You guys really ARE pickin' on me!@aek
Og her skulle nok du ha brukt kolon, og ikke semikolon i din siste setning.
Semikolon kan brukes i to tilfeller:
1. Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første
2. Semikolon mellom leddene i en oppramsing
Etter mitt syn er ikke "smak og behag" noen av delene.
Edit: skrivefeil
Semikolon som tema, strålende! Dette forsømte tegn som mange betrakter som bortimot utdødd, og som de færreste bruker. Skal vi tro @Minuteman vet ikke jeg det heller. Det kan godt tenkes han har rett; jeg har en tilnærming til rettskriving som mer er basert på visuelt bilde av tekst enn på rettskrivingsregler, som jeg slett ikke kan på rams. Jeg medgir at jeg er tung semikolonmisbruker, ut fra tesen om at for mange semikolon er bedre enn ingen ... I dette tilfelle er Minutemans påstand at «smak og behag» (mitt siste setningsledd) ikke kan defineres som hovedsetning, og/eller at det ikke på en eller annen måte henger sammen med første setningsledd. Det er jeg jo ikke enig i da, selv om jeg er usikker på om "smak og behag" kvalifiserer som hovedsetning. Men at semikolon ikke passer der? No way José! (Bare prøver å hjelpe jeg, Minuteman, det er sånn de kommer til å snakke til deg der borte, enda du ikke heter José.)
Redigert av en moderator: