Tykke lugs, chamfers, bevels og laser welding. Neste steg?

Jeg har sett en Lasersveiset kasse, det var mulig å oppdage med lupe, dårlig utvikling synes jeg. Når det gjelder Vintage er det viktigere enn før å ha seriøs kompetanse, og helst en fin original referanse å sammenligne med.
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe
Jeg har sett en Lasersveiset kasse, det var mulig å oppdage med lupe, dårlig utvikling synes jeg. Når det gjelder Vintage er det viktigere enn før å ha seriøs kompetanse, og helst en fin original referanse å sammenligne med.

Jeg har ikke sett den nevnte kassen @Tom Henriksen
Men etter hva jeg har lest, og sett av bilder så er teknikken blitt så bra, at man kan ikke avsløre dette med det blotte øyet eller lupe.
Er jo også blitt helt vanlig at manufakturene selv tilbyr å bruker lasersveising når en klokker kommer inn på service med skadet kasse.
Eksempelvis @Jon Henrik sin tidligere Patek Philippe i platina.
Mulig han kan dele noen bilder før og etter utført lasersveising.
1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Jeg har ikke sett den nevnte kassen @Tom Henriksen
Men etter hva jeg har lest, og sett av bilder så er teknikken blitt så bra, at man kan ikke avsløre dette med det blotte øyet eller lupe.
Er jo også blitt helt vanlig at manufakturene selv tilbyr å bruker lasersveising når en klokker kommer inn på service med skadet kasse.
Eksempelvis @Jon Henrik sin tidligere Patek Philippe i platina.
Mulig han kan dele noen bilder før og etter utført lasersveising.
Vis vedlegg 148291

Vis vedlegg 148290

Vis vedlegg 148292

Vis vedlegg 148289

Nevnte Patek er i hvitt gull, og er dessuten rhodinert. Nøyaktig metode Patek bruker for dette kjenner jeg ikke til, men det er nok ikke helt sammenlignbart med det arbeidet som gjøres på en del Rolex og andre klokker i stål.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
En strøken kasse skulle tilsi at resten også var strøkent. Bør jo sånn sett være «enkelt» å spotte en som er sveiset.
Finner du en strøken kasse som har nyere lenke, service insert mm, så skurrer det hvertfall hos meg, da de orginale delene skulle holdt samme stand og ikke trengtes og byttes.
 
En strøken kasse skulle tilsi at resten også var strøkent. Bør jo sånn sett være «enkelt» å spotte en som er sveiset.
Finner du en strøken kasse som har nyere lenke, service insert mm, så skurrer det hvertfall hos meg, da de orginale delene skulle holdt samme stand og ikke trengtes og byttes.
Enig, du ser fort om kasse, visere, skive og bezel har en "normal" patina, har du service skive og visere kan du likegjerne lasersveise kassa.
 
lewiswatchco
Before and After comparison pics......
That giddy feeling which comes from a realisation that the watch on the bench today is worth about the same as all the tools and machinery in my workshop combined... A daily beater Patek Philippe Nautilus 5980/1 in steel. Of course Patek would just chuck this bezel away in favour of a new part but hey, this watch doesn’t need a full overhaul yet..

photo_2019-05-28_18-16-40.jpg
photo_2019-05-28_18-16-38.jpg
photo_2019-05-28_18-16-37.jpg
photo_2019-05-28_18-16-39.jpg
photo_2019-05-28_18-16-36 (2).jpg
photo_2019-05-28_18-16-36.jpg
photo_2019-05-28_18-16-35.jpg
photo_2019-05-28_18-16-41.jpg
 
lewiswatchco
Before and After comparison pics......
That giddy feeling which comes from a realisation that the watch on the bench today is worth about the same as all the tools and machinery in my workshop combined... A daily beater Patek Philippe Nautilus 5980/1 in steel. Of course Patek would just chuck this bezel away in favour of a new part but hey, this watch doesn’t need a full overhaul yet..

Vis vedlegg 148557Vis vedlegg 148558Vis vedlegg 148559Vis vedlegg 148560Vis vedlegg 148561Vis vedlegg 148562Vis vedlegg 148563Vis vedlegg 148565
Dette er bare trist.
I dette tilfellet tror jeg en ad-hoc tur til Patek hadde vært å foretrekke gitt..eller hatt den som den var, frem til en evt. service og bezelbytte.
 
Dette er bare trist.
I dette tilfellet tror jeg en ad-hoc tur til Patek hadde vært å foretrekke gitt..eller hatt den som den var, frem til en evt. service og bezelbytte.

Er du sikker på at du mener det?
Blir jo i prinsippet det samme som å sveise, tinne et karosseri.
0807sr_17_z-applying_lead_body_work-.jpg

0807sr_34_z-applying_lead_body_work-.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Er du sikker på at du mener det?
Blir jo i prinsippet det samme som å sveise, tinne et karosseri.
0807sr_17_z-applying_lead_body_work-.jpg

0807sr_34_z-applying_lead_body_work-.jpg

Veldig flott resultat dette, men skal man sammenligne, så synes jeg nok at et strøkent urestaurert karrosseri er mye bedre enn et strøkent restaurert karrosseri...
 
Veldig flott resultat dette, men skal man sammenligne, så synes jeg nok at et strøkent urestaurert karrosseri er mye bedre enn et strøkent restaurert karrosseri...

Er ikke uenig i det du skriver. Men selv et urestaurert karosseri kan ha tinn og sveisesømmer som du ikke ser under lakken. Da snakker jeg ikke om dagens radiobiler fra yankeeland i aluminium.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjors
Snart kan "alle" sveise kassen sin...

https://www.baselworld.com/en/news/news/laser-welding-for-every-need


Folk får gjøre som de vil, så lenge eventuelle kjøpere blir opplyst om hva som har blitt "fikset". Men, der ligger vel problemet: At mange selgere ikke forteller om den kosmetiske operasjonen da motivasjonen først og fremst ikke er et "penere" ur, men en høyere pris.

For min egen del foretrekker jeg en ærlig brukt klokke. Jeg tror at trenden (for vintage) fremover vil skifte noe, hvor engasjementet viker noe vekk fra såkalt NOS til ur som viser naturlige bruksmerker. Dette grunnet frykten for utskifting av deler osv...