Tråden for verdenstid - World Timer

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Innlegg
614
Sted
Østfold
World_Time_Zones_Map.png


Det finnes mange flotte klokker med verdenstid, men jeg fant ingen solid og dedikert tråd til temaet. Jeg tar meg dermed friheten til å lage en.

PS: Illustrasjonsbilde fra Wikipedia, ingen restriksjoner for bruk.
 
Farer har relansert sine modeller med verdenstid, og nå synes jeg de har truffet ganske så bra. Verdenstid vist med roterende disk i ytterkant, et godt urverk og i et ganske så kompakt format. I den grønne versjonen Foxe tror jeg til og med jeg liker sekundviseren.

farer-foxe.jpg


Noen raske fakta:
Kasse: Stål. 39 x 11 x 45 mm.
Urverk: Modifisert Sellita SW330-1 Elaboré.
Vannresistens: 10 ATM.
Reimbredde: 20 mm.
Pris: 1695 EUR, eventuelt 1875 EUR med stållenke.

Noen som er fristet?

 
Redigert:
Farer har relansert sine modeller med verdenstid, og nå synes jeg de har truffet ganske så bra. Verdenstid vist med roterende disk i ytterkant, et godt urverk og i et ganske så kompakt format. I den grønne versjonen Foxe tror jeg til og med jeg liker sekundviseren.

Vis vedlegg 361524

Noen raske fakta:
Kasse: Stål. 39 x 11 x 45 mm.
Urverk: Modifisert Sellita SW330-1 Elaboré.
Vannresistens: 10 ATM.
Reimbredde: 20 mm.
Pris: 1695 EUR, eventuelt 1875 EUR med stållenke.

Noen som er fristet?

Ja
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
En av mine absolutte favoritter, og den som virkelig fikk fart på klokkeinteressen.

Vis vedlegg 361548
Spennende at du nevner denne! Jeg ble sittende å lese om den i går. Den har et stilig urverk: hjemmetid på skiven mellom det røde huset og pilen, skifte av lokal tid med knappen, der aktuell by vises klokken 12. Flott kasse, selv om den kanskje har et litt bredt vingespenn.

Noen raske fakta:
Kasse: Stål. 39,9 x 10,9 x 49,4 mm.
Urverk: Egenprodusert DUW 5201, automatisk
Vannresistens: 3 ATM.
Reimbredde: 20 mm.

Hvordan er den på armen?
Har du den fortsatt?
 
Nomos Worldtimer er en fornøyelig klokke. Den har lange horn, men tynn kasse (begge deler typisk for merket).

Funksjonen og den spennende skiven gjorde at den seiret over Grand Seikos SBGM221 for min del, tross mer fornuftige proporsjoner fra GS.

Det kan jo nevnes at worldtimeren funksjonelt er mer som en GMT, da den kun viser to tidssoner. Men rent visuelt dekker den kravet, mener jeg.

IMG_6929.jpeg
 
Spennende at du nevner denne! Jeg ble sittende å lese om den i går. Den har et stilig urverk: hjemmetid på skiven mellom det røde huset og pilen, skifte av lokal tid med knappen, der aktuell by vises klokken 12. Flott kasse, selv om den kanskje har et litt bredt vingespenn.

Noen raske fakta:
Kasse: Stål. 39,9 x 10,9 x 49,4 mm.
Urverk: Egenprodusert DUW 5201, automatisk
Vannresistens: 3 ATM.
Reimbredde: 20 mm.

Hvordan er den på armen?
Har du den fortsatt?
Synes den ligger veldig fint på min arm, ikke for høy, ikke for stor - helt perfekt dimensjon etter min smak. Den ble dessverre solgt for er par år siden, men vurderer å kjøpe en ny :)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Kul tråd!

Jeg syns personlig at hverken Nomos eller Lange tilfredsstiller kravet for worldtimer. Dette er "reiseklokker" eller kanskje "dual time", men ikke worldtimere (selv om enkelte merker med tilsvarende funksjoner insisterer på å kalle dem det) :)

Det var Louis Cottier som oppfant verdenstid-komplikasjonen på begynnelsen av 30-tallet, og selv i sin opprinnelige form viste funksjonen tiden i 24 ulike tidssoner samtidig.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
@Gin: jeg tror Lange 1 Time Zone i rosa gull er tett på noe jeg kan kalle en hellig gral for min del. Utrolig fasinerende urverk! Og ikke minst er den vakker.

@lahey: Den er ikke dum! Dykkerversjon til en bra pris, og med lekne farger. Ser den har et modifisert Powermatic 80-urverk, et ETA C07.66 som er uten plastdeler. Men er den en GMT eller en world timer? Eller noe midt i mellom?

@Jon Henrik: Kan både Nomos og Lange sine versjoner være en slags mellomting?

Jeg definerte ikke ved trådens start hva komplikasjonen verdenstid er, og jeg skal innrømme at jeg ikke hadde tenkt så langt heller. Om jeg forstår deg rett, så skal man på en klokke med verdenstidfunksjon lese av samtlige soner samtidig. Det høres unektelig fornuftig ut. Gitt denne definisjonen, så bør må klokker med komplikasjonen ha en roterende skive der enten bynavn eller tallene 1-24 er angitt og roterer en gang per 24 timer? Eller finnes det andre måter å løse det på?

For min del blir Nomos og Lange en mellomting, ettersom tiden er knyttet direkte til andre tidssoner der byer er angitt, og at man ved å trykke en knapp kan raskt kan forflytte seg fra sone til sone og få disse direkte knyttet opp til en by. Nei, men får ikke lest de av samtidig, men man kan raskt forflytte seg mellom de ulike uten å måtte telle seg frem eller tilbake. Altså - en slags mellomting? Eller er jeg på ville veier?

Gitt definisjonen over, så vil vel strengt tatt Mido'en være en GMT, ikke en world timer? :unsure: Eller er finnes det gode argumenter for at den er en world timer?
 
@Jon Henrik: Kan både Nomos og Lange sine versjoner være en slags mellomting?

Jeg definerte ikke ved trådens start hva komplikasjonen verdenstid er, og jeg skal innrømme at jeg ikke hadde tenkt så langt heller. Om jeg forstår deg rett, så skal man på en klokke med verdenstidfunksjon lese av samtlige soner samtidig. Det høres unektelig fornuftig ut. Gitt denne definisjonen, så bør må klokker med komplikasjonen ha en roterende skive der enten bynavn eller tallene 1-24 er angitt og roterer en gang per 24 timer? Eller finnes det andre måter å løse det på?

For min del blir Nomos og Lange en mellomting, ettersom tiden er knyttet direkte til andre tidssoner der byer er angitt, og at man ved å trykke en knapp kan raskt kan forflytte seg fra sone til sone og få disse direkte knyttet opp til en by. Nei, men får ikke lest de av samtidig, men man kan raskt forflytte seg mellom de ulike uten å måtte telle seg frem eller tilbake. Altså - en slags mellomting? Eller er jeg på ville veier?

Gitt definisjonen over, så vil vel strengt tatt Mido'en være en GMT, ikke en world timer? :unsure: Eller er finnes det gode argumenter for at den er en world timer?

Ja, du har forstått rett – at verdenstid-komplikasjonen må vise tiden i "alle" tidssoner samtidig. Mellomtingen mellom verdenstid og GMT er det man kaller "dual time" – en betegnelse jeg mener både Nomos Weltzeit og Lange 1 Time Zone faller under :) Om jeg forstår Midoen rett, så er dette en GMT (som for øvrig kom to tiår etter verdenstid-komplikasjonen).

De tidligste klokkene med verdenstid hadde 24-timersdisk slik du beskriver, og det er også den mest utbredte og enkleste måten å gjør det på. Men det finnes alternativer, som f.eks. løsningen til Greubel Forsey:

Greubel-Forsey-Platinum-GMT-front-back.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly og andres
Jeg syns Farer-modellen som ble postet tidligere er skikkelig tøff, men det finnes også flere spennende alternativer i de overkommelige prisklassene.

Raymond Weil Freelancer GMT Worldtimer:
2765-BKC-20001_product_banner.jpg


Montblanc Heritage Spirit Orbis Terrarum:
262728_7471293095043c34b37ee1106b07221d.jpg


Frederique Constant Manufacture Classic Worldtimer:
Hands-On-Frederique-Constant-Classics-Manufacture-Worldtimer-Limited-Edition.jpg
 
@Chronodiver: Her er jeg ambivalent. Det er veldig mye jeg liker, men fire skiver med informasjon er på grensen til rotete. Denne kan vokse på meg.

Her var det mye fint, @Jon Henrik.
Den modellen fra Greubel Forsey er veldig stilig! Den må jeg få lest litt om. Jeg ser 2 x 24-timers skiver på baksiden?

Og så tror jeg det er første gang jeg blir engasjert av en Raymond Weil. Den var skikkelig tøff! Ser ut til å ha både GMT og verdenstid. Med en kassestørrelse på 40,5 x 9,7 mm er den rimelig kompakt også. Litt vanskelig å finne ut noe mer om urverket, RW3230, er det et ETA-basert verk?

Frederique Constant sin tolkning er, ja, klassisk. Skikkelig pen, men jeg likte bedre Raymond Weil her.

Montblanc: med et slikt design liker jeg Christopher Ward sin C1 Worldtimer (evt Worldglow) hakket bedre. Det er noe med den vandrende sektoren som jeg liker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
@Chronodiver: Her er jeg ambivalent. Det er veldig mye jeg liker, men fire skiver med informasjon er på grensen til rotete. Denne kan vokse på meg.

Her var det mye fint, @Jon Henrik.
Den modellen fra Greubel Forsey er veldig stilig! Den må jeg få lest litt om. Jeg ser 2 x 24-timers skiver på baksiden?

Og så tror jeg det er første gang jeg blir engasjert av en Raymond Weil. Den var skikkelig tøff! Ser ut til å ha både GMT og verdenstid. Med en kassestørrelse på 40,5 x 9,7 mm er den rimelig kompakt også. Litt vanskelig å finne ut noe mer om urverket, RW3230, er det et ETA-basert verk?

Frederique Constant sin tolkning er, ja, klassisk. Skikkelig pen, men jeg likte bedre Raymond Weil her.

Montblanc: med et slikt design liker jeg Christopher Ward sin C1 Worldtimer (evt Worldglow) hakket bedre. Det er noe med den vandrende sektoren som jeg liker.

Enig i at RW er overraskende kul. og fremstår som en skikkelig allright pakke. Om ikke jeg tar feil så har RW veldig tette bånd til Sellita (de står blant annet bak RW sitt manufakturverk), så tipper det er Sellita her også.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i Christopher Ward sine verdenstid-modeller, men Montblanc har en integrert dag/natt-indikator som roterer på kartet og dekker hver halvpart i ulike farger. Ganske kult :)