Top 10 klokkemerker

Medlem
20. okt. 2010
Innlegg
506
Sted
Asker
Prøver meg på en en rangering av klokkemerker.
Kriteriene (subjektiv) er en kombinasjon av manufakturkvalitet og merkevareimage
Noe dere mener mangler på top 10 listen, eller ikke hører hjemme der?
1 Patek Philippe
2 A. Lange & Söhne
3 Greubel Forsey
4 Breguet
5 Rolex
6 Audemars Piguet
7 Jaeger-LeCoultre
8 IWC
9 Vacheron Constantin
10 Blancpain
 
Prøver meg på en en rangering av klokkemerker.
Kriteriene (subjektiv) er en kombinasjon av manufakturkvalitet og merkevareimage
Noe dere mener mangler på top 10 listen, eller ikke hører hjemme der?
1 Patek Philippe
2 A. Lange & Söhne
3 Greubel Forsey
4 Breguet
5 Rolex
6 Audemars Piguet
7 Jaeger-LeCoultre
8 IWC
9 Vacheron Constantin
10 Blancpain


Jeg ville nå hvertfall stokket om på listen litt. Kjenner ikke til Greubel Forsey noe særlig, men ville iallefall strøket IWC fra listen. Erstattet med f.eks Zenith eller Glashütte Original. Rolex ville jeg satt lenger ned, og BP og VC lenger opp.

Nå er jo IWC og Rolex store merkevarer da. Nei, dette var ikke lett.. Hehe...
 
Rangere fra en til ti orker jeg ikke begynne på en gang..

Listen ville nok inneholde det samme som din, i tillegg til Glashutte Orginal, Zenith (og sikkert er part til). Da er jeg alt over 12 medlemmer på topp ti listen min. Og det sier vel litt om hvorfor jeg ryker til når jeg prøver å rangere dem. :D
 
1-3: I vilkårlig rekkefølge: PP, VC og ALS
4-6: AP, JLC, Breguet
7-10: Rolex, IWC, BP og GO

Jeg regner ikke med de små uavhengige produsentene.
 
Enig med deg Celter, men jeg er usikker på om Lange får være med på min liste. Et fantastisk manifaktur, men altfor beskjedent produksjonsantall...
 
Også enig med Celter. Synes forøvrig det er veldig vanskelig å liste opp fra 1-10.
Ville vel også vurdert Ulysse Nardin i rangeringen.
 
Synes perrelet burde være med, iom at merket har kred for å ha funnet opp automatic-verket

Vel..en urmaker ved navn Perrelet oppfant, eller var med på å oppfinne et automatisk opptrekk for lommeur som er nokså forskjellig fra dagens fungerende armbåndsurverk. Men Perrelet idag har ingenting å gjøre med mannen det er oppkalt etter. Perrelet oppsto på nittitallet, mer enn 150 år etter urmakerens død, og har vel gjenoppstått et par ganger i ettertid også. De produserer ur med god finish, uvanlig design og stort sett mer eller mindre modifiserte standardverk. Helt greie klokker i middelsegmentet, men milevis fra en liste over de ti fremste produsenter. :)

Forøvrig tror jeg jeg er enig med Celter.
 
På min top liste som forøvrig har http://www.zeitgefuehl.de som kilde havner de andre merkene som dere har nevnt over: GO, Zenith og Omega på 20 tallet, Ulysse Nardin og Panerai på 30 tallet men Perrelet nok desverre ikke er blandt de 100...
Seiko havner forøvrig på plass 180 på denne listen som jeg innrømmer kanskje er litt biased i retning av tyske vurderinger men de er jo tilgjengjeld vanligvis veldig seriøse da :D
 
Hvor er Richard Mille, halloj?:!:
Kjekkt med en fin tigerblood patek i all ære men en titan RM slår nok (enligt min mening) det meste i design og kvalitet (men beklagligvis ikke pris)
 
1-3: I vilkårlig rekkefølge: PP, VC og ALS
4-6: AP, JLC, Breguet
7-10: Rolex, IWC, BP og GO

Jeg regner ikke med de små uavhengige produsentene.


Å sette AP sammen med Jaeger er latterlig.
AP får verkene sine delvis fra Jaeger...

Topp fire i verden er PP, JlC, Breguet og VC.
Resten er vanskelig å rangere.:p
 
Og hvor er Franck Muller?

attachment.php
 
Virker som om de fleste slike lister ender opp med å bli rangert etter pris på klokkene, og ikke etter innovasjon fra de forskjellige urmakerne, historie osv.

Jeg syns for eksempel Omega bør være med på en slik liste. De bruker coaxial-urverk i dag, og på 60-tallet hadde de en ubrutt rekke på over en million kronometersertifiserte verk (cal. 5xx-serien) som satt i Seamastere og Constellations. Er vel ingen andre som har gjort noe tilsvarende. 80-tallet og Omega prøver vi å glemme ;) , men de har en lang og stolt historie som en av verdens fremste urmakere.

Samme med (TAG) Heuer egentlig, de ligger på den lavere enden av skalaen i dag, men de har en imponerende historie..første automatiske kronograf, Heuer Micrograph osv., pluss en fin motorsporthistorie :)
 
Virker som om de fleste slike lister ender opp med å bli rangert etter pris på klokkene, og ikke etter innovasjon fra de forskjellige urmakerne, historie osv.

...

Enig :)

Det blir som diskusjonen rundt hva som er den ultimate WIS-klokken, hvor det ble veldig fokusert på dyre og kompliserte klokker av edle metaller.

Jeg skal ikke sette opp noen rangering av klokkemerkene, for det føler jeg at jeg ikke besitter nok kunnskap til å gjøre. Samtidig er det slik at uansett hvilken rangering jeg setter opp, så vil noen andre være uenige. Men, det er spennende, og lærerikt, å følge diskusjonen her inne :)
 
Her er de som vekker FØLELSER:) i meg i prioritert rekkefølge:

1 Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre og Rolex (helt eksepsjonelle klokkemerker - kan ikke rangeres!)
4 A. Lange & Söhne
5 Audemars Piguet
6 Glashütte Original
7 Breguet
8 Vacheron Constantin
9 IWC
10 Omega
 
Virker som om de fleste slike lister ender opp med å bli rangert etter pris på klokkene, og ikke etter innovasjon fra de forskjellige urmakerne, historie osv.

Er forsåvidt enig, men de som oppfyller disse kriteriene har selvsagt forstått verdien av dette og slengt på en god premium.
De vet å ta seg betalt for litt (oppkonstruert) historie.:)
Dessuten koster det å gjøre research og markedsføre nye oppfinnelser, særlig i små opplag som f.eks. RM.
Pris, innovasjon, historie og merkevarebygging sitter nok tettere sammen enn vi liker å tenke på.