Trenger inspirasjon - familieferie i oktober

Stonefly

Støttemedlem
Medlem
14. okt. 2018
Innlegg
277
Sted
Norge
Planlegger å ta årets familieferie i oktober. Så langt har vi (les: jentene i huset) havnet på noen enkle kriterier som varme og gode shopping muligheter. Altså ganske greie krav.
Noen gode forslag? Hva anbefales?

Reiser som tar et døgn eller to utgår… ferien blir nok ca 10 dager.
 
Hvis dere ser bort fra menneskerettigheter, politikk og religion passer Dubai etc kravet.
30+ grader, fantastisk shopping og fantastiske hoteller. 6 timer flytur(?)
 
Hvis dere ser bort fra menneskerettigheter, politikk og religion passer Dubai etc kravet.
30+ grader, fantastisk shopping og fantastiske hoteller. 6 timer flytur(?)
Har vært innom tanken! Dessverre diskvalifiserer Dubai seg selv nettopp på grunn av det du skriver :/ Det lugger i magen av tanken på å støtte slike kjipinger.
 
Men, andre gode forslag mottas med takk :) varmt i denne sammenhengen betyr 20grader :LOL:
 
Valencia, Barcelona, Lisboa, Napoli eller Porto? Kan jo også vurdere en karibisk øy men ville da ikke lenger vært like sikker ang. shopping. Kjæresten min var på Barbados over jul og der var det godt over 20 med litt shopping på spesifike deler av øya.
 
Valencia, Barcelona, Lisboa, Napoli eller Porto? Kan jo også vurdere en karibisk øy men ville da ikke lenger vært like sikker ang. shopping. Kjæresten min var på Barbados over jul og der var det godt over 20 med litt shopping på spesifike deler av øya.
Kidsa har spilt inn Madrid som alternativ, det treffer for så vidt godt på både shopping og ok varme. Spania har jo god tilgang på vin, det kan jeg like :) Selve shoppingen er naturlig nok viktigst for tenåringene, jeg styrer min begeistring :)

Porto står høyt på min liste, sammen med Lisboa. Nord vs. sør av Portugal? Noen erfaringer?
 
Cascais rett utenfor Lisboa anbefales. Har vært der noen ganger og har bare gode erfaringer. Har bodd både i nærhet til sentrum, hvor du lett kommer deg inn til Lisboa på ca 30 min. Den desidert flotteste opplevelsen var på dette hotellet litt utenfor sentrum, men det koster jo litt da.. https://www.fortalezadoguincho.com/en

Edit; så nå dere skulle reise i oktober, da er det nok ikke så varmt i Cascais lengre.Så da anbefaler jeg heller Taormina på Sicilia. God mat og drikke, spennende shopping (Jeg kjøpte en Panerai 673 der :)), flotte strender og mye å se ellers.
Et fantastisk hotel der er:
:https://www.belmond.com/hotels/europe/italy/taormina/belmond-grand-hotel-timeo/
 
Redigert:
Cascais rett utenfor Lisboa anbefales. Har vært der noen ganger og har bare gode erfaringer. Har bodd både i nærhet til sentrum, hvor du lett kommer deg inn til Lisboa på ca 30 min. Den desidert flotteste opplevelsen var på dette hotellet litt utenfor sentrum, men det koster jo litt da.. https://www.fortalezadoguincho.com/en

Edit; så nå dere skulle reise i oktober, da er det nok ikke så varmt i Cascais lengre.Så da anbefaler jeg heller Taormina på Sicilia. God mat og drikke, spennende shopping (Jeg kjøpte en Panerai 673 der :)), flotte strender og mye å se ellers.
Et fantastisk hotel der er:
:https://www.belmond.com/hotels/europe/italy/taormina/belmond-grand-hotel-timeo/
Kan anbefale The Ashbee Hotel i Taormina, men merk at det ikke er kjøpesentershopping i byen. Tror det kun er i Palermo jeg har opplevd kjøpesenteret, hvis det er et mål….
 
  • Liker
Reaksjoner: Stonefly
Cascais rett utenfor Lisboa anbefales. Har vært der noen ganger og har bare gode erfaringer. Har bodd både i nærhet til sentrum, hvor du lett kommer deg inn til Lisboa på ca 30 min. Den desidert flotteste opplevelsen var på dette hotellet litt utenfor sentrum, men det koster jo litt da.. https://www.fortalezadoguincho.com/en

Edit; så nå dere skulle reise i oktober, da er det nok ikke så varmt i Cascais lengre.Så da anbefaler jeg heller Taormina på Sicilia. God mat og drikke, spennende shopping (Jeg kjøpte en Panerai 673 der :)), flotte strender og mye å se ellers.
Et fantastisk hotel der er:
:https://www.belmond.com/hotels/europe/italy/taormina/belmond-grand-hotel-timeo/
Ferierte på Sicilia for 4 år siden. Brukte en dag i Taormina og det frister med gjentakelse! Spennende shopping ja, hadde tilbud om en gmt master der, til retail, ny fra ad. Men…
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Direktefly til Miami, taxi til havna i fort lauderdale, cruise en uke i karibien med to tre dager på south Beach etterpå før hjemreise. Vi brukte selv et døgn på hjemreisen men med to mellomlandinger og forsinkelser.
Notert :) Cruise høres unektelig ut som skikkelig chill!
 
Singapore, f eks via CPH, er ikke så langt unna. Hadde helt fin høstferie på en uke med barna. The Hourglass er en highlight for klokke-elskere, og generelt mye bra shopping. Været i Madrid kan kanskje være passende da, og shoppingen der er ikke så ille, og hyggelig by med god mat. Enig med @Entropy at Miami+ har noen meget gode upscale shopping malls som kunne falle i smak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stonefly
Hvordan er været i Paris i oktober da? Shopping mangler det ikke på, ikke andre opplevelser heller.
 
Jeg ville fløyet familien til Nice - men det gjør jeg forsåvidt alltid.

Begynnelsen av oktober er slutten av sommeren, ihvertfall med litt flaks, og det er fremdeles over 20 grader i Middelhavet.

Mye bra storbyshopping i Nice, og hyggeligere småbyer i nærområdet. Billigere hotell, leilighet og leiebil enn i høysesong. Kort vei til Italia, ferge til Korsika, tog til flere av kystbyene.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
I oktober skal du ganske langt sør i Europa før det blir godt og varmt, men det vet du jo... Vil, lite kreativt nok, slå et slag for et par steder som allerede er nevnt - Portugal i sin alminnelighet og Lisboa i særdeleshet er et glimrende sted å være utpå høsten; fortsatt godt og varmt og, iallefall for en vestlending, moderat til liten fare for mye nedbør. Nå har shopping aldri vært min forte, men jeg har da registert både butikker og kjøpesentre i Lisboa.

Mye god mat og et meget behagelig prisnivå.

De innfødte snakker litt rart, men mange i servicenæringene behersker det vi heromkring kaller Vigra-engelsk, og portugisisk gir nok mening til at man etter et par dager klarer å gjøre seg forstått når man bestiller mat, drikke eller spør etter veien.

Malta er også meget levelig i oktober, og alt er en liten drosjetur unna. Sikkert gode shoppingmuligheter, kun basert på observasjon av klientellet som ellers befolket øya da jeg var der i en høstferie for noen år siden - men Valletta er uansett en herlig kompakt by å tilbringe noen late dager i...
 
Var på bilferie i Italia i oktober i fjor. Temperaturer mellom 20 og 30 grader hver dag. Hele middelhavskysten er trygg grunn sånn sett.