I oktober skal du ganske langt sør i Europa før det blir godt og varmt, men det vet du jo... Vil, lite kreativt nok, slå et slag for et par steder som allerede er nevnt - Portugal i sin alminnelighet og Lisboa i særdeleshet er et glimrende sted å være utpå høsten; fortsatt godt og varmt og, iallefall for en vestlending, moderat til liten fare for mye nedbør. Nå har shopping aldri vært min forte, men jeg har da registert både butikker og kjøpesentre i Lisboa.
Mye god mat og et meget behagelig prisnivå.
De innfødte snakker litt rart, men mange i servicenæringene behersker det vi heromkring kaller Vigra-engelsk, og portugisisk gir nok mening til at man etter et par dager klarer å gjøre seg forstått når man bestiller mat, drikke eller spør etter veien.
Malta er også meget levelig i oktober, og alt er en liten drosjetur unna. Sikkert gode shoppingmuligheter, kun basert på observasjon av klientellet som ellers befolket øya da jeg var der i en høstferie for noen år siden - men Valletta er uansett en herlig kompakt by å tilbringe noen late dager i...