Topp 10 klokker under 100 000

For saken skyld må jeg opplyse at "sapphire sandwich" modelen på Speedmaster kan ikke kalles "Professional" på en troverdig måte siden den er ikke godkjent av Nasa for "Space walking".
Partikler som reiser til høy hastighet i rommet sprenger safirglass: Materialet er for hardt og kan ikke fjære imot slag.
Derfor en "Speedmaster Professional" godkjent av Nasa har plexiglass.

Siden vi først pedantererer litt, så er det ikke noe i ordet "professional" som tilsier romfart. Her er Omega-siden om 3573.

speedpro_zps109151c8.png


------

Mer on topic, så syns jeg egentlig vi har vært ganske flinke til å få spredning her. Spørsmålets formulering inviterer jo til relativt like lister, og det er kult å se modeller jeg ikke ville tenkt på engang.
 
Enkelt. :)

1. Rolex Submariner
2. Rolex Submariner
3. Rolex Submariner
4. Rolex Submariner
5. Rolex Submariner
6. Rolex Submariner
7. Rolex Submariner
8. Rolex Submariner
9. Rolex Submariner
10. Rolex Submariner

PostScript: Ulike modeller selvsagt av denne, slik at samlingen blir ekstremt målrettet og ikke bare en pop-liste. :)
 
Redigert:
Siden vi først pedantererer litt, så er det ikke noe i ordet "professional" som tilsier romfart. Her er Omega-siden om 3573.

speedpro_zps109151c8.png


------

Mer on topic, så syns jeg egentlig vi har vært ganske flinke til å få spredning her. Spørsmålets formulering inviterer jo til relativt like lister, og det er kult å se modeller jeg ikke ville tenkt på engang.

Jeg referert om "professional" navn for den "Moon watch" model siden det er en alminnelig oppfatning at klokken er godkjent for roomfart aktiviteter.
Det fins mange Speedmaster modeler men den eneste som bærer ""professional" på tallskive er den som er kalt og oppfatet nåtiden som "Moon watch" og også godkjent av NASA for romfart.
Ettervert har Omega produsert den safir "professional" model som er egentlig en pynteversjon av Moonwatch´n.
Det sier av seg selv at ordet "professional" snakker ikke om romfart: Men siden oppfatning av modelen er ofte tilkoblet til romfart, måte jeg bare understreke at det var ikke tilfelle for hver "professional" model.
 
Jeg referert om "professional" navn for den "Moon watch" model siden det er en alminnelig oppfatning at klokken er godkjent for roomfart aktiviteter.
Det fins mange Speedmaster modeler men den eneste som bærer ""professional" på tallskive er den som er kalt og oppfatet nåtiden som "Moon watch" og også godkjent av NASA for romfart.
Ettervert har Omega produsert den safir "professional" model som er egentlig en pynteversjon av Moonwatch´n.
Det sier av seg selv at ordet "professional" snakker ikke om romfart: Men siden oppfatning av modelen er ofte tilkoblet til romfart, måte jeg bare understreke at det var ikke tilfelle for hver "professional" model.

Irrelevant spør du meg, kaller Omega den Professional kan jeg gjøre det samme.

Forresten så ble vel hesalitt-argumentet oppbrukt når NASA og ESA godkjente Speedmaster X-33 for bruk i rommet. Den nye Skywalker X-33 er foreløpig godkjent av ESA, og vil (i følge Omega) bli godkjent av NASA snart, også den med safirglass.
 
Irrelevant spør du meg, kaller Omega den Professional kan jeg gjøre det samme.

Forresten så ble vel hesalitt-argumentet oppbrukt når NASA og ESA godkjente Speedmaster X-33 for bruk i rommet. Den nye Skywalker X-33 er foreløpig godkjent av ESA, og vil (i følge Omega) bli godkjent av NASA snart, også den med safirglass.

Jeg forklart meg bare.
Det som er relevant er den generel oppfatning folk har mellom "professionnel" og "moon-watch". Ikke din egen...
Når det tar bare et fall fra en kjøkkenbord på flisgulv for å sprenge en 3mm tjukk klokke safirglass, kan de godkjenne hva de vil for min del...
Det også er på noen måte irrelevant.
Det jeg vet også er at safirglass er først og fremst brukt på klokker for kosmetiske grunner: Ikke "impact resistance".
Man dør ikke å få sin klokke ødelagt på en romvandring: Da er det bare å kalle på Shuttle for å fa vite om hva klokken er ikke sant?
 
Dere som sier IWC Portuguese, mener dere kronografen eller 7-dagers modellen eller hele serien?
 



Jo takk. :)

10 ultimate samler-ur for menn:

1. Patek Philippe 5270 Perpetual Calendar Chronograph
2. Zenith El Primero Striking Ten
3. Audemars Piguet Royal Oak
4. IWC Portoguese
5. Jaeger LeCoultre Reverso
6. Rolex Submariner
7. Omega Speedmaster
8. Panerai Radiomir
9. Tag Heuer Monaco
10.Breitling Navitimer
 
Hvilke 10 hadde forfatteren på sin liste?

@flyback Her har du listen, med de klokkene som illustrerer modellene også.

1. Patek Philippe 5270 Perpetual Calendar Chronograph
PP2.jpg


2. Zenith El Primero Striking Ten
834067d1348888866-jlc-deepsea-chrono-vs-zenith-el-primero-striking-1-10-zenith-el-primero1.jpg


3. Audemars Piguet Royal Oak
26400RO_OO_A002CA_01.jpg


4. IWC Portuguese
kepmegjelenit.php


5. Jaeger-LeCoultre Reverso
jaeger-lecoultre-reverso-grande-gmt-q3028420_7559.jpg


6. Rolex Submariner
Rolex+114060+37+LR.jpg


7. Omega Speedmaster
35705000-50.jpg


8. Panerai Radiomir
max-officine-panerai-radiomir-10-days-gmt-pam-391-watch.jpg


9. Tag Heuer Monaco
TAG-Heuer-Monaco-24-Watch.jpg


10. Breitling Navitimer
Breitling-Navitimer.jpg



EDIT:
Så nå i boken at det ikke er en 5270 som er på illustrasjonen, men en 5204.
31.jpg


Gikk visst litt fort i svingene hos redaksjonen:eek:
 
Redigert av en moderator: