Tråden vi alle elsker- inspirasjon til innkjøp

Edderi, ny her du. Alle som oppriktig elsker klokker og samler på de bør ha respekt for Rolex Submariner. Både som ikon og som den fantastiske toolwatchen den er, dykker eller ei. De som frekventerer her inne er absolutt ikke opptatt av å vise at vi har penger, og Subben skriker ikke akkurat cash.. Faktisk er det usedvanlig få som vet hva en Sub er. De som tenker at Sub er for nyrike driter jeg i. Har en Seadweller som jeg elsker som hverdagsklokke. Jeg liker dykkefuksjonen fordi dette er en klokke jeg bader med og føler at jeg kan stole på.. Om du vil rakke ned på Sub'n er du på feil forum. Entusiastene her hever seg over det argumentet du kommer med. Den er jo genial.
 
Man må nok ikke like sub, eller speedmaster eller noe annet "mainstream" for å trives her inne. Men å forstå, eller akseptere at mange ikke kjøper ur basert på rasjonelle valg hjelper nok.
 
Et annet poeng er at suben er og blir en dykkerklokke (submariner...), og er du ikke en dykker blir det for meg også lite poeng å kjøpe en dykkerklokke (og nesten ingen av de som kjøper suben er dykkere).

Panerai er altså uaktuelt, hvis trådstarter ikke er marinejeger :confused:
 
Ok? Da kan du vel vennligst forklare meg hva det er jeg ikke har skjønt. For jeg har nemlig litt peiling på stil og image, og hvis du har skjønt noe som resten av de som faktisk er klar over hva en klokke forteller om deg i visse kretser ikke har skjønt, så setter sikkert flere på forumet her pris på at du deler din store oppdagelse med resten av oss.

Da diskusjonen din et annet sted, og lær deg litt nettkutyme. Dette er hi-jacking av tråden.

Så derfor: Jeg prøver igjen, er det andre klokker vi kan anbefale OP?
 
Da foreslår jeg en Rolex, nærmere bestemt en Submariner. :cool: Du har jo allerede en ganske stor og tøff klokke i kategori med PO XL og PAM. En Sub vil utfylle den du allerede har på den utmerket måte. Også er det jo litt morsomt da, at du har en U-boat og en Submariner. Lykke til med valget og husk unboxing når den tid kommer!
 
Panerai er altså uaktuelt, hvis trådstarter ikke er marinejeger :confused:

Dessverre er jeg ikke en av gutta i Ramsund, @elf, men tenkte jeg fint kunne ikledd meg en PAM 386 som en slags "homage" til dem.



Da foreslår jeg en Rolex, nærmere bestemt en Submariner. :cool: Du har jo allerede en ganske stor og tøff klokke i kategori med PO XL og PAM. En Sub vil utfylle den du allerede har på den utmerket måte. Også er det jo litt morsomt da, at du har en U-boat og en Submariner. Lykke til med valget og husk unboxing når den tid kommer!

Jo, @flyback, det er jo gjerne slik at Suben kommer tilbake til meg. Men, den siste tiden har jeg blitt stadig mer tiltrukket av GMT. Uvisst i hvilken variant.

Jeg har forøvrig bytta bort u-båten i en Orient 300M.

Nå føles det som en kappestrid mellom GMT og Panerai. Hvilken Panerai, dog, det er et evig spørsmål :)
 
Redigert av en moderator:
Greit, tror ikke dette forumet er for meg. Har gått i gjennom alle sidene her og det virker som sub er det mest fantasifulle folk klarer å komme opp med. Til å skulle være Norges største klokkeside må jeg si jeg er temlig skuffet, hvis medlemene her ikke klarer å takle at faktisk ikke alle synes suben er den beste klokken på jord. Til alle dere som kommer med den samme kritikken. Hvis ikke dere klarer å se at Rolex er status symboler for nyrike over hele verden, og at suben er den mest gjenkjennlige Rolexen utenom, eller i tillegg til Datejusten og Day-Daten, så får det være deres sak. Det eneste jeg har gjort er å gi min anbefaling til en som er ny og skal kjøpe klokke. Bare fordi jeg er ny på forumet, betyr ikke det at jeg ikke har mer enn nok kunnskap om klokker og stil. Jeg har ikke noe problem med at andre liker submarineren, det får være deres sak, men til en som er nye må jeg kunne få lov å gi han et annet perspektiv på saken, før resten av forumet som tydligvis er veldig glad i suben får han frelst for den.

En annen generell anbefaling til mange av brukerne på forumet her er at dere er altfor selvgode. Greit nok at dere kan mye om klokker, men hvis dere har bestemt dere for at suben er best i verden og sånn var det med den saken, så bør dere kanskje reflektere litt over dere selv. Det å tenke i gjennom andres argumenter er heller ikke så dumt i blant, trenger ikke bare fnyse og totalavise dem. Som sagt jeg har en god dose kunnskap om klokker jeg også, selvom jeg er uenig med dere.

