Syns eller synes synd på?
Å se = syns
Så når jeg ser på noen og ser deres syndige liv skinner i øynene som en TV-Pastors Rolex; da syns synd!
Derfor; Syns.
8
Syns eller synes synd på?
Om utropstegn er du og Erlend Loe tilsynelatende enige, når han i «Volvo Lastvagnar» skriver:... og bruk av utropstegn i hverdagslig skriftlig dialog, er egentlig de to tingene jeg steiler på.
Selv har jeg nøyaktig samme syn på folk som bruker smilefjes.
En skal imidlertid ikke se bort fra muligheten for at at både Loe og jeg spissformulerer.
Regn deg som internert.Man skal ikke kimse av smilefjes. F.eks. så kunne du her erstattet "En skal imidlertid ikke se bort fra muligheten for at at både Loe og jeg spissformulerer" med et enkelt.
Skrivefeil, er én ting, men "ord deling" av alt og bruk av utropstegn i hverdagslig skriftlig dialog, er egentlig de to tingene jeg steiler på.
Ja, språket er i utvikling, og det er nok lite vi kan gjøre for å stoppe utvikling i feil retning. Kanskje det til og med er meningsløst å diskutere hva som er feil og hva som er riktig retning? Jeg avskyr som sagt smilefjes, både fordi jeg anser det som et språkets ekskrement, og fordi det er fullstendig oppbrukt, men der tilhører jeg åpenbart et (riktignok i mine øyne eksklusivt ...) mindretall.Når det gjelder utropstegn og diverse smileys går skillet for meg på hvilket forum/format man skriver i. Språket, både skriftlig og muntlig er kontinuerlig i utvikling. Den formen som brukes bla. her inne, på diverse chatter, i korte sms osv. mener jeg åpner for en litt friere bruk av disse virkemidlene. Når det kommer til brev, mail og annet av mer formell karakter, er jeg helt enig med Loe og @aek . Det skal også sies at en del burde fått utdelt tastatur helt uten Caps lock og utropstegn. Stor bokstav skal stort sett kun brukes i begynnelsen av setning og egennavn, og det holder stort sett med ett utropstegn. Just my two cents. Jeg er nok dessverre heller ikke feilfri![]()