter. Saken med SM 300M er vel at den sprenger budsjettet ditt. Lykke til med letingen.

Omega 300m har samme høyde som Sub, jeg liker ikke skeleton visere og er lite glad i heliumknappen.
Ellers skal du ha tusen takk for ditt vennlige bidrag. :)
 
Omega 300m har samme høyde som Sub, jeg liker ikke skeleton visere og er lite glad i heliumknappen.

Hvis du kan leve med heliumventilen er det flere Seamastere som har sverdvisere ;) I bring thee thine new diver: Seamaster 2254.50:

632417d1329829399-seeking-metal-watch-suggestions-wear-shower-2254_small.jpg
 
Mener også Archimede Sport Taucher er noe rundt 11-12 mm tykk. Ganske fin og god pris. ETA dog.

4105459537_182cccd315_o.jpg
 
Hvorfor ikke gå ned til 100 meter? Eller er ikke Rolex Explorer solid/god nok? ;)


Da øker også utvalget enormt.
 
Ikke akkurat den tynneste 200 meteren - men ikke verst med 13,5 mm for 1000 meter?

SIF2.jpg


JS Watch fra Island. Aner ikke noe om dem, heller ikke pris, men ser ut som straight up ETA chronometer grade urverk ihvertfall.
 
Av nysjerrighet må jeg spørre:

Hvorfor skal den være tynn og tåle 200m vannsøyle?

Skal du dykke med den så gjør det ingenting at klokken er tykk. For det første har du sannsynligvis en dybdemåler på deg, og de er 2-4cm høye. Du har også klokka utenpå tørrdrakten/våtdrakten, så du trenger ikke bekymre deg for "skjortekanten".

Det var tykkelsen, så var det vanntettheten. Jeg regner med at du ikke skal dykke med den, så hvorfor er det kritisk med minimum 20ATM? Skal du kun bade med den holder det med 10ATM - og da er klokkene ofte litt tynnere og (Rolex Explorer f.eks).

Du sier "urmakermessig intressant" (det tolker jeg som in-house), men sier samtidig at en Submariner blir for dyrt?

For å få noe som er noelunde "urmakermessig intressant" nytt fra forhandler så må du nok opp i minimum 40k, og da snakker vi simple entry-modeller uten komplikasjoner - fortsatt ikke særlig "urmakermessig intressant".

Brekker du 55-60k begynner det å åpne seg et marked for stålmodeller med èn eller flere komplikasjon(er) fra respekterte manufakturer. Hvis du derimot er villig til å se på bruktmarkedet stiller du sterkere med 35-40k.
 

Kjempestilig klokke!

Sponon, du stiller nok betimelige spørsmål. Den skal ikke dykkes med primært, da bruker jeg jo bottomtimer. Mer som at jeg ikke vil ta den av armen mens jeg er dykker, særlig i varmere strøk. Men til alt ellers ville kansje 10 ATM være nok - eller ville det det? Jo mer jeg leser høres det ut som om man ikke kan stole på noe som helst som ikke er sertifisert til ISO 6524, ISO 2281 høres jo veldig svevende ut. Jeg spør meg selv, hvem er jeg, om at en Explorer ikke er god nok? Men er den det? Ville dere f.eks raftet med en explorer? Om dere svarer ja, er det altså svaret jeg er ute etter, og da er en Explorer helt super, og de fleste andre klokker ratet til 10 ATM. Jeg vet og at mange klokker er ratet til 20 ATM og mer uten å være sertifisert til ISO 6524. Jeg går ut fra at jo mer seriøs urmaker, jo mer kan man stole på at ratingen holder mål,men man vet jo aldri.
Hvorfor jeg er så opptatt av lave klokker? Jeg er glad i gode skjorter. Fra min første mobil i 1995 til jeg begynte å arbeide offshore i 2008 brukte jeg ikke klokke. Mobiltelefoner er ikke lov å ha med i havet, så jeg måtte ha klokke. Kjøpte en til 100,-nok på CO. Gikk i stykker, en til. Gikk i stykker, kjøpte en InvictaRolexclone. Leste mer om klokker, ble bestyrtet over hva jeg hadde gjort, kjøpte vintage Omega Seamaster av Dag Braanaas. Oppdaget at den sugde væte som en svamp og kjøpte en Certina DS First Automatic og en Hamilton Slim Automatic. Så roet jeg kraftig ner. Jeg er ikke noen flipper. Jeg leter etter klokkene som er perfekte for meg, og det tar tid. Det er greit for meg. Men greia er at etter 13 år uten klokke synes at selv Certinaen min som måler 11mm er klumpete under skjortemansjetten, mens Hamilton Slim på 8mm ikke merkes på armen. Jeg synes jo det er besynderlig at det virker som om mine kriterier irriterer enkelte. Bjørn har vist meg at slike klokker finnes, og Zenith Rainbow er en het kandidat. Men jeg synes den er litt for lite røff, så jeg leter enda.
 
Har du vurdert disste? Alle har 100m vanntetthet (trykktestet til 125m):

Rolex Milgauss:

Rolex-Milgauss-2.jpg


4214379136_9738ce84af.jpg


Oyster Perpetual:

dsc01498yl.jpg


OP_today.jpg


5645996524_9fcc814df0.jpg


5175005459_733e1432ec.jpg
 
Jeg må bare spørre - hva er dette med skjortekanten og klokker :confused:
Jeg går som regel i skjorte, men har aldri merket noe problem her, uansett klokke.
:)

Blir spennende å se om og i tilfelle hva du lander på. For det blir vel unbox i nær fremtid? :rolleyes:
 
Ut fra beskrivelsene dine vil kanskje en Sinn 656 fungere?

Tynn og nett på lanken, 20atm med screw down krone. Ekstra støtsikring og beskyttelse mot magnetfelt.

IMG_3061.jpg
 
Jeg må bare spørre - hva er dette med skjortekanten og klokker :confused:
Jeg går som regel i skjorte, men har aldri merket noe problem her, uansett klokke.
:)

Blir spennende å se om og i tilfelle hva du lander på. For det blir vel unbox i nær fremtid? :rolleyes:

Mener du at klokkene henger nedenfor skjortekanten din?
Enig i at det blir spennende, som sagt har jeg god tid.:rolleyes:
 
Oyster Perpetual og Milgauss er i utgangspunket spennende klokker. Den første for liten, den andre med historiens gysligste sekundviser. Mellomtingen blir selvsagt Datejust ll, men hva som får designeren til å lage svære indexer med mye lume i lag med spinkle visere nesten uten lume er i alle fall en gåte for meg. Kansje veien å gå er en Sinn 556 som arbeidsjern og heller bruke pengene på en fin "byklokke", da er jo mulighetene uendelige...
 
Ta det som ren synsing som ikke er vondt ment; men det virker som du i stor grad lar (irrelevante??) ISO-standarder, dybdetoleranse og diverse teknikaliteter styre deg.

Hvorfor ikke la følelsene slippe til; tillat deg å bli forelsket i et ur og gå for akkurat dét, uavhengig av hva fornuften sier ;)

Det er slik jeg sitter med min vintage Speedy fra 1969 - den tåler sikkert ingenting målt mot ISO-standarder, men jaggu sjarmerer den :D

Uansett hva du velger - lykke til :cool:
 
Ser den, Mikke, og som mitt forrige innlegg sier så er det kansje på tide å la arbeidsur være arbeidsur og bruke pengene på noe som passer bedre på besøk til mer urbane strøk! ;)