Når det gjelder nettkutyme og hi-jacking av tråden, synes jeg flere andre bør ta til seg den. Som sagt så har jeg bare kommet med en anbefaling, som ble totalfnyst av igjen og igjen. Det er totalt respektløst, så før du ber andre lære seg nettkutyme kan du kanskje vurdere å lære deg det selv.

Og siden det tydligvis var mange som involverte seg, kan det kanskje være lurt og opprette en egen tråd for suben? Så kan man argumentere videre der, slik at denne tråden kan få stå i fred.
 
Panerai er altså uaktuelt, hvis trådstarter ikke er marinejeger :confused:

Nå gidder jeg ikke argumenter mer. Hvis får en veldig god følelse av å være den endte personen som kommer med en slik nedlatende kommentar får det være din sak, men som du ser har jeg allerede før du kom med denne kommentaren argumentert for mitt syn, og det må jeg få lov til å ha, enten du liker det eller ikke. Synes virkelig at flere på forumet her kan roe selvbilde sitt litt ned, og ta seg sammen før man publiserer slike unødvendige kommentarer. Og til den opprinnelige starteren av tråden, beklager alt spammet, men håper du tar kommentaren min seriøst.
 
Dessverre er jeg ikke en av gutta i Ramsund, @elf, men tenkte jeg fint kunne ikledd meg en PAM 386 som en slags "homage" til dem.





Jo, @flyback, det er jo gjerne slik at Suben kommer tilbake til meg. Men, den siste tiden har jeg blitt stadig mer tiltrukket av GMT. Uvisst i hvilken variant.

Jeg har forøvrig bytta bort u-båten i en Orient 300M.

Nå føles det som en kappestrid mellom GMT og Panerai. Hvilken Panerai, dog, det er et evig spørsmål :)

Hva om du slår sammen GMT og Panerai? PAM 233, noe av det feteste som er å oppdrive IMO. Børstet 1950 kasse, sandwich skive, 8-dagers inhouse verk og et nydelig "domed" glass.

00015474.jpg


Du har også et rimeligere alternativ i PAM 320, det ligger sågar et par til salgs her inne. Men, 233 er kongen altså:cool:
 
Redigert av en moderator:
Edderi, det er lov å ikke like Rolex Sub. Men argumentene dine faller gjennom for mange her. kjedelig ja, men det enkle er ofte det beste. Mest vanlige ja, men den er ofte definisjonen på hva folk vil ha. Den går til alt, tåler alt og er et ikon som dessuten holder prisen særdeles godt! Om den er gjenkjennelig eller ikke bryr meg lite. Få eller ingen av klokkene mine blir gjenkjent uansett, og jeg trives med det. Her inne elsker vi faktisk Subben for sin enkelhet.
La oss legge denne diskusjonen flat. Kom heller med bilder og meninger om andre klokker. Det er jo tross alt ikke den eneste klokken:)
 
Nå gidder jeg ikke argumenter mer. Hvis får en veldig god følelse av å være den endte personen som kommer med en slik nedlatende kommentar får det være din sak, men som du ser har jeg allerede før du kom med denne kommentaren argumentert for mitt syn, og det må jeg få lov til å ha, enten du liker det eller ikke. Synes virkelig at flere på forumet her kan roe selvbilde sitt litt ned, og ta seg sammen før man publiserer slike unødvendige kommentarer. Og til den opprinnelige starteren av tråden, beklager alt spammet, men håper du tar kommentaren min seriøst.

Den går andre veien også, les igjennom ditt eget oppgulp før du fornærmer en stor andel genuint klokkeinteresserte medlemmer på dette forumet. Greit nok å ha gjort seg opp en helt egen mening om en viss klokke eller i ditt tilfelle et helt merke, men å nærmest prakke på andre dine egne meninger som rett og riktig, for deretter og få alle andre sine meninger til å fremstå som galt er en seriøs uting som skaper en dårlig stemning synes jeg.
 
@edderi Nå har jeg kun skumlest tråden, men anbefaler deg en gmt master :) Hva andre velger er deres valg. Rolex Submariner, som jeg ikke eier selv, er en fantastisk klokke som kan brukes til alt. Og jeg vet det av erfaring. Jeg har eid flere subs, men også veldig mange andre ur/merker.
En brannfakkel for å feede trollet; Selv håper jeg å skaffe en gullvariant av gmt eller sub når min patek er solgt.

Jaja, hver man sin smak.
 
Redigert av en moderator:
Greit, tror ikke dette forumet er for meg. Har gått i gjennom alle sidene her og det virker som sub er det mest fantasifulle folk klarer å komme opp med. Til å skulle være Norges største klokkeside må jeg si jeg er temlig skuffet, hvis medlemene her ikke klarer å takle at faktisk ikke alle synes suben er den beste klokken på jord. Til alle dere som kommer med den samme kritikken. Hvis ikke dere klarer å se at Rolex er status symboler for nyrike over hele verden, og at suben er den mest gjenkjennlige Rolexen utenom, eller i tillegg til Datejusten og Day-Daten, så får det være deres sak. Det eneste jeg har gjort er å gi min anbefaling til en som er ny og skal kjøpe klokke. Bare fordi jeg er ny på forumet, betyr ikke det at jeg ikke har mer enn nok kunnskap om klokker og stil. Jeg har ikke noe problem med at andre liker submarineren, det får være deres sak, men til en som er nye må jeg kunne få lov å gi han et annet perspektiv på saken, før resten av forumet som tydligvis er veldig glad i suben får han frelst for den.

En annen generell anbefaling til mange av brukerne på forumet her er at dere er altfor selvgode. Greit nok at dere kan mye om klokker, men hvis dere har bestemt dere for at suben er best i verden og sånn var det med den saken, så bør dere kanskje reflektere litt over dere selv. Det å tenke i gjennom andres argumenter er heller ikke så dumt i blant, trenger ikke bare fnyse og totalavise dem. Som sagt jeg har en god dose kunnskap om klokker jeg også, selvom jeg er uenig med dere.

Når det gjelder nettkutyme og hi-jacking av tråden, synes jeg flere andre bør ta til seg den. Som sagt så har jeg bare kommet med en anbefaling, som ble totalfnyst av igjen og igjen. Det er totalt respektløst, så før du ber andre lære seg nettkutyme kan du kanskje vurdere å lære deg det selv.

Og siden det tydligvis var mange som involverte seg, kan det kanskje være lurt og opprette en egen tråd for suben? Så kan man argumentere videre der, slik at denne tråden kan få stå i fred.

Her var det mye synsing, vil bidra med en høyst pesonlig oppfattning. Jeg har en favoritt som går til allt, SeaDweller, jeg er ikke spesiellt opptatt av hva folk synes eller om dette skulle være et "Statussymbol" fakta er at dette uret og også submariner, leverer kvalitet og presisjon kanskje lengre enn noen andre ur. Min SD har fått juling som beater siden 1984 under forhold som tilsvarer MJK eller FSK. Og ja, jeg har også noen andre ur som brukes innimellom men jeg faller tilbake til SD 16660 som det "perfekte" uret.
Anbefaler sterkt en sub eller SeaDweller, skal du skille deg ut kan du kjøpe en PP eller AP hvis "Image is everything"
Tom
 
Enig i at vi bør legge sub-diskusjonen bak oss, og tror jeg kommer til å holde meg unna det temaet fremover. Siden vi skal holde oss til den opprinnelige tråden re-publiserer jeg det opprinnelig innlegget mitt:

Det er mye interresant og sjekke ut. Du sa ikke noe om prisklasse, men etter de modellene du brukte som eksempler virker det ikke som pris er det største problemet. IWC har mye interresant som jeg absolutt ville sjekket ut. Ellers er jeg også en liten fan av Oris, de begynner å få den del fine. En av mine absolutte personlige favoritter er Sjöö Sandström Chronolink Worldtimer UTC. En stilig og ekstremt fancy klokke. Ikke mange som vet hva det er, og kjøper du den har du en fantastisk fin og spennende klokke. Absolutt verdt en titt!

Exklusiva klockor & armbandsur - Herrklockor & ur - Sjöö Sandström
 
Jeg liker jo godt Submariner, og snorkler på grunna så den er innafor ;)

Men det er alltid verdt å utvide horisonten før du tar et valg, også for ferske klokkekjøpere. Stiller meg også bak IWC, og vil gjerne legge til JLC og Glashütte. Ta deg en tur til Tidemann i Oslo om du har muligheten!

Når det gjelder anbefalingen av Sjöö Sandström stusser jeg litt. Jeg har solgt disse urene selv, og har noen argumenter mot.

Modellen som nevnes har jo en artig funksjon i den hengslede kassen og to urverk, quartz og mekanisk. Men kassen blir bra tykk av slikt, og når man bruker de digitale funksjonene må kassen være åpen. Hverken praktisk eller elegant.

Det mekaniske urverket er ETA, ikke spesielt horologisk interessant. Manuelt opptekk i kombo med quartz er litt snodig, men et automatisk verk hadde nok gjort kassen for tykk.

Det mest interessante med uret er jo faktisk quartz-verket! Vet ikke hva slags verk som sitter i de nyeste utgavene, men da de ble lansert var det mye fokus på at verket var utviklet i forsvarsindustrien, det skal også sitte i missiler fra Bofors. Verket er termokompensert, og av høy kvalitet. For en quartz-entusiast bør SS være høyst interessant.

SS har gjort mye ut av det svenske ved urene. Forsvarsknytning, svensk stål, svenske kjendiser etc. Og det har de nok lykkes med. Utenfor Sverige er interessen laber. Bruktprisene er lave, så en fersk kjøper bør være helt sikker.

Perfekte ur for stolte svensker (uendelig mer interessant enn Bruvik ihvertfall ;)), hvorfor vi andre skal velge Sjöö Sandström framfor klassikere fra Sveits er jeg mer usikker på.
 
Greit, tror ikke dette forumet er for meg. Har gått i gjennom alle sidene her og det virker som sub er det mest fantasifulle folk klarer å komme opp med. Til å skulle være Norges største klokkeside må jeg si jeg er temlig skuffet, hvis medlemene her ikke klarer å takle at faktisk ikke alle synes suben er den beste klokken på jord. Til alle dere som kommer med den samme kritikken. Hvis ikke dere klarer å se at Rolex er status symboler for nyrike over hele verden, og at suben er den mest gjenkjennlige Rolexen utenom, eller i tillegg til Datejusten og Day-Daten, så får det være deres sak. Det eneste jeg har gjort er å gi min anbefaling til en som er ny og skal kjøpe klokke. Bare fordi jeg er ny på forumet, betyr ikke det at jeg ikke har mer enn nok kunnskap om klokker og stil. Jeg har ikke noe problem med at andre liker submarineren, det får være deres sak, men til en som er nye må jeg kunne få lov å gi han et annet perspektiv på saken, før resten av forumet som tydligvis er veldig glad i suben får han frelst for den.

En annen generell anbefaling til mange av brukerne på forumet her er at dere er altfor selvgode. Greit nok at dere kan mye om klokker, men hvis dere har bestemt dere for at suben er best i verden og sånn var det med den saken, så bør dere kanskje reflektere litt over dere selv. Det å tenke i gjennom andres argumenter er heller ikke så dumt i blant, trenger ikke bare fnyse og totalavise dem. Som sagt jeg har en god dose kunnskap om klokker jeg også, selvom jeg er uenig med dere.

Når det gjelder nettkutyme og hi-jacking av tråden, synes jeg flere andre bør ta til seg den. Som sagt så har jeg bare kommet med en anbefaling, som ble totalfnyst av igjen og igjen. Det er totalt respektløst, så før du ber andre lære seg nettkutyme kan du kanskje vurdere å lære deg det selv.

Og siden det tydligvis var mange som involverte seg, kan det kanskje være lurt og opprette en egen tråd for suben? Så kan man argumentere videre der, slik at denne tråden kan få stå i fred.

Et mindre reflektert innlegg er jeg faktisk usikker på om jeg har lest på dette forumet noen sinne - og det inkluderer noen av mine egne raseriutbrudd.
 
Et mindre reflektert innlegg er jeg faktisk usikker på om jeg har lest på dette forumet noen sinne - og det inkluderer noen av mine egne raseriutbrudd.

Ja, han burde lære litt om ydmykhet fra OP, som også er ny her på forumet. Og når vi snakker IWC, så er jo denne ganske så snaisen:

23784.jpg


He hi-jacked this thread, but I'm TAKING IT BACK! :)
 
@edderi : Jeg har ikke vært på dette forumet så veldig lenge jeg heller, men noen ting har jeg lært. Dette er et forum for genuint klokkeinterresserte mennesker. Det er og et forum med en generell god og lun tone, det folk etter min oppfatning er hjelpsomme og behandler hverandre med respekt. Her kan (nesten) den samme entusiasmen ses enten man unboxer en PP eller en Casio. Fordi folk som oss syns klokker er fett. Sikkert du og edderi. Det er mulig du har peiling på både klokker og stil, og disse meningene må du gjerne ytre, men gjør det gjerne med respekt for tonen her inne og de andre medlemmene.

Beklager trådstarter for OT innlegg.
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy - Liker godt det forslaget der, nydelig ur som jeg kan se for meg kan gå til mange anledninger.

Ja, jeg er ny og nei jeg har ikke vanvittig mye kunnskap om klokker. Men, jeg har mange meninger og føler ikke at de må hverken forsvares eller legitimeres. Smak er subjektivt og for min del har utseende og uttrykk mye mer vekt enn for eksempel selve urverket. Ja, mekanisk er å foretrekke, men om det er in house eller ETA, det er revnende likegyldig.

Om klokkemodellen har vært på månen, er offisielt ur for GSG 9, brukes av MJK eller er designet for dykkere eller flyvere er heller ikke så viktig. Jeg er office diver hver dag og da kan det være kjekt med 300M, man vet aldri hva dagen bringer :)



Og, kan ikke alle bare være venner :)
 
Redigert av en moderator: