Tores skattekiste

Medlem
7. des. 2010
Innlegg
3.846
Sted
Bergen
Da har jeg endelig fått ånden over meg til å lage en tråd om klokkene mine. Trådtittelen er ikke tilfeldig. Jeg synes skatter er en dekkende beskrivelse av klokkene, i den litt barnslige betydningen av ordet. For de er jo små skatter som fascinerer oss med sin mekanikk, presisjon, håndtverk, detaljer osv, og som vi kan finne glede i å sitte å stirre unødvendig lenge på når hjernen trenger et lite avbrekk. Jeg skal ikke prøve meg på noen dypere filosofiske betraktninger om klokkers indre verdi, og så mye dypere går det nok ikke heller.

Jeg er ganske fersk i gamet. Galskapen har bare holdt på litt over et år. Mitt lodd i livet er at jeg er interessert i stort sett alt utenom danseband, strikking og trav. Jeg utvikler gjerne raskt en brennende interesse for alle nye ting jeg finner glede i, og setter meg automatisk inn i materien. Dette resulterer naturligvis i et fullstappet hode med for lite plass (og tid) og at jeg er en halvstudert røver på mye rart.

Edit: Mye har skjedd siden jeg postet dette :)

Siden mekanikk og estetikk er to ting jeg alltid har vært glad i, var det et tidsspørsmål om når klokkeinteressen tok meg, men likevel tok det en stund før den banet seg vei inn i hodet. Jeg hadde et Tag Heuer chronometer i 12-15 år, og når den ble for sliten måtte jeg se meg om etter et nytt ur. Plutselig tok jeg meg i å finne en ny klokke hver dag som jeg var sikker på at jeg skulle ha. Det gjorde ikke saken bedre at jeg oppdaget tidssonen og konstaterte at det jeg før betraktet som irrasjonelle tanker faktisk er helt normalt, i alle fall for en liten brøkdel av befolkningen. Så takk for den!

Jeg landet på en Eterna Soleure moonphase chronograph, som nå er long gone, og mange andre har vært innom samlingen siden den tid. Nå sitter jeg igjen med 9 klokker som begynner å ligne på noe stabilt. Noen forandringer til kommer sikkert, men det er en del keepers i samlingen, så forhåpentligvis blir det ikke mye. De klokkene jeg har i kikkerten nå er for det meste vintage fra Breitling, Heuer, Minerva ol. JLC er også alltid interessant.

Da er det på tide med bilder, poenget med hele tråden. Noen av de er lastet opp i en middels oppløst versjon (klikk på macrobildene så de får litt størrelse). Bildene viser et litt rastløst forhold til remmer og lenker. Elsker å bytte og eksperimentere. I tillegg liker jeg å ta bilder, så forbered deg på maaange bilder :) Det er mange wristshots siden mange av de er brukt i ”dagens klokke”-tråden.

Først bilder av boksen og et profilbilde av alle urkassene. Med komprimert dybdeperspektiv (tele) er det lett å sammenligne. Prøvde meg med litt skarpt lampelys i mot for å få kasseformen godt frem. Klokker blir gjerne litt kjedelige rett forfra. Profilen avslører klokkens karakter på en helt annen måte.

1000-4-3.jpg


1000-5-3.jpg


1000-3-5.jpg


1000-6-3.jpg


1000-26.jpg



Først ut: Beateren, en Sinn EZM 3 (einsatzzeitmesser). Et akkurat passe stort og praktisk dykkerur fra tyske Sinn, utformet med tanke på tysk politi/spesialstyrker. Om de faktisk bruker de eller om det er en gimmick vet jeg ikke. Detaljer kan du finne i Hopalongs fine sammenligningstest her

1209-3-9.jpg


1209-7-4.jpg


1209-5-6.jpg


120.jpg




Neste klokke er en klassiker som Rolex dessverre har sluttet å produsere, 16700 GMT Master, men hva gjør vel det når det finnes mange på bruktmarkedet? Jeg har både svart og pepsi bezelinsert, men det er stort sett sistnevnte som sitter på. Med sort bezel er den ikke så ulik en Sub. Dette er en klokke som kan brukes til det meste så lenge det ikke er total fargekrasj med bezelen. Kjempefin sommerklokke. Selv om størrelsen er moderat og profilen lav gjør den mye ut av seg med pepsi-bezel. Første gang min kone så den utbrøt hun ”for et spetakkel av en klokke”. Hun synes fremdeles den er heslig :) Denne har quick-set dato og fast 24t-viser. GMTene etter denne modellen har justerbar 24t-viser, men ikke QS.

L1030291.jpg


1209-12-1.jpg


1209-10-2.jpg


L1020957.jpg


L1030045.jpg


1209-2-18.jpg




En Rolex til: 16520 Daytona. Dette er overgangsmodellen fra rett før årtusenskiftet som har den nye SEL-lenken, men det gamle designet og Zenith urverk.

Først likte jeg ikke Daytona I det hele tatt. Den virket opphypet. Altfor høye bruktpriser. Hatet den blanke bezelen, den litt kjedelige skiven og de polerte midtleddene. Dette har snudd seg på hodet. Jeg forstår hypen, den er en klassiker. (Kanskje har jeg falt for hypen selv? Det at det er venteliste på en klokke, og at det holder så høy stabil bruktpris gir det jo unektelig et slør av eksklusivitet.) Den er elegant og sportslig og har perfekt størrelse. Bezelen? Det er jo litt av det geniale med klokken. En bezel skal ikke være blank, og i alle fall ikke en slik "blobb" med avrundede kanter, det var min logikk. Etter hvert skjønte jeg at dette er et enkelt og funksjonelt design. Exp II, som også har stålbezel (og som jeg for øvrig liker svært godt) er på et vis mer fancy med sin ultrapresist utskårede bezel med skarpe kanter og utsøkt børsting. Daytonabezelen har en enkel og ujålete form og er lett å polere opp igjen etter behørig mishandling.

Og så er det skiven. Det har vært noen små skiveendringer på den moderne Daytonaen som kom i ´88, men den store endringen kom med Rolex eget in house-verk rundt årtusenskiftet. Jeg liker den nye også, men Zenith-varianten tiltaler meg mye mer. Fire grunner til det: Mindre og mer elegante timemarkører (som matcher viserne bedre), subdials plassert lavere på skiven (på linje med senter), sorte ringer på subdials i stedet for blanke (på den hvite skiven) og til slutt børstet overside av lugs. Alt dette er en smakssak, men for meg var det en eye opener når jeg sammenlignet de to. Jeg har likevel ingen problemer med å forstå de som liker den nye bedre. Uten den sorte kontrasten har den et eksklusivt nesten litt forsiktig uttrykk. Blingy, men uten å skrike.

Zenith-verket en svært tiltrekkende egenskap ved klokken. Selv om Rolex har nedjustert pulsen og modifisert 4/5 av delene føler jeg like fullt at det er et El Primero-verk som tikker inni der. Får nesten lyst på glassbaklokk, men det ødelegger klokkens DNA for mye etter min mening, så jeg får nøye meg med å skru av baklokket hver julekveld.

1000-3-2.jpg


1000-4-1.jpg


1000-5-1.jpg


1000-8-1.jpg


632B7126-83B3-43B2-9FBA-9A3A377A5BBF-128-000000588F76F24F.jpg


1000-16.jpg


1000-18.jpg


TBE_2787.jpg




Over til en dykker: Omega Seamaster Planet Ocean 42mm. Ikke en dykker med hovedvekt på funksjonalitet, men en skikkelig bling bling-klokke som jeg absolutt ikke har kvaler med å bære på skinnreim. Den har til og med glassbaklokk. Fint å se på, men helt feil…

Jeg hadde den gamle med 2500-verket (som får litt tyn her og der) før, men falt til slutt for fristelsen og oppgraderte. Ironisk nok har den nye med mye bedre urverk ca fire ganger så stort avvik som den gamle, men det er uansett bare en justeringssak. Selv om den gamle er en kjempeklokke, så er det en klar oppgradering i opplevd kvalitet.

1209-49.jpg


1000-2-5.jpg


1000-25.jpg


1209-4-2-2.jpg


1209-6-2-1.jpg


1209-7-2-1.jpg


1209_zpsa84b2026.jpg


L1030339_zpsa3e694a0.jpg


1000-24.jpg


1210.jpg




Så tre vintageklokker. En pre moon Omega Speedmaster Pro (145022 69ST) fra 1969, en Seamaster 300 (165024) fra 1966 og en Rolex Datejust (1601) fra 1965. Alle tre helt komplette, dvs alle synlige deler er opprinnelige utenom krystallene selvsagt.

Speedyen trenger ikke nærmere presentasjon. For meg er det den ultimate no nonsense-klokken. Definitivt den ene om jeg kun hadde to klokker. Designet fanger opp 50- og 60-tallet på en fantastisk måte. Hvem kan unngå å bli glad i en Speedy? Den har original bezelring (prikk over 90) og er sannsynligvis produsert bare måneder før månelandingen. For ordens skyld var det ikke denne modellen som ble brukt på Apollo 11, men modellen før med 321-verk. Denne har 861 (Lemania 1873).

TBE_0823.jpg


L1030141_zpsc8c6edce.jpg


1000-20.jpg


1000-2.jpg


L1010643.jpg


L1010846.jpg


L1030137_zpsca7a8295.jpg


L1020347.jpg


1209-55.jpg


TBE_1791.jpg


1209-10.jpg


L1020884.jpg


Sammen med lillesøster (konemor sin)
TBE_0917.jpg



Bildebegrensning pr post, så resten kommer i neste.
 
Redigert:
Seamaster 300 er forgjengeren som PO har hentet sitt formspråk fra. Dvs egentlig litt fra denne og litt fra den første utgaven (CK2913) som du kan se her. God stand, men med fin patina og noen kledelige småskader på bezelen. Et enkelt og vakkert dykkerur i en slank kasse. Urverk: 552. Den dagen jeg vil selge denne må noen stoppe meg!

1000-22.jpg


1209-2-15.jpg


TBE_2073.jpg


L1020647.jpg


TBE_1249.jpg


TBE_1811.jpg


L1010719-1.jpg




Nok en klassiker, Rolex 1601. En populær sådan. Kjedelig med noe alle har? Åneidu! Dette er i mine øyne den peneste dressklokken som noensinne er produsert. DJ har mange ansikter, utallige skiver, farger, teksturer, reim- og lenkemuligheter. En DJ på lenke kan være en fin hverdagsbeater, i alle fall med stålbezel. Men setter du den på sort croco, og spesielt med hvitgullbezel og stepped dial som i dette tilfellet, så blir det et helt annet dyr. Til formelt antrekk (sort) ville jeg ikke et øyblikk vurdert de andre klokkene mine så lenge jeg har denne.

image.jpg


1209-5.jpg


1000-17.jpg


TBE_1272.jpg


TBE_1267.jpg







Til slutt to klokker fra en av mine favorittprodusenter: Jaeger LeCoultre. En Master Control Eight days og en Master Control Chrono. Disse representerer et annet nivå av kvalitet enn de andre urene.

JLCs manuelle åttedagersverk (caliber 877) er en fryd å trekke opp, og gangreserven sveiper over flere dager med noen få omdreininger. Til tross for innsyn på baksiden ser man dessverre ikke så mye siden verket er ganske lukket. Sikkert en god teknisk grunn til det, men det som viser er i alle fall vakkert. Komplikasjonenes plassering på skiven er perfekt og skaper ro i en litt travel skive. Dag- og nattindikatoren har en liten sol som av og til fanger et lysglimt og skinner opp i en ofte regnfull hverdag i Bergen. Små gleder.

Den har en svært enkel og klassisk kasseform, men den er ganske stor (42mm) og har ganske vannrette og høye horn som er alt annet enn diskret, noe som gir den et ganske tøft uttrykk. Den er nesten litt cocky der den sitter på håndleddet med disse unødvendig store hornene og breier seg. Kombiner det med den enkle geometriske kassen, den klassiske utformingen av komponentene på skiven, og den nevnte vakre harmonien i komplikasjonene som på mystisk vis gjør skiven både enkel og komplisert på samme tid, og du har et svært spesielt ur. Det tok litt tid å venne seg til den, men det er en klokke du blir glad i på mange måter.


L1010742-2.jpg


L1010740-2.jpg


L1010741-1.jpg


L1030311.jpg


TBE_1209.jpg


TBE_1208.jpg


L1010744-2.jpg


TBE_1162.jpg


L1010965.jpg


L1030127.jpg


DC0943CF-9D83-42E8-BA71-B99A06D04DE5-112-00000000DE01615D.jpg


1000-19.jpg


L1020150.jpg


L1020135.jpg


1209-8.jpg




Chronoen har en mye mer avslepen og ergonomisk form og er i tillegg et par mm mindre. Med sort skive blir summen et diskret og elegant ur med stort bruksområde, og det er også den klokken jeg bruker mest.

1209-4-5.jpg


1209-5-4.jpg


1209-7-2.jpg


1209-53.jpg


TBE_2533.jpg


1209-36.jpg


TBE_2456.jpg


1209-3-2-1.jpg


1209-5-2-1.jpg


1209-2-3-1.jpg


1209-2-2-1.jpg


1209-9-1.jpg


Det var alt. Håper bildene har vært til glede og inspirasjon.
 
Redigert:
Omega FTW!

Liker godt Memomatic'en din, Tore. Snadder!

Etterlyser bilder av Alaskaen med den røde kassen rundt. Er jo det som gjør den så kul :cool:
 
Så til Laco flieger (42mm) Av de fliegerne som har en fornuftig størrelse så er denne mest tro mot det originale designet. Laco er en av de fem opprinnelige produsentene av ur til Luftwaffe. Kunne godt tenke meg en original fra krigen, problemet er bare den idiotiske størrelsen.

TBE_8570.jpg


TBE_9703.jpg


L1000383.jpg


L1000376.jpg
 
Verken jobb eller fritid gjør at jeg trekker mye i dress, men et dressur må man jo ha. Aqua Terra i 39mm er en nydelig klokke, men kanskje litt kjedelig? Det at Jens S har samme klokke gjør den ikke mindre kjedelig, heller tvert om ;) Kanskje litt mye metall? En helsort middels paddet alligator på denne så får den nok en ny vår. Jeg har ingen skrupler med å sette den på nato, noe jeg synes tar seg bra ut, men det blir unntaksvis. Med tiden må den sannsynligvis vike for en GO Pano eller en IWC Portuguese Chrono. Den tid den sorg. Og de skal i hvert fall ikke på nato. Tror jeg :cool:

L1000788.jpg


TBE_8899.jpg


TBE_8910.jpg


AT-2.jpg
 
Så en funky førtiåring, Omega Geneve med "dynamic" lenkeinnfestning. En morsom klokke med pute- eller TV-kasse, som ble erhvervet til en grei pris pga dårlig krystall og shabby lenke. Med ny plexi og litt kamikaze micro-blikkenslagerarbeid på lenken ble den i tipp-topp stand. Den veier nesten ingenting og er den desidert behageligste klokken jeg har. Remmen er en kinakopi til under hundrelappen som ble kjøp for å teste ut. Litt smal, men jeg tror den originale dynamic-remmen er noe bredere og kan bli bra på denne.

L1010393.jpg


L1000838.jpg


L1000135-1.jpg
 
Dette var virkelig snadder, Tore!
En skikkelig opptur etter an lang dag i 4x flysete og 39 i feber.
Blir hjemme i morgen og da skal jeg nyte disse bildene i laaange drag.
Har straks byttet fra SD'en til Speedy Pro.:D
 
Så Seamaster Electric Blue. EBen er kanskje i overkant shiny, men jeg elsker den likevel. Litt på samme måte som jeg elsker historien om da Prince vant en basketkamp i blonder og høye hæler. En klassiker :cool:

TBE_9812.jpg


TBE_9817.jpg


TBE_9821.jpg


TBE_9837.jpg


L1010416.jpg
 
Flott presentasjon av flotte - og klassiske - varianter av Omega!
Vakre bilder også.

Det blir spennende å følge utviklingen her, Tore!
:cool:
 
Fin tråd med gode bilder og mange skatter. :)Den hvite Speedyen er utrolig sexy. Memomaticen er nydelig og bildet har fått meg til å tråle ebay idag.

Det finnes ihvertfall et annet automatisk alarmur - JLC Master Reveil:

P6290840.jpg